یکتاس یکتاس .

یکتاس

سعدی - برگزیده ای از اشعار سعدی

اشعار سعدی

سعدی در میان ایرانیان بیشتر با نام سعدی شیرازی شناخته می شود که زادگاه و محل وفات او می باشد، برای مطالعه اشعار زیبا و با معنی این شاعر بزرگ ایرانی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید. جالب است بدانید که نام واقعی سعدی، ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف می باشد و در سراسر جهان او را با القاب همچون استاد سخن، پادشاهِ سخن و شیخِ اجلّ می شناسند. در این مطلب گزیده ای از اشعار عاشقانه کوتاه و بسیار زیبای سعدی شیرازی را آماده کرده ایم.

مجموعه بهترین اشعار کوتاه سعدی

در دیوان اشعار سعدی «غزلیات، ترجیع بند، رباعیات، قطعات، ملحقات و مفردات» وجود دارد که رباعیات و برخی قطعات جزو دسته شعر کوتاه هستند. علاوه بر این گلستان به دلیل اینکه به نظم و نثر است، مشحون از تک‌بیت‌های ناب است که شعر کوتاه محسوب می‌شوند. مجموعه ای که گروه فرهنگ و هنر وب برای مخاطبان گردآوری کرده، شامل برگزیده انواع شعر کوتاه از سعدی است. سعدی شاعر پرآوازه قرن هفتم علاوه بر دیوان اشعار، صاحب دو کتاب تعلیمی بوستان و گلستان است.

گلچین زیباترین اشعار عاشقانه سعدی شیرازی

سوز عشقت ننشاند ز جگر جوش مرا نگذرد یاد گل و سنبلم اندر خاطر تا به خاطر بود آن زلف و بناگوش مرا. بنگر ز هجرت چون شدم سرگشته چون گردون شدم وز ناوکت پرخون شدم از من چرا رنجیده‌ای؟. زیباترین اشعار و غزل های عاشقانه و احساسی سعدی شیرازی در مورد عشق و دوستی و معشوق. ز دستم بر نمی‌خیزد که یک دم بی تو بنشینم به جز رویت نمی‌خواهم که روی هیچ کس بینم. ای یار ناسامان من از من چرا رنجیده‌ای وی درد و ای درمان من از من چرا رنجیده‌ای. خلایق در تو حیرانند و جای حیرتست الحق که مه را بر زمین بینند و مه بر آسمان باشد. تو همچون گل ز خندیدن لبت با هم نمی‌ آید روا داری که من بلبل چو بوتیمار بنشینم.

خویشتن بر تو نبندم که من از خود نپسندم که تو هرگز گل من باشی و من خار تو باشم. من بی‌ مایه که باشم که خریدار تو باشم حیف باشد که تو یار من و من یار تو باشم. که نه امشب آن سماع است که دف خلاص یابد به طپانچه‌ ای و بربط برهد به گوشمالی. هرگز اندر همه عالم نشناسم غم و شادی مگر آن وقت که شادی خور و غمخوار تو باشم. دوستان عیب کنندم که چرا دل به تو دادم باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی. ای خردمندکه گفتی نکنم چشم به خوبان به چه کارآیدت آن دل که به خوبان نسپاری؟. چنان به موی تو آشفته‌ ام به بوی تو مست که نیستم خبر از هر چه در دو عالم هست. گر من بمیرم در غمت خونم بتا در گردنت فردا بگیرم دامنت از من چرا رنجیده‌ای.

من سعدی درگاه تو عاشق به روی ماه تو هستیم نیکوخواه تو از من چرا رنجیده‌ای. هرگز اندیشه نکردم که کمندت به من افتد که من آن وقع ندارم که گرفتار تو باشم. من ندانستم از اول که تو بی مهر و وفایی عهد نابستن به از آن که ببندی و نپایی. گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی. ای سرو خوش بالای من ای دلبر رعنای من لعل لبت حلوای من از من چرا رنجیده‌ای. به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم شمایل تو بدیدم نه صبر ماند و نه هوشم. گر چه دانم که به وصلت نرسم بازنگردم تا در این راه بمیرم که طلبکار تو باشم. ز حد بگذشت مشتاقی و صبر اندر غمت یارا به وصل خود دوایی کن دل دیوانه ما را.

من چه شایسته آنم که تو را خوانم و دانم مگرم هم تو ببخشی که سزاوار تو باشم. نه در این عالم دنیا که در آن عالم عقبی همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم. چه خوش است در فراقی همه عمر صبر کردن به امید آن که روزی به کف اوفتد وصالی.

گزیده ادبیات کلاسیک : منتخب غزلیات سعدی شیرازی

اشعار عاشقانه سعدی ,بهترین اشعار پارسی ,بهترین اشعار سعدی ,بهترین شعزهای فارسی ,بهترین غزلیات سعدی ,زیباترین شعرهای فارسی ,زیباترین غزلیات سعدی ,زیباترین غزلیات فارسی ,سعدی ,سعدی در ادبیات فارسی ,سعدی شیرازی ,غزل ,غزلیات سعدی ,گزیده اشعار سعدی ,گزیده غزلیات سعدی ,گلچین اشعار سعدی ,گلچین اشعر سعدی ,گلچین دیوان سعدی ,گلچین زیباترین اشعار سعدی ,گلچین شعر سعدی ,گلچین غزلیات سعدی ,محمد حسین ارشدی بیدگلی ,مشهورترین اشعار سعدی ,منتخب ادبیات کلاسیک ,منتخب غزلیات ,منتخب غزلیات سعدی. اگرچه بزرگان زیادی در عرصه ادبیات و شعر زبان پارسی نامی ماندگار شده اند و در آسمان می درخشند، اما در میان نامهایی چون سعدی، حافظ، مولانا (مولوی)، فردوسی، صائب تبریزی، نظامی، خیام نیشابوری ، عطار نیشابوری و… به جرات میتوان گفت سعدی بیشترین تاثیر بر زبان و ادبیات محاوره ما داشته است.

امیدوارم در آینده نیز بتوانم در پستهایی که مربوط به “گزیده ادبیات کلاسیک” می باشد، اشعاری نغز و زیبا از سعدی و حافظ و صائب تبریزی و خیام و دیگر بزرگان عرصه شعر و ادبیات کلاسیک زبان پارسی را با شما دوستان در میان بگذارم. بیان شیوا و روان سعدی و استفاده از حکایات برای انتقال مضامین آموزشی و اخلاقی باعث شده است که بسیاری از اشعار و ابیات سعدی ورد زبان ها شده و به صورت ضرب المثل و اصطلاح در ادبیات گفتاری و نوشتاری رایج گردد. تاثیر بی چون چرای سعدی بر روی شاعران بزرگ پس از خود همچون حافظ نیز کاملا مشهود است؛ که البته این تاثیر ارزشها و استحکام و غنای شعر دیگران را به چالش نمی کشد.

در اینجا بنده به سلیقه خود منتخب غزلیات سعدی را از میان ۵۰ غزل اول غزلیات سعدی انتخاب نمودم تا لذت خواندن آن را با شما نیز قسمت کنم. سعدی شیرازی را همه می شناسند شاید به جز آوردن نام سعدی برای معرفی او چیز دیگری لازم نباشد. نگاه سعدی به عشق بیش از شاعران دیگر به عشق زمینی اشاره دارد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۹:۵۷ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)