یکتاس یکتاس .

یکتاس

نیل آرمسترانگ - زندگینامه نیل آرمسترانگ

زندگینامه نیل آرمسترانگ

چهار روز بعد از پرتاب در ۲۰ ژوئیه در حالیکه کالینز در سفینهٔ اصلی، که به دور مدار ماه می‌چرخید، باقی‌مانده بود، آرمسترانگ و آلدرین با ماه ‌نشین به سطح ماه رفتند. در ماموریت آپولو ۱۱ سه فضانورد به نام ‌هاینیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز شرکت داشتند که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بر روی کره ماه پیاده شدند. این پرواز به پروژهٔ «ارسال انسان به ماه و بازگرداندن سالم او به زمین تا پایان دههٔ ۱۹۶۰» را که از برنامه ‌های جان اف کندی بود، جامهٔ عمل پوشانید. نیل الدن آرمسترانگ فضانورد آمریکایی متولد ۵ اوت ۱۹۳۰، نخستین انسانی است که طی ماموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ (۲۹ تیر ۱۳۴۸) بر کره ماه گام نهاد.

آپولو ۱۱، پنجمین فضاپیما از مجموعهٔ آپولو می‌باشد و سومین فضاپیمای حامل انسان است که به سمت ماه پرتاب شده‌است. نخستین پرواز فضایی آرمسترانگ با جمینای۸ در سال ۱۹۶۶ بود که وی به عنوان فرمانده عملیات انجام وظیفه می‌کرد. آپولو ۱۱  ماموریتی از مأموریت‌ های پروژهٔ آپولو است که منجر به اولین فرود انسان بر روی کره ماه شد. دومین و آخرین پرواز وی فرماندهی ماموریت آپولو ۱۱ برای فرود بر ماه در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ میلادی بود. این ماموریت ‌ها توسط سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا، ناسا، سازماندهی شده بودند. آپولو ۱۱ نخستین فضاپیمای حامل انسان بود که بر سطح ماه فرود آمد.

 

بیوگرافی نیل آرمسترانگ؛ اولین قدم‌ها بر ماه

نیل آرمسترانگ درطول زندگی خود جوایز و افتخارهای متعددی دریافت کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:مدال آزادی رئیس‌جمهور آمریکا از دست نیکسونمدال Cullum انجمن جغرافیای آمریکاجایزه کولیر مؤسسه‌ی ملی هوافضای آمریکامدال خدمت ناسامدال افتخار فضایی کنگره‌ی آمریکا از دست جیمی کارترجایزه‌ی یادبود برادران رایت از مؤسسه‌ی ملی هوافضای آمریکامدال طلای مؤسسه‌ی اسمیتسونینعضویت در تالار افتخارهای هوافضای آمریکاعضویت در تالار افتخارهای فضایی بین‌المللینام‌گذاری دهانه‌ای آتش‌فشانی در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری از محل فرود آپولو ۱۱ به‌نام آرمسترانگنام‌گذاری ده‌ها مرکز آموزشی و تحقیقاتی و ساختمان‌های مهم در سرتاسر جهان به‌نام آرمسترانگ.

» دورانی که با سفر به ماه شروع شد، با پیشرفت‌های بی‌شمار در اکتشاف فضا ادامه یافت و امروز با ربات‌های بدون سرنشین و هوشمند کاوشگر پیگیری می‌شود؛ پیشرفت‌هایی که درک ما را از جهان و فضای پیرامون خصوصا در منظومه‌ی شمسی چندین برابر کرده‌اند. مورخ جنگی ایالات متحده، ریچارد هالیون، درباره‌ی مأموریت خطرناک نیل در کره‌ی شمالی نوشت: وقتی هواپیمای es*** panther مأموریت خود را در بمباران چندین کامیون در وونسان به پایان رساند، یک موشک به هواپیما برخورد کرد و سقوط مارپیجی آن شروع شد. عبارت‌های ماندگاری که او و آلدرین به‌محض رسیدن به ماه و قدم گذاشتن بر آن گفتند (۲۰ جولای ۱۹۶۹)، هنوز در ذهن بسیاری از مردم جهان و خصوصا آمریکایی‌ها، به‌خوبی ذخیره شده است: «این قدمی کوچک برای یک انسان و پرشی بزرگ برای بشریت است.

نیل در سال‌های پایانی تحصیلش در پردو، شاهد توسعه‌ی تونل‌های بادی با سرعت پنج ماخ، طراحی‌های جدید و انقلابی موشک V-2، سیستم‌های ضد بالستیک موشک زمین به هوا و لباس‌های مخصوص تحت فشار برای پرواز در ارتفاع‌های بسیار زیاد بود. هیئت ۱۴ نفره‌ی متخصصانی که برنامه‌ی فضایی آمریکا را برای قرن ۲۱ تنظیم و طراحی می‌کردند، پیشنهادهای متعددی را به ناسا و دولت ارائه دادند که شامل برنامه‌های بلندپروازانه‌ای می‌شد. تیم بازرسی دستور به بازطراحی کامل مخزن داد، هرچند آرمسترانگ و مدیران ناسا معتقد بودند تنها سوئیچ باید تعویض شود، اما درنهایت کل فرایند بازطراحی با هزینه‌ای ۴۰ میلیون دلاری انجام شد.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۰:۵۹ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)