بک لینک - سئو - خرید بازدید گوگل - سیگنال فارکس - خرید بک لینک - فروش آنتی ویروس - کسب درآمد -

خرید ساکس
کازینو آنلاین انفجار
سایت بت
تعمیر یخچال جنرال الکتریک

 یکتاس یکتاس .

یکتاس

بیماریهای انگلی - روشهای پیشگیری از بیماریهای انگلی

تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانش‌آموزان ...

بحث و نتیجه‌گیری: بهترین راهکار برای پیشگیری از آلودگی‌های انگلی، ارتقاء سطح آگاهی، تغییر نگرش و رفتارهای بهداشتی دانش‌آموزان نسبت به این بیماری‌هاست و مربیان بهداشت مدارس می‌توانند نقش مهم و برجسته‌ای در آموزش دانش‌آموزان و اعضای خانواده آن‌ها راجع به پیشگیری از بیماری‌های انگلی داشته باشند.   بعد از آموزش، نتایج آشکار کرد که 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه کنترل به ژیاردیا لامبلیا آلودگی مجدد داشتند و آزمون آماری کای-دو این اختلاف را معنی‌دار نشان داد (001/0 p< ). مواد و روش‌ها : در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آن‌ها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند.

نمره میانگین آگاهی و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود   (05/0 p> ) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت ( 001/0 p< ). ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چک‌لیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و داده‌ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری شدند. همچنین فراوانی رفتار بهداشتی دانش‌آموزان گروه آزمون در برابر این بیماری قبل از آموزش 4/24 در صد بود و بعد از آموزش به 6/82 در صد افزایش یافت ( 001/0 p< ). بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها و کاهش بار ابتلا در دانش‌آموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آن‌هاست.

ولی در دانش‌آموزان گروه کنترل تفاوتی ازنظر نمره آگاهی و نگرش و فراوانی رفتار بهداشتی قبل و بعد از آموزش دیده نشد (05/0 p> ). هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است. پیش‌زمینه و هدف:   کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماری‌های انگلی - روده‌ای قرار دارند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:   میانگین و انحراف معیار سن دانش‌آموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.

 

رعایت نکات بهداشتی ساده از بروز انواع بیماری های انگلی جلوگیری می کند

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به پیشرفتهایی که در زمینه ساخت زیر ساخت های بهداشتی در کشور صورت گرفته است گفت: شیوع پاره ای ازانگل ها از جمله آسکاریس، کرم قلاب دار و کرم کدو کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و رعایت مبانی بهداشت فردی واستفاده از غذای سالم و بهداشتی می تواند در کنترل موثرتر انگل های کرمک ، فاسیولا و کیست هیداتید موثر باشد. این  متخصص بیماری های عفونی در مورد بیماریهای کیست هیدراتید گفت: بیماریهای کیست هیدراتید نیز از طریق خوردن سبزیجات یا غذاهای آلوده به مدفوع سگ مبتلا که حاوی تخم انگل است ، انتقال پیدا می کند و ممکن است هر نقطه ای از بدن از مغز گرفته تا قلب ، ریه ،ستون فقرات و کبد را در گیر کند ولی از این میان کیست هیداتید کبدی شایع ترین شکل بیماری است.

دکتر بابک صیاد درباره شایع ترین بیماری های انگلی گفت: انگل های گوارشی از جمله شایع ترین بیماریهای انگلی محسوب می شوند که در این میان می توان به انگل های آسکاریس ، کرمک ، کرم قلاب دار  و کرم کدو که انگل های روده ای اند اشاره کرد  و انگل های فاسیولا و کیست هیداتید نیز از جمله انگل هایی هستند که می توانند درگیری کبدی ایجاد کنند. دکتر صیاد در رابطه با راههای انتقال انگل آسکاریس گفت: این نوع انگل از طریق سبزیجات آلوده به تخم انگل منتقل می شود و شیوع آن درکودکان بیش از بزرگسالان است که اغلب اوقات علامت بالینی واضحی ندارد ولی در عفونت های شدید خصوصاً در اطفال می تواند منجر بروز سوءتغذیه گردد.

دکتر بابک صیاد به  راه انتقال کرم کدو اشاره کرد و گفت : کرم کدو از طریق خوردن گوشت آلوده گاو انتقال پیدا می کند این انگل می تواند طول معادل چند متر داشته باشد و ایجاد علائمی مانند دردهای شکمی ، بی اشتهایی ، سو تغذیه ، را به دنبال داشته باشد. این بیماری در فاز حاد خود علائمی مانند درد شکمی و  تب ایجاد می کند و موجب بالا رفتن تعداد ائوزینوفیل های خون می شود و در فاز مزمن ممکن است منجر به انسداد مجاری صفراوی و بروز علائمی مانند زردی و تب و درد قسمت فوقانی و راست شکم شود. یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به وجود انواع بیماری های انگلی در کشور و منطقه گفت: این بیماری ها از معضلات بهداشتی در دنیا محسوب می شوند که کشورهای درحال توسعه و مناطق گرمسیری دنیا بیشتر با آن مواجه هستند.

 

تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران. تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران. تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران.

خطر بیماریهای انگلی و پیشگیری از آن ها در جریان سوانح طبیعی و عمدی

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۰:۲۳ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

روابط خانوادگی - روابط خانوادگی در روستاهای ایران

تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر. تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر. تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر.

نهاد ریاست جمهوری - معاونت امور زنان و خانواده

وی همچنین از  توسعه مهارت های اشتغال زا برای زنان سرپرست خانوار، گسترش مراکز مشاوره خانواده و ترویج استفاده از مشاوره های روانشناسی در بین خانواده های شهری و روستایی، کمک به ایجاد شبکه سازی بین سمن های استانی جهت تقویت و تحکیم خانواده، ایجاد خطوط آنلاین مشاوره خانواده، برگزاری نشست های گفتگوی خانواده و بین نسلی در سطح استان ها، توسعه کمی و کیفی مراکز اورژانس اجتماعی در شهرستان ها، راه اندازی خط ویژه مشاوره حقوقی به خانواده ها، توسعه ظرفیت های فضای مجازی و راه اندازی اپلیکیشن های مشاوره های کارشناسی مجازی به خانواده ها، آموزش و ترویج بوم گردی در مناطق روستایی به زنان سرپرست خانوار و خانواده ها  به عنوان دیگر برنامه های پیش بینی شده در این حوزه نام برد.

جواهریان با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در اسناد استانی که اجرایی شدن آنها مستلزم بهره گیری از ظرفیت بخش غیردولتی در کنار دولت است، گفت: برگزاری جلسات آموزشی مهارت های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی برای دانش آموزان و دانشجویان و  نیز دوره های آموزشی آیین همسرداری به منظور ارتقاء مهارت های ارتباطی، جنسی و عاطفی برای زوجین، آموزش مدرسان و مشاوران حرفه ای و متخصص در حوزه خانواده، برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقاء سطح تاب آوری فردی و اجتماعی در محلات و  برگزاری کارگاه های آموزشی خانواده درمانی ویژه خانواده های زندانیان و معتادین از جمله اقدامات آموزشی در برنامه های پیش بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی تصریح کرد: تحکیم روابط خانوادگی نقش موثر و مثبتی در بهبود روابط اجتماعی و کاهش مشکلات جامعه دارد و بر همین مبنا در کلیه اسناد استانی موضوع "تحکیم و تقویت بنیان خانواده " با تمرکز بر سه هدف: تحکیم بنیان خانواده با محوریت  پیشگیری از آسیب های تهدید کننده آن، کمک به شکل گیری بنیان خانواده با محوریت ترغیب، تسهیل، تسریع در فرایند ازدواج جوانان و نیز تقویت بنیان خانواده با محوریت ارتقاء سطح معیشت و اقتصاد خانواده های زن سرپرست مورد توجه قرار گرفته است.  جواهریان با اشاره به اهمیت تنظیم برنامه ارتقاء وضعیت زنان و خانواده بر مبنای شناخت وضعیت هر استان گفت: پس از تصویب ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه و طرح موضوع رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی توسط معاونت در دستگاه های اجرایی، این مهم در دستورکار معاونت قرار گرفت و بر همین اساس همکاری مشترکی در چارچوب موافقتنامه بین استانداری های سراسر کشور و معاونت زنان و خانواده اجرایی شد.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

شیربها و مهریه : شیربها ، که ایلات و عشایر ترک زبان ایرانی به آن « باشلق » یا « باشلیق » می‌گویند ، عبارت است از قدری پول نقد و یا هر چیری که به عنوان یک رسم ، از سوی خانوادة داماد پیش از اجرای مراسم خطبة عقد به پدر عروس پرداخت می‌شود و میزان آن بسته به توافق خانوادة عروس و داماد است. مهر یا کابین نیز ، در ایران دستور و قاعده‌ای است شرعی و قانونی که عبارت است از مبلغی پول بیشتر ( طلا یا نقره ) یا هر چیز دیگر که به هنگام اجرای خطبة عقد نکاح به عنان هدیه از سوی داماد به عروس پیشکش می‌شود و یا داماد می‌پذیرد که به گردن او باشد و هر گاه « زوجه » مطالبه کند ، بپردازد.

در خانواده‌های روستایی ، هنوز تحول قابل توجهی دیده نمی‌شود و بیشتر این خانواده‌ها ، هر چند از لحاظ آماری و مکانی به شکل خانوادة زن و شوهری هستند ، ولی در عمل به منزلة اجزائی از شبکة خویشاوندی مسحوب می‌شوند. جهیزیه : طبق رسم جاری در ایران ، چه در شهرهای بزرگ و چه در روستاها و میان عشایر ، خانوادة دختر متناسب با طبقة اجتماعی و امکانات مالی خویش ، وسایل ضروری زندگی را به هنگام ازدواج به دخترشان اهدا می‌کند. ازدواج : از نظر مذهبی ، ازدواج ، چه در دین قدیم ایرانیان و چه در دین اسلام ، فریضة دینی محسوب می‌شود و دوام و بقای اجتماع بسته به آن است و عملی شایان تحسین و مقدس برای رستگاری روح محسوب می‌شود.

خانوادة ایرانی بر پایة شرایع اسلامی و سنتهای ایرانی استوار است و این خانواده همان گونه که پیشتر بدان اشاره شد ، مبتنی بر پدر تباری ، پدر مکانی و اولویت جنس مذکر است. باید اذعان کرد که ساختار خانواده در ایران ، به طور کلی ، پدر سالار باقی مانده است ، اما این ساخت پدر سالار در دوران کنونی ، اصول و هرم خاصی پیدا کرده است : 1. بنابراین ، چنین اعتقادی وجود دارد که پسران و دختران ایلیاتی در اولین فرصت مناسب ازدواج می‌کنند و کمتر دختر و پسری است که از تشکیل خانواده سرباز زند. بنابراین ، بنا به دلایل خاص ، امکان طلاق وجود دارد، اما میزان و دلایل آن در گروههای قومی روستایی و عشایری و خانواده‌های شهری ، کاملاً متفاوت است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۵:۰۵ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

دانشکده اقتصاد - دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

کارشناسی ارشد

- افزایش سنوات تحصیلی اولین نیمسال بنا به تقاضای کتبی دانشجو (فرم شماره 9) و تأیید استادان راهنما و بارأی موافق شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده برای دانشجویان دوره روزانه به‌صورت رایگان و برای سایر دوره‌ها (شبانه و شهریه پرداز) با پرداخت شهریه ثابت در صورت تمدید واحد پایان‌نامه است. - چنانچه ازنظر آموزشی هیچ‌گونه منعی برای دفاع از پایان‌نامه وجود نداشته باشد، دانشجو فرم‌های مربوط (فرم شماره 4 و فرم شماره 5) به تعیین تاریخ دفاع را دریافت و پس از هماهنگی‌‎های لازم و تأیید استادان راهنما، مشاور و داور حداکثر 4 روز قبل از تاریخ دفاع به اداره آموزش تحویل دهد.

- ارائه پروپوزال تأییدشده توسط استادان راهنما و مشاور به همراه گزارش پیشینه پژوهش از ایرانداک به مدیر گروه مربوطه جهت تعیین نماینده کمیته و نیز تصویب در جلسه شورای آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده (دریافت فایل پروپوزال). - افزایش سنوات تحصیلی دومین نیمسال بنا به تقاضای کتبی دانشجو (فرم شماره 10) و تأیید استادان راهنما و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده با پرداخت جریمه (حتی برای دانشجویان آموزش رایگان) خواهد بود. - دانشجو می‌تواند فقط در سنوات مجاز تحصیل (4 نیمسال) و حداکثر در نیمسال پنجم و حداکثر تا روز دفاع از امتیاز مقاله استفاده نماید و پس از روز دفاع، مقاله به‌هیچ‌وجه پذیرفته نخواهد شد.

حذف یک درس به شرطی که تعداد واحد دانشجو در آن نیمسال کمتر از حدنصاب لازم (8 واحد) نشود با تأیید استاد درس ذی‌ربط، مدیر گروه و اداره آموزش دانشکده قبل از شروع امتحانات (فرم شماره 7). -تحویل یک نسخه از پرینت پایان‌نامه با تأیید استادان راهنما و مشاور به اداره آموزش به کارشناس مربوطه برای ارسال به استاد داور پایان‌نامه جهت تائید و تعیین تاریخ دفاع. -دریافت فرم تأییدیه گواهی پذیرش مقاله از اداره آموزش جهت تعیین نوع مقاله و تأیید استاد راهنما و معاون آموزشی یا پژوهشی دانشکده (فرم شماره 6). مرخصی تحصیلی با احتساب سنوات دانشجو پیش از زمان حذف و اضافه طبق تقویم آموزشی دانشگاه و تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده امکان‌پذیر است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۷:۱۳ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

شاه سلطان حسین - آیا با تسلیم شاه سلطان حسین به افغانان عمر سلسله صفویه به پایان آمد ؟

سرنوشت شوم پادشاهی حماسه‌ساز

در چنین اوضاعِ خطرناکی، شاه طهماسب ثانی هم که از اصفهان و بعد از قزوین نیز آواره شده بود و پس از قتلِ پدرش به دستِ افغان‌ها، خود را یک‌سره بی‌ یار و یاور می‌دید، در برابرِ این همه خطر، کاری از پیش نمی‌برد؛ تا اینکه سردارِ رشیدی از طایفه افشار که در عهد شاه اسماعیل صفوی به ابیورد خراسان کوچانده شده بودند، با همراهانِ خود به شاه طهماسب ثانی پیوست؛ و آن سردار، کسی نبود جز «نادر» که پیش‌تر به «نَدَر قلی» معروف بود و پس از خدماتِ شایان به شاه طهماسب ثانی، به «طهماسب‌قلی خان» [۳۰] نامی شد و سالاری سپاه وی را بر عهده گرفت. بنابراین، شاه سلطان حسینِ بی‌اراده «لباس فاخر خود را بیرون آورده، لباس یأس و ماتم پوشید و اندرون حرم می‌گردید و خادم و ندیم و متعلقات آنها با یکدیگر می‌گریستند و یکدیگر را وداع می‌کردند؛ و از سرای بیرون آمده، در میدان و اسواق [۲۵] خَلق را می‌دیدند که از قحط هلاک شده‌اند و بر روی هم افتاده‌، [شاه] رحم و شفقتش به هیجان آمد، مثل ابر بهاری از دیده اشک می‌ریخت و به آواز بلند می‌گریست.

یکی از سرداران ایران به نامِ «علی‌مردان‌خان که آثاری چند از خیانت او نسبت به شاه ظاهر شده بود، با دویست لُر عازم ولایت خود شد و قوللر آقاسی و توپچی‌باشی با عده‌ای از گرجیانِ رشید به خاکِ هلاک افتادند و اعتمادالدوله با بیست و پنج هزار نفر سپاهیان خود به جای آنکه به یاری منهزمین قیام نماید، پشت به دشمن کرده، فراریان بعضی به نواحی اطراف گریختند و بعضی دیگر به شهر آمدند. در آن هنگام، پادشاهِ ایران شاه سلطان حسین بود، پسر بزرگ‌ترِ شاه سلیمان صفوی؛ هم او که پدرش در روزهای آخرِ عمر خویش به ارکانِ حکومتی گفته بود «اگر آرامی را خواهید، پسر بزرگِ من، سلطان حسین میرزا، را به پادشاهی قبول کنید و اگر افتخار مُلک و ملت را طالبید، پسر کوچک من، مرتضی میرزا، [۱۳] را بر تخت سلطنت نشانید؛ و آنچه را شنیدید، بعد از آزمایش و امتحان به شما گفتم».

پس از آنکه محمود افغان دچار جنون شد و تختِ شاهی را به پسرعموی خویش، اشرف افغان، بخشید، در سال چهارم حکومت اشرف، «مجدداً احمدپاشا [۲۷] بنای جنگ گذاشته، فی‌مابین رومیه [۲۸] و افغان چنین قرار یافت که ولایتِ خوزستان و لرستان و فیلی تا کزّاز و زنجان و سلطانیه و خلخال و اردبیل با رومی؛ و ولایت سمت شرقیِ عراق و دارالمرز به افاغنه متعلّق و مقرر باشد». «شدت تأثّر وی به حدّی بود که تا دو روز از اندرون پا به بیرون نگذاشت و پس از آن هم که بر تخت جلوس کرد، بسیاری از سرکردگان و بزرگانی را که در وقت اجرای حکم [کور کردن رضاقلی‌ میرزا] در کنارش بودند، احضار نمود و به بهانه اینکه هیچ کدام از آنان تقاضا نکرده بودند به جای رضاقلی میرزا هلاک شوند، شکنجه و هلاک کرد».

 

پژوهش های تاریخی

در این مرحله، دو نوبت درگیری نیروهای سید احمد با سپاهیان صفوی و دستگیری شاه وردی خان در داراب و ولی محمّد خان در کرمان، برخورد خشن سید با مردم لار که به دلیل «موافقت مذهب از جان و دل به معاونت افاغنه می کوشیدند»، نفوذ شاه وردی خان در میان سرداران سپاه سید احمد و تلاش توسط این نیروهای نفوذی برای دستگیری یا قتل سید ، خارج شدن لار از دست نیروهای سید احمد و تصرّف آن به وسیلۀ نیروهای ولی محمّد خان و سرانجام ورود سید احمد به کرمان و اطاعت و انقیاد تمامی سرداران این شهر گزارش شده است (رک: مرعشی صفوی، 1362: 66-69.                                                                                               Etlam                                                 .

مستوفی، ‌یزد را اولین پایگاه فعّالیت سیّداحمد نوشته است (مستوفی، ‌1375: 175)؛ اما تمام منابع از ابرقو به عنوان کانون اول فعالیت او یاد کرده‌اند مناطق دیگری که در قلمرو فعالیت‌های این جوان پرشور مرعشی صفوی قرار داشت عبارت بودند از: ‌اقلید، سرمق3، قنقری4، مشهد ام البنی5، ‌بوانات6،‌داراب، جهرم، ‌لار، گمبرون، تون7، طبس، قاین، ‌سیستان، میناب، ‌سیرجان، ‌بم و نرماشیر8 این مناطق، ‌در محدودة جغرافیایی نیمة جنوبی کشور قرار دارد. در چنین شرایطی که سید احمد خان به شدّت درمانده شده بود و اخباری نیز مبنی بر اعزام نیرو به فرماندهی عبدالله خان نامی از بلوچ های طرفدار افغان‌ها به همراه در گزینی‌ها و کردها از سوی اشرف می‌رسید، او «ناچار به سبب عدم جمعیت و لشکر بقصد رسیدن بخدمت شاه طهماسب و استعفای جرایم و عذر سکه و خطبه خواستن، عزیمت جانب خراسان از راه بیابان نهبندان نمود» (مرعشی صفوی، 1362: 75).

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۸:۰۷ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

آزمایشات جالب - آزمایشات جالب زیست شناسی

8 آزمایش علمی ساده و سرگرم کننده که می‌توانید در خانه انجام دهید

هنگامی که شما یک آهنربای بسیار قدرتمند را خارج از شیشه‌ای که داخل آن آب و اکسید آهن ریخته شده است قرار می‌دهید، آهن از داخل جذب آن شده و هر زمان آن را بر روی شیشه حرکت دهید، اکسید آهنگ به دنبال آهن ربا حرکت خواهد کرد. آیا تا به حال به فکر ساخت اسلایم افتاده‌اید؟ وقتی شما یک ماده چسبناک، آب و کمی رنگ خوراکی را میکس کنید، سپس کمی به این ترکیب پودر بوراکس اضافه کنید، یک اسلایم خانگی جذاب را خواهید ساخت. در این مقاله ما 8 آزمایش علمی بسیار ساده و جذاب نظیر ساخت اسلایم خانگی، گردبادی در یک قوطی نوشابه، یخ فوری و غیره را آموزش خواهیم داد که می‌توانید به سادگی در منزل انجام دهید.

حال اگر یک ورق *** آلکا سلترزر را در آب بریزید، آن با آب واکنش نشان داده و باعث می‌شود قطره‌های رنگی با سرعت به سمت بالا حرکت کنند، هوا آزاد شده و باز به پایین بیایند. آیا باور می‌کنید که شما می‌توانید بدون هیچ وسیله اضافه‌ای تنها با مخمر، پراکسید هیدروژن، یک شیشه، فندک و یک تیکه پاستای نپخته یک فشفشه جذاب درست کنید. بوراکس، مولکول‌های پلی وینیل استات را به یکدیگر متصل می‌کند و با ساختن یک پلیمر بزرگ و انعطاف پذیر، شما را صاحب یک اسلایم خانگی می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم چندین آزمایش علمی ساده را به شما معرفی کنیم که می‌توانید آن‌ها را در منزل خود و با کمترین امکانات انجام دهید.

همانطور که واکنش گاز دی اکسید کربن تولید می‌شود، فشار درون یک بطری پلاستیکی در که در داخل آتشفشان کیکی ما پنهان شده باعث فوران می‌شود. از آنجایی گه روغن و آب دارای چگالی و قطبیت‌های متفاوتی هستند، وقتی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم آب به سمت پایین متمایل می‌شود. اگر یک بطری باز نشده از آب تصفیه شده را به مدت 3 ساعت در یک فریزر بگذارید، بطری به طور کامل تحت تاثیر دمای یخچال قرار خواهد گرفت. وقتی که مخمر و پراکسید هیدروژن را با یکدیگر مخلوط می‌کنید، آن‌ها با یکدیگر واکنش نشان داده و گاز اکسید کربن ایجاد می‌کنند. اما شما مجبور نیستید به جز چندین سال تحصیل در مدرسه و یا کار در یک آزمایشگاه پیشرفته فناوری با علم سر و کار داشته باشید.

 

چند آزمایش جالب و ساده شیمی

شما می توانید با نشان دادن یک بطری که دهانه آن نسبتاً تنگ است ابتدا از دوستان خود بپرسید که آیا به نظر شما می شود بدون شکستن این تخم مرغ آنرا درون بطری جا داد؟ اجازه دهید دوستانتان پاسخهای خود را بدهند که در نوع خود جالب توجه است. چنته ماده ای است که از آن برای باز کردن لوله های فاضلاب استفاده می شود، با توجه به این مطلب باید بدانید که چنته همان سود سوز آور می باشد، که شما می توانید با قیمت بسیار مناسب آن را از سوپر مارکت محل تهیه نمایید. حال مقداری چنته را در این بطری بریزید، مواظب باشید که سود سوز آور با دستتان تماس پیدا نکند زیرا بلافاصله آب دستتان را جذب کرده و ضمن واکنش با پوست باعث ایجاد سوزش و خارش در محل تماس می گردد.

برا مشاهده یک پدیده مشابه شما می توانید یک لوله آزمایش را در آب فرو برده و از روبرو به آن نگاه کنید، مشاهده خواهید نمود که قسمتی از لوله که داخل آب قرار دارد نقره ای به نظر می رسد. اکثر ما از دیدن آزمایش کوه آتشفشان در دوره راهنمایی بسیار متعجب شده ایم، اما در اینجا من می خواهم به شما کوه آتشفشانی آموزش بدهم بطور خود به خود و ناگهانی مشتعل می شود. دلیل اینکه در بطری به مقدار ۳/۱ آب می ریزیم نیز این است که آب دارای ظرفیت گرمایی ویژه بالایی است و وجود آب درون بطری شیشه ای موجب جلوگیری از ایجاد شک حرارتی می شود. البته این اشتعال بعد از مدت کوتاهی روی می دهد که شما می توانید برای هیجان زده کردن دوستانتان در این حین با آنها شروع به صحبت نموده و حواسسشان را پرت نمایید.

وقتی که پوسته تخم مرغ کاملاً انعطاف پذیر گردید،دهانه بطری را با وازلین چرب نموده سپس مقداری پنبه را به الکل آغشته با احتیاط آتش زده و درون بطری بیندازید. دوده ای که روی تخم مرغ را گرفته است، نفوذ ناپذیر بوده و مانع از نفوذ آب به سطح تخم مرغ می شود و هنگام فرو رفتن در آب یک لایه نازک هوا را همراه خود می برد. به اندازه یک قاشق پتاسیم پرمنگنات را بر روی یک سطح نسوز ریخته، از نبودن مواد و وسایل قابل اشتعال در محیط مطمئن شده و سپس مقداری گلیسرین روی آن بریزید. حال اگر تخم مرغ انعطاف پذیرتان را بر دهانه بطری قرار دهید، طی یک واکنش ناگهانی به درون بطری مکیده می شود و دوستانتان را شگفت زده خواهد نمود.

 

آزمایش‌های کنترل شده

مرجان ها به طور معمول موجودات فتوسنتزی کوچکی دارند که در داخل آنها زندگی می کنند و سفید شدن هنگامی رخ می‌دهد که ار میکروارگانیسم‌ها مرجان را ترک میکنند و این معمولاً به دلیل استرس محیطی می‌باشد. به عنوان مثال ، ما می توانیم یک گروه کنترل از دانه های لوبیا داشته باشیم که فاقد آب هستند ، به علاوه سه گروه آزمایشی: یکی هر روز آب ، دیگری هر دو روز آب و دیگری هفته ای یک بار آب. به طور خاص ، آنها این فرضیه را آزمایش کردند که سطح CO2 بالا است ، که باعث اسیدی شدن آب اقیانوس می شود ، همچنین ممکن است باعث سفید شدن شود. در آن صورت ، یک دانشمند ممکن است با پیش بینی الگوهایی که در صورت درست بودن فرضیه باید در طبیعت مشاهده شود ، یک فرضیه را آزمایش کند.

به خصوص در زیست شناسی (که موجودات زنده و پیچیده را مطالعه می کند) ، غالباً تنوعی در ماده مورد استفاده برای آزمایش وجود دارد. در بعضی موارد، روش خوبی برای آزمایش یک فرضیه با استفاده از یک آزمایش کنترل شده (به دلایل عملی یا اخلاقی) وجود ندارد. به عنوان مثالی واقعی تر از یک آزمایش کنترل شده ، بیایید یک مطالعه اخیر در مورد سفید شدن مرجان ها را بررسی کنیم. در این مقاله می‌آموزیم که چگونه دانشمندان آزمایشات و مشاهدات خود را برای آزمایش فرضیه ها انجام می دهند. در مقابل ، متغیر وابسته، پاسخی است که اندازه گیری می شود تا ببینند آیا متغیر مستقل تاثیری داشته است. با این حال ، تیمی از محققان استرالیایی این فرضیه را مطرح کردند که عوامل دیگر نیز ممکن است مهم باشند.

عاملی که بین گروه‌های کنترل و آزمایش متفاوت باشد (مثل مقدار آب) به عنوان متغیر مستقل شناخته می شود. گروهی که در یک آزمایش آب دریافت می کند گروه آزمایش نامیده می شوند و گلدان خشک گروه کنترل می‌باشد. داشتن نمونه های بیشتر و تکرار آزمایش بیشتر باعث می شود که با احتمال بالاتری نتیجه صحیح را بیابیم. درعوض “بهترین حدس” است و دانشمند باید آن را آزمایش کند تا ببیند آیا در واقع درست است یا خیر. ممکن است چندین گروه آزمایشی وجود داشته باشد که در هرکدام از آنها میزان متغیر کمی متفاوتی باشد. اندازه نمونه به تعداد موارد آزمایش شده در یک آزمایش اشاره دارد (مانند 10 دانه لوبیا در هر گروه).

 

برگزاری کلاس آزمایش های مهیج در دبستان دوره اول فرهنگ سعادت، سعادت آباد

گروه علمی آموزشی شباهنگ  با هدف اعتلای هر چه بیشتر آموزش و پرورش و رشد خلاقیت، به ارائه خدمات آموزشی در جهت شناسایی و ترویج مفاهیم آموزشی از جمله نجوم آماتوری   با استفاده از آسمان نمای سیار، برگزاری تورهای رصدی در مدارس و دانشگاه ها، کلاس آزمایش های مهیج، کلاس پزشک کوچک  (زیست شناسی و آناتومی بدن)، کلاس های رباتیک، کارگاه های ساخت هواپیما موتورکشی و هواپیما مدل، کارگاه های تفریحی از جمله پخت پنکیک ، کاسه شکلاتی و … پرداخته است. گفتن و رساندن معنای چگالی به بچه ها شاید کمی سخت به نظر برسد، اما کافی است این کار را با انجام آزمایشات خیلی ساده انجام دهیم تا آن ها درک کنند که نسبت جرم جسم به حجم آن جسم که همان تعریف چگالی است، چیست و چگالی های متفاوت چند مایع چگونه در یک استوانه با هم و بدون ترکیب شدن قرار می گیرند.

پیش دبستان و دبستان دوره اول فرهنگ سعادت، با کلی پسربچه ناز و شلوغ منتظر شباهنگی ها بودند تا با هم ساعتی را همانند کیمیاگران و شیمی­دا­ن­ ها به آزمایش و ترکیب مواد و یادگیری علم شیمی بگذرانیم و خودمان را در دنیای مواد و مولکول­ ها و شیمی سرگرم کنیم. با ترکیب چند ماده ساده شروع کردیم، هر طبقه­ ای که به استوانه رنگی اضافه می شد، شور و شوق بچه ها نیز بالاتر می رفت و از آن جا که مواد مورد استفاده همه ساده و در دسترس بود، برای بچه ها درک مفاهیم شیمی خیلی راحت بود. کارمان در کلاس آزمایش های مهیج تمام شد، اما مطمئنیم که آموزش این مفاهیم شیمی به زبان ساده به بچه ها تا همیشه برایشان به یادگار باقی خواهد ماند و آن ها شباهنگ و گروه علمی آموزشی شباهنگ را فراموش نمی کنند.

خدا را چه دیدید شاید برگزاری اینگونه کلاس ها باعث شود در بین این بچه ها، افراد با استعدادی در زمینه شیمی پیدا شود که در آینده دانشمندان بزرگی شده و به کشور عزیزمان خدمت کنند. شباهنگ این افتخار را دارد که در برگزاری انواع مختلفی از کلاس ها و کارگاه های علمی، آموزشی و تفریحی با مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشی همکاری داشته باشد. سر و صدای لوله ­های آزمایش و بشرها و وسایلی که برای انجام آزمایشات برداشته بودیم، در همهمه فروشندگان واگن مترو گم شده بود. مواد مورد نیاز این آزمایش خیلی ساده و ابتدایی بودند و هدف آموزش مفهوم سوختن و نیاز به اکسیژن و هوا در سوختن شمع بود.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۹:۱۱ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

نیل آرمسترانگ - زندگینامه نیل آرمسترانگ

زندگینامه نیل آرمسترانگ

چهار روز بعد از پرتاب در ۲۰ ژوئیه در حالیکه کالینز در سفینهٔ اصلی، که به دور مدار ماه می‌چرخید، باقی‌مانده بود، آرمسترانگ و آلدرین با ماه ‌نشین به سطح ماه رفتند. در ماموریت آپولو ۱۱ سه فضانورد به نام ‌هاینیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز شرکت داشتند که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر روی کره ماه پیاده شدند. این پرواز به پروژهٔ «ارسال انسان به ماه و بازگرداندن سالم او به زمین تا پایان دههٔ ۱۹۶۰» را که از برنامه ‌های جان اف کندی بود، جامهٔ عمل پوشانید. نیل الدن آرمسترانگ فضانورد آمریکایی متولد ۵ اوت ۱۹۳۰، نخستین انسانی است که طی ماموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ (۲۹ تیر ۱۳۴۸) بر کره ماه گام نهاد.

آپولو ۱۱، پنجمین فضاپیما از مجموعهٔ آپولو می‌باشد و سومین فضاپیمای حامل انسان است که به سمت ماه پرتاب شده‌است. نخستین پرواز فضایی آرمسترانگ با جمینای۸ در سال ۱۹۶۶ بود که وی به عنوان فرمانده عملیات انجام وظیفه می‌کرد. آپولو ۱۱  ماموریتی از مأموریت‌ های پروژهٔ آپولو است که منجر به اولین فرود انسان بر روی کره ماه شد. دومین و آخرین پرواز وی فرماندهی ماموریت آپولو ۱۱ برای فرود بر ماه در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ میلادی بود. این ماموریت ‌ها توسط سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا، ناسا، سازماندهی شده بودند. آپولو ۱۱ نخستین فضاپیمای حامل انسان بود که بر سطح ماه فرود آمد.

 

بیوگرافی نیل آرمسترانگ؛ اولین قدم‌ها بر ماه

نیل آرمسترانگ درطول زندگی خود جوایز و افتخارهای متعددی دریافت کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:مدال آزادی رئیس‌جمهور آمریکا از دست نیکسونمدال Cullum انجمن جغرافیای آمریکاجایزه کولیر مؤسسه‌ی ملی هوافضای آمریکامدال خدمت ناسامدال افتخار فضایی کنگره‌ی آمریکا از دست جیمی کارترجایزه‌ی یادبود برادران رایت از مؤسسه‌ی ملی هوافضای آمریکامدال طلای مؤسسه‌ی اسمیتسونینعضویت در تالار افتخارهای هوافضای آمریکاعضویت در تالار افتخارهای فضایی بین‌المللینام‌گذاری دهانه‌ای آتش‌فشانی در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری از محل فرود آپولو ۱۱ به‌نام آرمسترانگنام‌گذاری ده‌ها مرکز آموزشی و تحقیقاتی و ساختمان‌های مهم در سرتاسر جهان به‌نام آرمسترانگ.

» دورانی که با سفر به ماه شروع شد، با پیشرفت‌های بی‌شمار در اکتشاف فضا ادامه یافت و امروز با ربات‌های بدون سرنشین و هوشمند کاوشگر پیگیری می‌شود؛ پیشرفت‌هایی که درک ما را از جهان و فضای پیرامون خصوصا در منظومه‌ی شمسی چندین برابر کرده‌اند. مورخ جنگی ایالات متحده، ریچارد هالیون، درباره‌ی مأموریت خطرناک نیل در کره‌ی شمالی نوشت: وقتی هواپیمای es*** panther مأموریت خود را در بمباران چندین کامیون در وونسان به پایان رساند، یک موشک به هواپیما برخورد کرد و سقوط مارپیجی آن شروع شد. عبارت‌های ماندگاری که او و آلدرین به‌محض رسیدن به ماه و قدم گذاشتن بر آن گفتند (۲۰ جولای ۱۹۶۹)، هنوز در ذهن بسیاری از مردم جهان و خصوصا آمریکایی‌ها، به‌خوبی ذخیره شده است: «این قدمی کوچک برای یک انسان و پرشی بزرگ برای بشریت است.

نیل در سال‌های پایانی تحصیلش در پردو، شاهد توسعه‌ی تونل‌های بادی با سرعت پنج ماخ، طراحی‌های جدید و انقلابی موشک V-2، سیستم‌های ضد بالستیک موشک زمین به هوا و لباس‌های مخصوص تحت فشار برای پرواز در ارتفاع‌های بسیار زیاد بود. هیئت ۱۴ نفره‌ی متخصصانی که برنامه‌ی فضایی آمریکا را برای قرن ۲۱ تنظیم و طراحی می‌کردند، پیشنهادهای متعددی را به ناسا و دولت ارائه دادند که شامل برنامه‌های بلندپروازانه‌ای می‌شد. تیم بازرسی دستور به بازطراحی کامل مخزن داد، هرچند آرمسترانگ و مدیران ناسا معتقد بودند تنها سوئیچ باید تعویض شود، اما درنهایت کل فرایند بازطراحی با هزینه‌ای ۴۰ میلیون دلاری انجام شد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۰:۵۹ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

هندسه اقلیدسی - اصول هندسه اقلیدسی

مقاله هندسه اقلیدسی

مقدمه   ۱ اقلیدس   ۳ آمدن به اسکندریه   ۳ اصول اقلیدس   ۴ هندسه اقلیدسی   ۵ تاریخچه   ۶ اصول موضوعه   ۷ اصول متعارفی   ۸ پس از اقلیدس   ۸ کتاب اصول اقلیدس   ۹ شرح زندگی   ۱۱ هندسه‌ نااقلیدسی و اقلیدسی   ۱۳ هندسه اقلیدسی   ۱۴ اصل موضوع چهارم اقلیدس   ۱۴ اصل پنجم اقلیدس   ۱۵ اصل توازی اقلیدسی   ۱۶ اصل پلی‌فیر   ۱۶ اصل توازی هذلولوی   ۱۶ هندسه نااقلیدسی و نسبیت عام اینشتین   ۱۷ منابع   ۲۰. در این زمان گروهی از ریاضیدانان پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدند که می‌توان در اصل پنجم اقلیدس (که می‌گوید دو خط موازی هیچگاه یکدیگر را قطع نمی‌کنند) گزاره‌ای دیگر را قرار داد (مثلاً دو خط موازی در یک نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند یا در دو نقطه یا در بینهایت نقطه و…)ودر عین حال سازگاری برقرار باشد و بر پایهٔ این یافتهٔ ریاضی انواع هندسه‌های نااقلیدسی را پدید آوردند.

کارل گاوس ریاضیدان بزرگ این مشاهدات را قرنها بعد آزمایش کرد او از تلسکوپهای قوی و تجهیزات نقشه برداری دقیق برای اندازگیری زاویه های مثلث با ضلعهای چند کیلومتری استفاده کرد با در نظر گرفتن خطای آزمایش مجموع زاویه های داخلی هر مثلث همانگونه که اقلیدس گفته بود برابر ۱۸۰ درجه بود تا امروز اصل موضوع موازی بودن صرفا یک فرض است.  جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

از یادداشت‌های پروکلوس و پاپوس اسکندرانی دانسته‌ایم که اقلیدس از اعضای فعال کتابخانهٔ بزرگ اسکندریه و احتمالأ درس‌خواندهٔ آکادمی افلاطون بوده است ولی از تاریخ دقیق تولد و مرگ او مطلع نیستیم و حتی نمی‌دانیم در کدامین شهر یا قارهٔ جهان زاده شده است. اقلیدس با دقت سازمان کتاب خود را طراحی کرد در ابتدا او تمام دانسته های مربوط به موضوع را جمع آوری کرد او تعددی از تعریف و حقایق اساسی یا بدیهیات را معرفی کرد بقیه کتاب را به طور منطقی مرتب و برهنهای گمشده را پیدا کرد. هندسهٔ اقلیدسی به مجموعهٔ گزاره‌هایِ هندسی‌ای اطلاق می‌شود که به بررسی موجودات ریاضیاتی مثل نقطه و خط می‌پردازد و بر پایه‌هائی که اقلیدس ریاضی‌دان یونانی در کتاب خود به‌نام اصول عرضه کرده، بنا شده است.

 

هندسه اقلیدسی و نااقلیدسی

در سال ۱۸۵۴ فریدریش برنهارد ریمان نشان داد که اگر نامتناهی بودن خط مستقیم کنار گذاشته شود و صرفاً بی کرانی آن مورد پذیرش واقع شود، آنگاه با چند جرح و تعدیل جزئی اصول موضوعه دیگر، هندسه سازگار نااقلیدسی دیگری را می توان به دست آورد. در کارهای معمولی مهندسی نظیر ایجاد ساختمان یا ساختن یک سد بر روی رودخانه، انحنای سطح مورد نظر برابر صفر است، به همین دلیل در طول تلریخ مهندسین همواره از هندسه اقلیدسی استفاده کرده اند و با هیچگونه مشکلی هم مواجه نشدند. در طول تاریخ ریاضیدانان بسیاری از جمله، خواجه نصیرالدین طوسی، جان والیس، لژاندر، فورکوش بویوئی و … تلاش کردند اصل ۵ اقلیدس را با استفاده از سایر اصول نتیجه بگیرند و آن را به عنوان یک قضیه اثبات کنند.

اما برای فواصل دور نظیر فواصل نجومی از چه خطکشی (متری) می توانیم استفاده کنیم؟ طبیعی است که در اینجا هیچ خطکشی وجود ندارد که بتوانیم با استفاده از آن فاصله ی بین زمین و ماه یا ستارگان را اندازه بگیریم. با وجود تغییری که در اصطلاحات دادیم، باز هم اثبات همه ی قضایای ما معتبر خواهد ماند، زیرا که دلیل های درست به شکل نمودار بسته نیستند، بلکه فقط به اصول موضوع که وضع شده اند و قواعد منطق بستگی دارند. حال سئوال این است که اگر خطکش مورد استفاده ی ما تحت تاثیر شرایط محیطی قرار بگیرد چه باید کرد؟ اما می دانیم از هر ماده ای که برای ساختن خطکش استفاده کنیم، شرایط فیزیکی محیط بر روی آن اثر می گذارد.

در هندسه بیضوی با حرکت از یک نقطه و پیمودن یک خط مستقیم در آن صفحه، می توان به نقطه ی اول باز گشت! همچنین می توان دید که در هندسه بیضوی نسبت محیط یک دایره به قطر آن همواره کمتر از عدد پی است. اصطلاحات بنیادی ریاضیات طی قرنهای متمادی ریاضیدانان اشیاء و موضوع های مورد مطلعه  خود از قبیل نقطه و خط و عدد را همچون کمیت هایی در نظر می گرفتند که در نفس خویش وجود دارند. سوال اساسی این است که کدام یک از این هندسه های اقلیدسی یا نا اقلیدسی درست است؟ پاسخ صریح و روشن این است که باید انحنای یک سطح را تعیین کنیم تا مشخص شود کدام یک درست است. دلیل آن این است که برخی از اصطلاحات اولیه نظیر نقطه، خط و صفحه تعریف نشده اند و ممکن است به جای آنها اصطلاحات دیگری بگذاریم بی آنکه در درستی نتایج تاثیری داشته باشد.

وی در سال ۱۸۲۳ پدرش را محرمانه در جریان کشف خود قرار داد و در سال ۱۸۳۱ اکتشافات خود را به صورت ضمیمه در کتاب تنتامن پدرش منتشر کرد و نسخه ای از آن را برای گاوس فرستاد.

اصول هندسه اقلیدسی

اصل دوم:برای هر پاره خط    AB  وهر پاره خط   CD   نقطه منحصر به فرد    E    وجود دارد که   B میان   A   و   E قرارداشته وپاره خط   CD  بر پاره خط   BE  قابل انطباق است. اصل پنجم:برای هر خط   L وهر نقطه  A  که بر  L  واقع نیست فقط یک خط وجود دارد که   A  بر آن واقع است و با خط  L موازی است. اصل سوم:برای هر نقطه O   وهر نقطه   A که با  O مساوی نیست دایره به مرکز  O و شعاع   OA  وجود دارد. اصل اول:برای هردو نقطه متمایز خط منحصربه فردی وجود دارد که از این دو نقطه می گذرد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۲:۱۶ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

قیاس اقترانی - اشکال چهار گانه قیاس اقترانی

آنالیتیک

- هریک از مقدمات قیاس فی نفسه و با قطع نظر از شروط معتبر در قیاس میتوانند یکی از قضایای محصوره چهارگانه باشند (موجبه کلیه / موجبه جزئیه / سالبه کلیه / سالبه جزئیه) و اگر صورت چهارگانه صغری را در کنار  صورتهای چهارگانه کبری قرار دهیم شانزده حالت به وجود خواهد آمد. - با توجه به شروط یاد شده فقط چهار ضرب سالم باقی میماند زیرا شرط اول هشت ضرب و شرط دوم چهار ضرب را عقیم میکند. - با توجه به شروط یاد شده فقط پنج ضرب باقی میماند زیرا شرط اول چهار ضرب و شرط دوم سه ضرب را عقیم میکند. * حد منبسط: حدی است که اگر موضوع قرار گرفته باشد کلی و اگر محمول قرار گرفت سالبه باشد. اگر نتایج این ضرب ها منتج بود «قیاس» و اگر منتج نبود «عقیم» خوانده میشود.

- با توجه به قواعد کلی و شروطی که گفته شد در شکل اول فقط چهار ضرب منج است. - در شکل اول حد وسط در صغری محمول و در کبری موضوع قرار میگیرد. زیرا شرط اول هشت ضرب را عقیم و شرط دوم چهار ضرب را عقیم میکند. - در شکل چهارم حد وسط در صغری موضوع و در کبری محمول قرار دارد. - شکل دوم قیاسی است که حد وسط در آن در هر دو مقدمه محمول است. - شکل سوم قیاسی است که در آن حد وسط در هر دو مقدمه موضوع است.

تطیبق رویکرد قدیم و رویکرد جدید به قیاس اقترانی در شرایط انتاج و قانون استنتاج

اگر در شکل اول، مقدمه اول یعنی صغری سالبه باشد، لاجرم، مقدمه دوم یعنی کبری باید موجبه باشد که در این صورت جزء اختصاصی مقدمه دوم، یعنی حد اکبر که محمول است به دلیل موجبه بودن این مقدمه، علامت منفی خواهد داشت اما همین جزء اختصاصی مقدمه دوم که علامت منفی دارد در نتیجه، محمول واقع می‌شود و به دلیل اینکه مقدمه اول سالبه است نتیجه هم باید سالبه باشد که در این صورت محمولِ نتیجه، که همان جزء اختصاصی مقدمه دوم است، علامت مثبت خواهد داشت که فاقد شرط سوم از شرایط تعیین اعتبار قیاس خواهد بود؛ یعنی محمول نتیجه مثبت است اما همین جزء نتیجه، در مقدمه دوم منفی است. به‌طور کلی اگر هر دو مقدمه در قیاس شکل چهارم موجبه باشند، با منفی نبودن حد وسط در هر دو مقدمه، و اگر دو مقدمه در کیف اختلاف داشتند، با منفی نبودن حد وسط در هر دو مقدمه و مثبت بودن جزء اختصاصی مقدمه دوم، شرایط انتاج شکل چهارم رعایت شده است بدون دانستن شکل چهارم بودن آن؛ یعنی شرایط انتاج معتبر در رویکرد جدید تمام شرایط اشکال چهارگانه را بدون نیاز به دانستن شکل آن‌ها تأمین می‌کند.

ثابت شد که در شکل اول بایستی مقدمه اول موجبه باشد و الا دارای نتیجه معتبر نخواهد بود؛ وقتی مقدمه اول موجبه باشد، حد وسط که در آن مقدمه محمول است، منفی خواهد بود و اگر مقدمه دوم جزئیه باشد، حد وسط که در آن مقدمه موضوع است منفی خواهد بود یعنی حد وسط هم در مقدمه اول و هم در مقدمه دوم منفی بوده و دومین شرط از شرایط تعیین اعتبار قیاس را نخواهد داشت و نامعتبر خواهد بود. اما در رویکرد جدید به قانون استنتاج، سورِ نتیجه را با قاعده‌ای دیگر تعیین می‌کنند که همه اشکال را بدون استثنا در بر می‌گیرد و آن اینکه اگر جزء اختصاصی مقدمه اول یعنی حد اصغر علامت مثبت داشت، سور نتیجه معتبر کلی خواهد بود که البته می‌توان جزئی هم در نظر گرفت.

به طور کلی، اگر هر دو مقدمه در قیاس شکل سوم قیاس موجبه باشند با منفی نبودن حد وسط در هر دو مقدمه، و اگر دو مقدمه در کیف اختلاف داشتند با منفی نبودن حد وسط در هر دو مقدمه و مثبت بودن جزء اختصاصی مقدمه دوم، شرایط انتاج شکل سوم رعایت شده است؛ بدون دانستن شکل سوم بودن آن. به‌طور کلی، اگر هر دو مقدمه در قیاس شکل اول موجبه باشند یا منفی نبودن حد وسط در هر دو مقدمه، و اگر دو مقدمه در کیف اختلاف داشتند با منفی نبودن حد وسط در هر دو مقدمه و مثبت بودن جزء اختصاصی مقدمه دوم، شرایط انتاج شکل اول رعایت شده است، بدون دانستن شکل اول بودن آن. اگر مقدمه دوم در شکل دوم جزئیه باشد به معنای آن است که  موضوع آن مقدمه منفی است و موضوع مقدمه دوم که جزء اختصاصی آن مقدمه است محمولِ نتیجه واقع می‌شود که به دلیل سالبه بودن، نتیجه، مثبت خواهد بود که فاقد شرط سوم از شرایط تعیین اعتبار قیاس می‌شود.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ دی ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۵:۳۰ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

گروه اجتماعی - انواع گروه اجتماعی

سه گروه اجتماعی یا شغلی دیگر نام ببرید که لباس مخصوصی به تن می کنند هر گروه چه ویژگی هایی دارد صفحه 77 هدیه های آسمان ششم

جواب فعالیت صفحه ۷۷ کتاب هدیه های آسمان پایه ششم سه گروه اجتماعی یا شغلی دیگر نام ببرید که لباس مخصوصی به تن می کنند هر گروه چه ویژگی هایی دارد از سایت نکس لود دریافت کنید. ریما : اجتماعی = لباس هلال احمر لباس عزاداری لباس حج شغلی = ماموران شهرداری شاغلان آزمایشگاهی و پزشکان لباس پلیس آتشنشان.

نام چهار گروه که در جامعه فعالیت دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو از دیگر اقدامات اداره کل امور فرهنگی را ارائه محتواهای دینی فرهنگی جهت تقویت امید در شبکه‌های مجازی برای آحاد مردم، ارائه خدمات آموزشی ترویجی جهت مقابله با ویروس کرونا در بستر فضای مجازی، تبدیل تهدیدهای ناشی از ویروس کرونا به فرصت در شبکه‌های مجازی با ترویج فرهنگ کتابخوانی، اشتراک‌گذاری مطالعات و نیز استفاده از فرصت‌های حضور خانواده در کنار هم با عنوان هر بانوی طلبه مؤثر در سلامت روانی و پویایی و شادکامی خانواده، برشمرد. نظارت بانوان طلبه بر روند تجهیز مییت و پاسخ به سؤالات شرعی وی همچنین به برخی فعالیت‌های اداره پاسخ به سؤالات اشاره کرد و بیان داشت: از جمله فعالیت‌های این اداره، شناسایی و رفع آسیب‌های ناشی از این بیماری، ارائه متن و کلیپ‌های آماده شده در ارتباط با کرونا، ساخت کلیپ تجهیز میت درصورت اضطرار ، ایجاد کانال و ارائه محتواهای مرتبط به بیمار و بیمارستان، راه اندازی گروه‌های پاسخگویی به سؤالات جهادگران است.

رشد این سطح از ارتباطات نیاز به تعریف و حتی بازنگری ساختارهای تعاملی افراد به شکل رتبه‌بندی، تعریف حوزه نفوذ، تعریف نظام پاداش و جزا و هنجارهای جمعی و… است اگر کسی مجموعه کوچکی از غریبه‌ها را در یک فضای محدود گرد هم آورد، یک هدف مشترک را فراهم کند و شاید چند قانون اساسی داشته باشد، پس از یک دوره زمانی به تدریج نوعی از تعامل بین افراد ایجاد می‌شود. بیش از 500 طلبه جامعه الزهرا برای فعالیت‌های جهادی مبارزه با کرونا اعلام آمادگی کردند معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا افزود: تقریبا از سه هفته گذشته که بحث ابتلای برخی از هم میهنان‌مان به کرونا ویروس مطرح شد، اداره کل امور فرهنگی، اداره پاسخ به سئوالات دینی و اداره امورمبلغان جهت مقابله با این وضعیت کشور در زمینه‌های مختلف وارد عرصه عمل شدند.

حجت الاسلام و المسلمین برزو با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 500 طلبه جامعه الزهرا برای فعالیت‌های جهادی مبارزه با کرونا اعلام آمادگی کردند، گفت: اداره کل امور فرهنگی پس از هماهنگی با ارگان‌های مختلف استانی با ساماندهی تعدادی از طلاب جامعه الزهرا در قالب گروه‌های جهادی برای کمک به سایر اقشار حاضر در عرصه مقابله با کرونا، اقدامی عملی را رقم زدند. در واقع، مطالعات گسترده در مورد سازمان، املاک، اجرای قانون، مالکیت، دین، جنگ، ارزش‌ها، حل و فصل اختلافات، اقتدار، حقوق و خانواده‌ها، بدون هیچ اشاره ای به هرگونه مشابهات با رفتارهای اجتماعی در حیوانات انجام شده‌است که شاید دلیل این قطع ارتباط آن باشد که ظرفیت انسانی در استفاده از زبان و عقلانیت، با رفتارهای اجتماعی حیوانات بسیار متفاوت است.

 

کارگروهی

مشاوره باید رابطه حسنه مشاوره‌ای با مراجعان برقرار سازد و جوی مملو از اعتماد و احترام به وجود آورد تا افراد گروه به تدریج مسائل خود را مطرح سازند و با بهره‌گیری از بازخوردی که از دیگران دریافت می‌دارند،موفق به حل مشکلاتشان شوند. برای تشکیل این نوع گروه تعدادی دواطلب علاقه‌مند به موضوع معین، دورهم جمع می‌شوند ویک فردآگاه و وارد، اطلاعات ضروری را به آنان ارائه می دهد تا براساسآموخته‌هایشان بتوانند تصمیم مناسب‌تری بگیرند و بهتر عمل کنند. 6)گروههای مشورت: در این گروهها والدین ومربیان به منظور یادگیری شیوه عمل بهتر، از طرف راهنما آموزش می بینند تا بتوانند فرزندان و دانش آموزان خود را در رفع مشکلات گوناگون به طور صحیح،یاری دهند.

در گروههای اندیشه_که نوع دیگری از گروههاست_تعدادی از دانشمندان پایبند به یک خط فکری خاص گرد هم می آیند وباهمکاری یکدیگر به تبلیغ وگسترش دیدگاه خود می‌پردازند. به معنی که عده‌ای از افراد درمحل مشخصی برای تماشای یک حادثه ویا حضور در تظاهرات اجتماعی وسیاسی معینی تجمع می‌کنند و پس از انجام کار، متفرق وپراکنده می‌شوند. 10)گروههای رسمی: گروههای رسمی با ساختی کاملا مشخص و براساس از قبل تعیین شده و بر طبق قواعد خاص که نقش‌ها و وظایف اعضا را تعیین می‌کند،تشکیل می‌شود. 9)گروه مرجع: فرد،اعمال،عقاید و رفتارهایش را از گروه مرجع دریافت می‌دارد و از آنها تبعیت می‌کند و رفتار افراد گروه مرجع را سرمشق خود قرار می‌دهد.

16)گروه روابط انسانی: افراد گروه با یکدیگر تماس مستقیم،نزدیک وصمیمی دارند و می‌توانند خصوصیات شخصیتی یکدیگر را بشناسند وبه یکدیگر کمک کنند. در این گروهها،خصوصیاتی نظیر وفاداری اعضا به یکدیگر،تماس‌های مستقیم و رویاروی میان افراد و روابط عاطفی عمیق و دوستانه بین اعضا وجود دراد. این نوع گروهها اساسنامه ندارند و اعضا غالباً به خاطر تماس‌های مکرر و استفاده از تجارب مشترک یکدیگر تجمع می‌کنند. گروههای باز،گروههایی هستند که عضویت در آنها به سادگی انجام میپذیرد و ورود وخروج فرد از آنها تابع شرایط خاصی نیست. 14)گروه همسالان: افراد براساس تشابه سنی دور هم جمع می‌شوند و با توجه به اشتراک تمایلات به تشکیل گروه می‌پردازند.

 

گروه و انواع آن

گروه ثانوی گروههایی هستند که روابط آنها غیر مستقیم و مثل اکثر روابط اجتماعی بر اساس  برخی منافع مشترک برقرار است و افراد امکان دارد مستقیما یکدیگر را نشناسند و ارتباط چهره به چهره نداشته باشند مثل:سازمانهای  اداری،شرکتهای تجاری،ارتش،اتحادیه های کارگری. ۴) پایداری گروه: بر اساس تداوم می باشد که به گروه پایدار یا نسبتا پایدار(طبقه اجتماعی،گروه کارگران)گروه نیمه پایدار(کلاس درس،شرکتهای تجاری،خانواده،تیم ورزشی) و گروه ناپایدار(افرادی که در یک سانحه جمع می شوند یا در انتظار اتوبوس صف بسته اند).  هیمن معتقد بود ضابطه هایی که برای ارزیابی شرایط فرد از لحاظ پایگاه ذهنی به کار می رود تنها مربوط به گروهی نیست که فرد عضو آن است بلکه رفتارها و برداشتها ممکن است از گروهی اخذ شود که فرد عضو آن نباشد.

جرج هومنر: گروه اجتماعی عبارت  است از  عده معدودی از افراد که مدتی تقریبا طولانی با یکدیگر  ارتباط دارند و بین آنها نوعی ارتباط رویاروی وجود دارد و این ارتباط،مستقیم و بدون واسطه افراد دیگر است. گروه غیر رسمی ، افراد به مناسبت کار در داخل  یک سازمان و یا زندگی در یک محل به خودی خود و بدون طرح و نقشه از پیش تهیه شده بوجود می آیند مثل گروه دوستانه در یک سازمان، یک گروه روستا یا شهر.  گروه فشار ممکن است به ظاهر هدف نوع دوستی و انسان دوستی داشته باشد مثل حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل که در حقیقت با اعمال فشار نسبت به دولتها و قدرتها سعی در انجام اهداف سیاسی دارند.

گوستاو فیشر: اندازه گروه بین ۸ تا ۱۵ نفر است که اندازه مطلوبی برای مطالعه پویایی گروه است و اضافه می کند که برسون و استیز تاکید دارند در گروههای بیش از  ۱۲ نفر اثر بخشی لازم را ندارند.  بعضی از انواع گروههای کوچک عبارت اند از:گروه همبازی،کلاس درس،تیم ورزشی،معلمان یک مدرسه،هیئت مدیره یک شرکت،کارکنان یک واحد اداری،واحد حزبی،کمیته ها،دوایر نظامی،هیئت دولت و غیره. آلن بیرو: گروه واحدی اجتماعی است که دارای دوامی نسبی است ،در آن اعضای خود را با یکدیگر به جهت تجلی مدلهایی مشابه در عمل و الگوهای  کلی همسان رفتاری به طرزی عینی در پیوند می یابند. انزیو و مایو در مورد تعداد اعضای گروه ،وضع تصاعدی ارتباط متقابل بین اعضا در گروههای دارای ابعاد مختلف را محاسبه نموده و نشان دادند که افزایش اعضای گروه بصورت تصاعد حسابی است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۷:۰۲ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)

زیبایی شناسی - زیبایی شناسی در ریاضیات

نگرش زیبایی‌‌شناختی به موتیف اسلیمی در هنر اسلامی با توجه به زیبایی آزاد و پیوستۀ کانت

تزئینات گل و بوته‌‌ای دورۀ عباسیان در سامرا در معماری‌‌های مصر باستان و بین‌‌النهرین و سپس در معماری هلنی و رومی ریشه داشت (همان: 43)؛ اما آیا در این دوران غیر از قرآن، رسائل جامعی از عرفان و تصوف اسلامی شکل گرفته بود؟ بلخاری قهی به شواهد تاریخی دربارۀ شکل‌‌گیری تصوف از قرن 2 هجری با ذکر نام افرادی چون ابراهیم ادهم، مالک دینار، حسن بصری و رابعه عدویه اشاره می‌‌کند[v] و می‌‌گوید همان معنای انحلال شخصی در عقاید این افراد را دقیقاً می‌‌توان در معنای اسلیمی هم یافت. کانت میان «ایده‌‌های زیبایی‌‌شناختی»[20] و «ایده‌‌های عقلی» تمایز قائل می‌‌شود: «ایده‌‌ها یا برحسب یک اصل صرفاً ذهنی هماهنگی متقابل میان قوای شناختی (قوه متخیله و فاهمه) نسبتی با یک شهود دارند که در این صورت [ایده‌‌های] زیبایی‌‌شناختی نامیده می‌‌شوند؛ یا برحسب یک اصل عینی نسبتی با یک مفهوم دارند، گرچه هرگز نمی‌‌توانند شناختی از عین فراهم کنند و ایده‌‌هایعقلی نامیده می‌‌شوند» (کانت، 1393: 290).

دربارۀ این حکم «زیبا نماد خیر است» افراد زیادی بحث کرده‌‌اند؛ جورج دیکی زیبایی وابسته را اساساً بیرون از دایرۀ ذوق در نظر می‌‌گیرد و اظهار می‌‌دارد که کانت در اینجا به تناقض رسیده است (دیکی، 1396: 231)؛ اما به نظر می‌‌رسد کانت اگر زیبایی نوع دوم یعنی وابسته یا مقیّد را مطرح نمی‌‌کرد، هرگز قادر به ارائۀ حکم «زیبا نماد اخلاق است»، یا «زیبا نماد خیر اخلاقی است»، نمی‌‌شد. او این رابطه را این‌‌گونه بیان می‌‌کند که اگر «لایۀ دیگری از لذت را به این تجربۀ بنیادی یعنی تجربۀ زیبایی‌‌شناختی بیفزاییم، اگر وجود اعیان زیبا به واقعیتی دربارۀ وضعیتمان در جهان اشاره کند، در کل شاید لذت‌‌بخش‌‌تر باشد» (گایر، 1394: 200)، در این صورت حتی ممکن است حکم به زیبایی محض با نگاه به جاذبه و خواست ابژۀ زیبا هم که ارائه شود زیبایی پیوسته به وجود آید.

این دیدگاهی بیان‌‌گرایانه است که کانت نسبت به ایده‌‌های زیبایی‌‌شناختیدرهنر اتخاذ می‌‌کند و البته دیدگاه فرمالیستی معطوف به طرح و ترکیب‌‌بندی او، جدای از ماده یا محتوای شهود، نسبت به امر زیبا ظاهراً متناقض است (گینزبورگ، 1394: 64-65)؛ اما طبق تفاسیری دو رویکرد فرمالیستی و بیان‌‌گرایانه نزد کانت نه متناقض که در ارتباطی پیچیده قرار می‌‌گیرد. وود می‌‌گوید: حتی اگر گفته شود هنگام ایراد حکم زیبایی‌‌شناختی هرگونه توانایی برای ارائۀ حکم زیبایی‌‌شناختی به‌‌ویژه برای آثار هنری‌‌ای که به‌‌شکلِ انسانی درست شده، یک توانایی فردی است، نمی‌‌توان این توانایی فردی را جدا از تجربۀ گذشتۀ فرد، شرطی‌‌شدگی فرهنگی و میزان توانایی اکتسابی او هنگام ساختن چنین حکمی در نظر گرفت (وود، 1396: 265).

 

مروری برتربیت زیبایی شناسی دردوره ی ابتدایی

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دی ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۸:۲۳ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)