یکتاس یکتاس .

یکتاس

جنگ ویتامین c با سرماخوردگی

به جنگ ویروس ها بروید

اینکه بیشتر مردم تصور می کنند با گرم نگه داشتن خود در فصول سرد سال و قرار نگرفتن در معرض هوای سرد می توانند از خود در برابر ویروس سرماخوردگی حفاظت کنند، شاید در ظاهر درست به نظر برسد، اما واقعیت این است که عامل اصلی سرماخوردگی ، یکی از ۲۰۰ نوع ویروسی است که در جهان وجود دارد.  با توجه به آنچه آوردیم، خوردن مواد مغذی و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن در این روزهای پرچالش کرونایی که وارد فصول سرد سال شده ایم، می تواند از ابتلا به بیماری های ویروسی دیگری از جمله سرماخوردگی و آنفلوانزا پیشگیری کند. همچنین براساس تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین D در شرایطی که ویروس مرگبار کرونا روزانه جان هزاران نفر در جهان را می گیرد، می تواند نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با این بیماری داشته باشد.

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت های فیزیولوژیک بدن نقشی حیاتی ایفا می کنند و در تنظیم تمامی عملکردهای زیست شناختی، دستگاه قلبی و عروقی، ایمنی و عصبی نیز تاثیر بسزایی دارند. جگر، انواع ماهی، کره، تخم مرغ و همچنین هویج، انبه، سیب زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز منبع غنی این ویتامین و تامین کننده بتا کاروتن هستند که در بدن فرد به ویتامین A تبدیل می شود. انواع ماهی ها مثل قباد، قزل آلا، ساردین و دانه کنجد، تخمه کدو و حلوایی حاوی مقادیر زیادی امگا 3 هستند که می توانند در مبارزه علیه عفونت های سرماخوردگی به سلول های دستگاه تنفسی کمک کنند.

بنابراین در این روزهای کرونایی که بیش از هر زمان دیگری باید مراقبت سلامت خود باشیم، رعایت برخی نکات برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های فصلی از جمله سرماخوردگی امری مهم و ضروری است. این ویتامین همانطور که می دانید یک ویتامین محلول در چربی است که معمولا از طریق تماس پوست با نور خورشید در بدن تولید می شود و برای جذب مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم و فسفر مفید است. بنابراین برای جبران ویتامین Dدر فصل پاییز و زمستان مصرف منابع اصلی این ویتامین D را که شامل ماهی، غلات کامل، آب پرتقال، گوشت قرمز، پنیر، زرده تخم مرغ و. علاوه بر این، هوا زمانی که رو به خشکی می رود، خشکی مجاری بینی را به همراه دارد که این مسئله نیز خطر ابتلا به عفونت و سرماخوردگی را چند برابر می کند.

 

با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی بروید

پزشکان متخصص می‌گویند که برخی از خوراکی‌ها از ویتامین C غنی هستند و افراد با وجود آنها دیگر نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارند؛ مگر اینکه پزشک‌شان به آنها توصیه کرده باشد؛ بنابراین، به راحتی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید تا بدن‌تان دوز مناسبی از ویتامین C را دریافت کند و برای مبارزه با سرماخوردگی ایمن شود. یکی از نکات بهداشتی مهم در مبارزه با سرماخوردگی و میکروب، شستن دست‌ها به طور مرتب است که اگر در کنار آن به مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب برای مبارزه با سرماخوردگی بپردازید، به راحتی می‌توانید با این بیماری شایع مقابله کنید. اگر بدانید چه نوع خوراکی‌هایی می‌توانند برای مبارزه با سرماخوردگی مناسب باشند، این مسئله می‌تواند راهگشای شما باشد تا بتوانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت و از آنفولانزا پیشگیری کنید؛ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

ماهی تن، ماهی سالمون، ساردین و همچنین دانه‌های کتان و روغن کتان سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند و توصیه می‌شود همراه با امگا ۳ از ویتامین E که مکمل آن است، استفاده کنید تا مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. متخصصان تغذیه می‌گویند که روی می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین کاهش نشانه‌های آن کمک کند؛ بنابراین خوردن خوراکی‌هایی که سرشار از روی هستند، می‌تواند بدنی سالم‌تر را به همراه داشته باشد. فلفل قرمز نیز به گرم کردن بدن و کاهش التهاب کمک می‌کند؛ بنابراین آزادانه از ادویه‌های کابینت آشپزخانه‌تان به عنوان داروهایی مفید برای بهبود سرماخوردگی استفاده نمایید.

ترکیب چای و عسل به ویژه چای سبز برای سرماخوردگی بسیار مفید هستند؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به طور طبیعی در برابر عفونت یا آسیب سلولی از بدن محافظت می‌کند. زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان و تسکین‌دهنده درد است و توانایی درمان بیماری‌های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی قفسه سینه و آسم را دارد. شما می‌توانید به جای مرغ از استخوان مرغ در سوپ نیز استفاده کنید و از آب مفید آن به روش‌های مختلف مثل نوشیدن در فنجان یا استفاده در سالاد و سس بهره ببرید. این‌ها دوز قابل توجهی از باکتری‌های مفید را به طور مستقیم به دستگاه گوارش هدایت می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سرماخوردگی تحریک شود.

 

بهترین غذاها برای جنگ با سرماخوردگی

فراموش نکنید که برای رسیدن به خواص واقعی سیر لازم است آن را به صورت خام استفاده کنید و البته بجوید؛ اما از آنجایی که جویدن سیر می‌تواند برای برخی افراد از سخت‌ترین کارهای دنیا باشد، بهتر است آن را خردکرده و هر 3 یا 4 ساعت یک‌بار مقداری از آن را بدون جویدن ببلعید و یا از ***‌هایی که در حال حاضر در تمام داروخانه‌ها وجود دارند استفاده کنید. فراموش نکنید از آنجایی که پروتئین‌های گیاهی از لحاظ محتوای اسیدهای آمینه کامل نیستند، در صورت علاقه به مصرف پروتئین‌های گیاهی لازم است از چند منبع استفاده کنید و حتماً حداقل یک نوع پروتئین حیوانی را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

درحالی‌که همه ما باور داریم که ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی حائز اهمیت است، مطالعه‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌یاری حتی در مقادیر بسیار بالای ویتامین C نیز در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. طی مطالعه‌های انجام‌شده مکمل‌یاری با روی در کاهش دوره ابتلا به سرماخوردگی و نیز در تخفیف علائم آن نقش قابل‌توجهی داشته است؛ اما مسئله آنجاست که بسیار دیده شده مکمل‌یاری با روی عوارضی مانند تهوع و سردرد را به دنبال دارد. وقتی خودمان یا یکی از نزدیکانمان به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شویم، همین طور توصیه‌های تغذیه‌ای است که از این طرف و آن طرف به گوش می‌رسد؛ اما دیگر وقت آن رسیده که به این موضوع نگاه کاملا علمی داشته باشیم.

سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیون و آلیسین است که دارای خواص ضد ویروسی فوق‌العاده‌اند؛ بنابراین سیر قادر خواهد بود تا با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بجنگد و آن‌ها را از پا در آورد. پس فراموش نکنید علت قدرت میوه و سبزی در پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت ایمنی محتوای بالای ویتامین A، ویتامین E، فلاوونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و البته ویتامین C طبیعی آن‌هاست. از استراحت و مراقبت‌های لازم جهت درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا که بگذریم، رعایت برخی نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای روند بهبودی بیماری را سریع‌تر و البته خوش‌مزه‌تر خواهد کرد. بهتر است برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن از منابع خالص آن مانند ماهی، لبنیات کم چرب، حبوبات، ماکیان، غلات کامل، مغزها و دانه‌های روغنی استفاده کنید.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۵:۳۴ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)