یکتاس یکتاس .

یکتاس

تمشک - تمشک سیاه

خواص تمشک؛ 22 خاصیت جادویی تمشک قرمز برای سلامتی و پوست و مو

علاوه بر این مقادیر بالای ویتامین C، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم، منگنز، نیاسین، پتاسیم و مس موجود در تمشک خواص ضد سرطانی داشته و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان پوست، ریه، مری، پستان و مثانه مفید هستند. تمشک غنی از فولات است، فولات با افزایش گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی کمک کرده و با افزایش گردش خون در بدن به بهبود اکسیژن رسانی به فولیکول های مو کمک کرده و به این ترتیب باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود. سطح بالای آنتی اکسیدان های موجود در میوه تمشک اسپرم را از آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند، همچنین ویتامین C و منیزیم موجود در آن با افزایش میزان تستوسترون برای درمان ناباروری در مردان مفید می باشد.

تمشک غنی ازآنتی اکسیدان و پلی فنول هایی مانند آنتوسیانین ها، اسید گالیک، کورستین، سیانیدین، کاتچین و اسید سالیسیلیک، ویتامین C، ویتامین B، اسید فولیک، مس و آهن، منگنز و فیبر رژیمی می باشد. تمشک فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص تمشک جنگلی قرمز و دمنوش برگ تمشک را برای سلامتی، بارداری زنان، لاغری، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم. توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید. گفته می شود که اگر روزی سه بار تمشک بخورید، بینایی تقویت می شود و از ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا که در آن آسیب به شبکیه منجر به از بین رفتن بینایی می شود، در امان می مانید.

تحقیقات در دانشگاه ایالتی میشیگان نشان داده که مواد مغذی موجود در تمشک به بهبود تعادل انسولین و قند خون در بدن کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کاهش می دهد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در تمشک قرمز به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند، همچین تمشک برای از بین بردن لکه های صورت نیز مفید می باشد. برخی افراد ممکن است با خوردن تمشک دچار واکنش های آلرژیک شوند که با علائمی از جمله احساس خارش در دهان، خارش پوست، خس خس سینه، تهوع، درد شکمی و سرگیجه مشخص می شود. چای برگ تمشک به طور سنتی برای تحریک باروری در مردان و زنان استفاده می شود، دمنوش تمشک سطح هورمون ها را در بدن متعادل کرده و توانایی تولید مثل را بهبود می بخشد.

 

فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان

تمشکهای سیاه در واقع بوته‌هایی خاردار هستند که در منطقه شمال ایران یک گیاه مهاجم در جنگلها محسوب می‌شوند و بیشتر در نقاطی از جنگل که خالی شده باشد رشد می‌کنند اما در منطقه جنوب بیشتر در کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها حضور بیشتری دارد. رادیکالهای آزاد می‌توانند به سلولها صدمه بزنند و به نظر می‌رسد ارتباط تنگاتنگی با فرایند پیری به علاوه سایر مشکلات سلامتی از جمله سرطان و بیماری قلبی دارند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ مشخص کرد که موشهایی که تمشک سیاه مصرف کردند مهارتهایی تشخیصی بهتری در مقابله با گروه کنترل که تمشک مصرف نکرده بودند، داشتند. تمشکها برای مصرف کردن ایمن هستند اما افراد باید از خوردن زیاد آن خودداری کنند تا از سطح قند میوه یا فروکتوز را در وضعیتی سالم نگه دارند.

افزودن پودر پروتئین و جو دوسر به آن می‌تواند محتوای غذایی آن را افزایش دهد و کمک می‌کند که شخص به مدت طولانیتری حس خوبی داشته باشد. افراد می‌توانند تمشک سیاه را به رژیم غذایی سالم خود اضافه کنند از جمله همراه با صبحانه، در اسمتی میوه‌ای یا به عنوان یک میان وعده. برای بعضی از این فواید نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم اما علم بسیاری از اثرات ویتامینهای موجود در تمشک را تایید کرده است. فیبر محلول در آب حل می‌شود و با کاهش سطح قند خون ارتباط دارد و به شخص کمک می‌کند تا سطح کلسترول را در حد سالم نگه دارد. با این حال لازم است که شخصی که در حال استفاده از رقیق کننده‌های خون است در مورد مصرف ویتامین K  با پزشک خود مشورت کند.

بعضی از تمشکهای کنسروی یا مربا حاوی قند اضافه و مواد نگهدارنده هستند که منجر به اثرات منفی در سلامت انسان می‌شوند. با این حال دسرها حاوی مقدار بالایی از قند هستند که ممکن است بعضی از فواید سلامتی مربوط به تمشک سیاه را بی اثر کنند. تمشک سیاه یک ماده ایمن برای مصرف خوراکی است و عوارض جانبی برای افرادی که به آن آلرژی نداشته باشند، نامحتمل است. ممکن است که وقتی افراد غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می‌خورند، از این فرایند حمایت کنند اما تحقیق بیشتری نیاز است. تمشک سیاه در دسرها نیز خیلی خوب عمل می‌کنند همانند کرامبل یا پای تمشک البته نان و کیک تمشک سیاه هم وجود دارد.

 

خواص تمشک را بهتر بشناسید!

 مواد و محتویات مقدار در 100 گرم   انرژی38 کیلوکالری  چربی0/6 گرم  پروتئین0/3 گرم  کربوهیدرات7/8 گرم  فیبر0/1 گرم  سدیم1 میلی گرم  پتاسیم136 میلی گرم  کلسیم12 میلی گرم  آهن0/48 میکرو گرم  منیزیم21 میلی گرم  روی0/41 میلی گرم  نیاسن0/44 میلی گرم  ویتامین آ123 واحد . تمشک گیاهی است بوته ای و پایدار که غالبا به صورت وحشی می روید و تا کنون بیشتر از 5 گونه آن شناسایی شده است. ساقه های این گیاه نرم، برگهای آن بیضی شکل و حاشیه آن دارای دندانه ‌ های اره ‌ ای شکل است. همچنین میوه تمشک سرشار از تانن ‌ ها، فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها و پلی ‌ فنولها است.

میوه این گیاه شبیه به شاهتوت و توت فرنگی است و رنگ آن زرد تا سرخ مایل به سیاه میباشد. بخشهای مورد استفاده این گیاه میوه آن بوده، برگ، ساقه و ریشه تمشک نیز مصرف طبی دارد. هر بخش از این گیاه مانند برگ،ساقه، ریشه و میوه آن خاصیت درمانی متفاوتی دارد. تمشک منبع خوبی برای ویتامین ث، کا، فولات، نیاسین، پتاسیم و منیزم است. به طورکلی مهترین خواص تمشک خاصیت نرم کننده و ضد اسکوربوت است. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و.

همه فواید تمشک سیاه

تمشک سیاه در واقع بوته‌هایی خاردار است که در منطقه شمال ایران یک گیاه مهاجم در جنگل‌ها محسوب می‌شود و بیشتر در نقاطی از جنگل که خالی شده باشد رشد می‌کند اما در منطقه جنوب بیشتر در کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها حضور بیشتری دارد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها صدمه بزنند و به‌نظر می‌رسد ارتباط تنگاتنگی با فرایند پیری به علاوه سایر مشکلات سلامتی از جمله سرطان و بیماری قلبی دارند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ مشخص کرد که موش‌هایی که تمشک سیاه مصرف کردند مهارت‌هایی تشخیصی بهتری در مقابله با گروه کنترل که تمشک مصرف نکرده بودند، داشتند. فیبر محلول در آب حل می‌شود و با کاهش سطح قند خون ارتباط دارد و به شخص کمک می‌کند تا سطح کلسترول را در حد سالم نگه دارد.

با این حال لازم است که شخصی که در حال استفاده از رقیق‌کننده‌های خون است در مورد مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کند. نویسندگان تحقیق پیشنهاد کردند که این می‌تواند به دلیل مواد شیمیایی موجود در تمشک‌ها به‌نام پلی‌فنل، باشد. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که بدن نمی‌تواند همانند سایر ملکول‌های دیگر قند به ملکول‌های کوچکتر تجزیه کند. ویتامین C در ساختن پروتئین دخالت دارد و برای تولید کلاژن برای بدن و انتقال دهنده‌های عصبی خاص لازم هستند. بدن از آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش صدمه‌ای که رادیکال‌های آزاد می‌توانند ایجاد کنند، استفاده می‌کند. ما در ادامه نگاهی به فواید بالقوه تمشک سیاه و همچنین روش‌های افزودن آن به رژیم غذایی صحبت خواهیم کرد.

انسان‌ها خودشان قادر به ساختن ویتامین C نیستند بنابراین لازم است که بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. ویتامین A مسئول تولید رنگدانه‌ها در شبکیه جشم است و به تامین بینایی به‌ویژه در نور کم کمک می‌کند. این ویتامین همچنین رشد و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها را تامین می‌کند و پوست را سالم نگه می‌دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص کند که آیا این فواید برای انسان‌ها نیز وجود دارد یا خیر. تمشک سیاه در بسیاری از نقاط جهان که آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارند، رشد می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به افراد در مقابله با اثر رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. این ویتامین یک ماده ضروری برای انعقاد خون است که برای بهبود مناسب زخم ضروری است.

 

خواص تمشک ؛ و عرق تمشک و برگ تمشک سیاه و قرمز در طب سنتی

توت فرنگی همچنین حاوی آنتوسیانین (که مسئول رنگ قرمز توت فرنگی است )، می باشد که از سیستم گردش خون محافظت می کند و از این طریق می تواند از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند و همچنین باعث تنظیم فشار خون میشود. در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات تمشک را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص تمشک و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت فال و خواب در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید. این معجون عسلی به ۲ شکل تهیه می‌شود؛ روش اول به این شکل است که ۱ کیوی، نصف پیمانه تمشک، نصف پیمانه عسل طبیعی، یک پیمانه ماست و میوه‌های تازه را با یک‌دیگر مخلوط می‌کنیم تا شکل یکدستی به خود بگیرد.

خانواده‌های گیلانی علاقه زیادی به مصرف این میوه وحشی دارند و استفاده از آن به طور سنتی صورت می‌گیرد و ارزش غذایی آن برای بسیاری نامشخص است اما به نظر متخصصان این میوه دارای ارزش غذایی بالایی است. از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. تمشک غنی ازآنتی اکسیدان و پلی فنول هایی مانند آنتوسیانین ها، اسید گالیک، کورستین، سیانیدین، کاتچین و اسید سالیسیلیک، ویتامین C، ویتامین B، اسید فولیک، مس و آهن، منگنز و فیبر رژیمی می باشد.

تمشک سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای انسان و حیوان مفید است تمشک منبع خوبی از منیزیم، ویتامین C، فیبر ، پتاسیم، مس، منگنز و ویتامین K و همچنین تعدادی از آنتی اکسیدان ها است. در تمشک آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی به‌وفور یافت می‌شود که این امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. روش دوم به این صورت است که ۱ پیمانه آب پرتقال تازه، نصف پیمانه عسل طبیعی، ۲ قاشق غذا خوری آبلیمو و ۱ پیمانه تمشک منجمد را با هم مخلوط می‌کنیم و در صورت دلخواه به آن یخ اضافه می‌کنیم. همچنین این جوشانده، بهبود بخش بند ادرار، درد های نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم ها است و مسکنی برای انواع درد های معده از قبیل نفخ، ترشی معده، گاز شکم و تشنج معده محسوب می شود.

 

آشنایی با خواص و مضرات تمشک

تمشک درختچه‌ای از تیره گل سرخیان است که به حالت وحشی در نقاطی مانند گیلان و مازندران و آذربایجان فراوان است که با ساقه‌های تیغ‌دار که در کنار جاده‌ها و مزارع و جنگل‌ها به صورت انبوه می‌روید برگهایش متناوب و گوشوارک‌دار و شامل ۳ تا ۵ برگچه است. در گیلان و مازندران به این گیاه تمش، ولش، بولوش و بوروش و در آذربایجان بؤیورتکن می‌گویند. با ما همراه شوید تا با خواص بی شمار این میوه وحشی آشنا شوید….

آشنایی با تمشک سیاه، روش کاشت و مراقبت از آن

در بهار ساقه ها را هرس کنید به طوری که 5 تا 7 ساقه بزرگ در هر گیاه وجود داشته باشد و ساقه های باریک و لاغر آن را حذف کنید و شاخه های فرعی روی ساقه های بزرگ را تا 30 سانتیمتر طول، کوتاه کنید تا میوه دهی و رشد بهتری داشته باشد. ساقه هایی را که دیگر میوه نمیدهند (ساقه های سال دومی)، در تابستان پس از تمام شدن میوه دهی، هرس کنید تا فضا برای ساقه های سال اولی ( primocanes ) جدید یا میوه، باز شود. از کاشت این گیاه در هر ناحیه ای که گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل یا بادمجان در سه سال اخیر رشد کرده است، خودداری کنید چون این سبزیجات میتوانند بیماریهایی را به درختچه جدید منتقل کنند.

تمشک نه تنها سرشار از ویتامین است (یک فنجان تمشک حاوی 50 درصد ویتامین ث مورد نیاز روزانه است)، بلکه یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی در بری ها است که با سرطان مقابله میکند. تمشک سیاه ( blackberry ) مانند همه درختچه ها، به آسانی رشد میکند و خیلی زود محصول میدهد و ظرف یک سال باید آماده چیدن تمشکهای رسیده تان شوید. -    ایلینی هاردی ( Illini Hardy ): یکی از سر سخت ترین انواع موجود بری ها است و ساقه های خاردار، افراشته و بلند تولید میکند که اندازه های میوه های آن متوسط است. گیاهان نیمه افراشته نیاز به داربست پشتیبان دارند تا ساقه هایشان در دوران میوه دهی، عمودی بماند در حالی که گیاهان افراشته خود میتوانند سر پا بمانند.

انواع چهار فصل تمشک سیاه همانند تمشک قرمز در پاییز سال اول، از ساقه های جدید میوه تولید میکند و سپس دوباره از همان ساقه ها، تابستان بعدی میوه میدهد. بنابراین تمشک را چه بخواهید به عنوان میوه مصرف کنید، چه در خوراکیهای دیگر آن را استفاده کنید، میتوانید تمشکهای پرورش یافته دست خود را مصرف کنید. 5 متر میرسد و اغلب (به جز لوگان بری loganberry ) خاردار و وحشی هستند و اگر بی توجه رها شوند میتوانند جهان را به سرعت تسخیر کنند. -    پرایم جیم ( Prime Jim ) و پرایم جان ( Prime Jan ): این انواع چهار فصل جدید ساقه های خاردار و افراشته با میوه های مرغوب تولید میکنند.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۲:۰۰ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)