یکتاس یکتاس .

یکتاس

سکسکه چیست؟

علت سکسکه درکودکان و بزرگسالان و روش‌های درمان آن

اگر چه ممکن است هیچ کدام از موارد زیر راهکار ثابت شده‌ای برای جلوگیری از سکسکه نباشد، اما می‌توانید برخی از این درمان‌های خانگی را به کار ببرید:. آکادمی پزشکان اطفال آمریکا توصیه می‌کند، در هنگام تغذیه کودک با شیشه شیر هر بار که نوزاد تقریبا 60 تا 90  میلی‌لیتر شیر نوشید، آروغ او را بگیرید. علت سکسکه چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود؟ راه حل رفع سکسکه چیست و آیا این مشکل خطرناک است؟ در این مقاله به صورت کامل درباره‌ی آن سخن خواهیم گفت. سکسکه‌ای که بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد را سکسکه مداوم و سکسکه‌ای که بیش از ۲ ماه طول بکشد را دیر درمان یا غیرقابل‌ کنترل می‌گویند.

شما می‌توانید سوالاتتان را در رابطه با موضوع این مقاله در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های شما پاسخ داده شود. اگر نوزاد به طور مکرر دچار سکسکه می‌شود و موجب ناراحتی نیز می‌شود، ممکن است دلیل آن بیماری مانند بازگشت اسید به مری (ترش کردن) باشد. با این حال، چنانچه نوزاد به طور مکرر دچار سکسکه می‌شود یا اینکه سکسکه موجب ناراحتی او می‌شود، بهتر است که به پزشک مراجعه شود. به خاطر داشته باشید که اکثر نوزادان زیر یک سال، به صورت مرتب دچار سکسکه می‌شوند، به این جهت دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. حال، علت بروز سکسکه چیست؟ سکسکه هنگامی به وجود می‌آید که دیافراگم دچار گرفتگی شده و مجرای تارهای صوتی به سرعت بسته شود.

با انقباض دیافراگم، ریه‌ها اکسیژن دریافت کرده و وقتی که دیافراگم شل می‌شود، ریه‌ها دی‌اکسیدکربن آزاد می‌کنند. در صورت عدم درمان، سکسکه‌های طولانی مدت ممکن است موجب اختلال در خواب و خورد و خوراک شده و منجر به موارد زیر شوند:. اگر سکسکه مداوم دلیل مشخصی نداشته باشد، برخی داروهای ضد سکسکه نیز موجود است که ممکن است برای بیمار تجویز شوند. اما چنانچه کودک مکررا دچار سکسکه می‌شود یا اینکه سکسکه موجب ناراحتی می‌شود، بهتر است که به پزشک مراجعه شود. پژوهشگران در تحقیقی که در سال۲۰۱۲ انجام گرفت، کارکرد احتمالی سکسکه را خارج کردن هوای اضافی از معده دانستند. برخی راهکارهای سنتی هم برای برطرف کردن سکسکه وجود دارند که علی‌رغم باور عمومی، هیچ پایه و اساس علمی ندارند.

 

علت اصلی سکسکه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌ها به این بستگی دارد که سکسکه‌ها چقدر جدی باشند، برای نوع سکسکه‌ای که بسیار رایج است و معمولا خودبه‌خود متوقف می‌شود، روش‌های خانگی برای درمان نشانه‌های آن موثر می‌باشد ولی برای سکسکه‌های بدون وقفه فرد باید به پزشک مراجعه نماید. برای سکسکه هیچ جای نگرانی وجود ندارد اما اگر پشت سر هم، مداوم (بیشتر از سه ساعت طول بکشد) روی بدن اثراتی هم چون تغییر در الگوی خواب، تداخل در خوردن، پس زدن غذا از معده به مری کوتاهی نفس، بالا آوردن خون، یا احساس بسته شدن گلو را داشتید به پزشک مراجعه کنید. در شرایط مختلف از جمله سریع غذا خوردن، جویدن ادامس، کشیدن سیگار ، خوردن و آشامیدن بیش از حد، ضربه‌های ناگهانی و تومورهای مغزی، ضربه‌های مغزی، حساسیت به بعضی از داروها، دود و گازهای سمی، استرس و خشم تحریکات را ایجاد کرده و باعث سکسکه می‌شوند.

همچنین بعضی از داروها مانند بنزودیازپین‌ها از جمله دیازپام ، آلپرازولام، لورازپام، استشمام گازهای سمی، استرس و عصبانیت عوامل دیگر محسوب می‌شوند. زمانی که شخص سکسکه های بدون وقفه و طولانی (بیشتر از سه ساعت) و مشکلاتی در زمان خواب، مشکل در غذا خوردن و استفراغ داشت، حتما به پزشک مراجعه کند. روش‌های بسیاری برای رفع سکسه وجود دارد؛ در این درمان‌ها کربن دی اکسید در اعصاب شبیه سازی می‌شود و سکسکه متوقف می‌شود. علت‌های دیگر از جمله مشکلات کبدی مانند ورم کردن, عفونت و توده‌ها باعث آسیب به دیافراگم و سبب سکسکه می‌شوند. معده که در پایین و مجاورت دیافراگم قرا گرفته در حین غذا خوردن و آشامیدن ورم کرده و کش می‌آید.

قابل توجه است که سکسه بعد از گریه کردن یا غذا خوردن، بین نوزادان تا یک سال رایج است. قابل توجه است روش‌های استفاده از عسل و شکر برای نوزادان مناسب نمی‌باشد. می‌توان گفت در بعضی مواقع سکسه‌ها عاملی برای حفظ فرد از خفه شدن هستند. سکسکه‌ها به ندرت موارد اورژانسی هستند و نیاز به درمان خاصی ندارند. در کودکان (درمان سکسکه کودکان ) سکسکه همراه با گریه، سرفه می‌باشد. در این موارد دیافراگم تحریک شده و منجر به سکسکه می‌شود.

*** سکسکه چیست؟ + درمان گیاهی و درمان دارویی سکسکه

موارد مصرف:  این دارو در درمان تهوع و استفراغ به هر دلیلی ازجمله جراحی یا شیمی درمانی، برگشت محتویات معده به مری، آهسته بودن تخلیه معده، جلوگیری از پنومونی ناشی از آسپیراسیون، سردرد عروقی، سکسکه مقاوم و فلج معده دیابتیک مصرف می‌شود. موارد مصرف:  اختلالات شدید روانی (سایکوز) یا حملات حاد مانیا، به عنوان آرامبخش، رفع سکسکه مقاوم، بی اشتهایی عصبی، میگرن و فشار خون حاملگی، درمان وابستگی به مخدرها و در درمان نوزادان دیستونی گردنی تجویز می‌شود. تعدادی از متخصصین اعتقاد دارند که داروهای ضد تشنج مانند والپروییک اسید  و فنی‌تویین نیز می‌توانند به توقف فعالیت غیرارادی دیافراگم کمک کنند.

این دارو از انواع داروهای اعصاب است و به این دلیل که سکسکه یک رفلکس عصبی است به عنوان *** سکسکه تجویز می‌شود. آرام‌بخش‌ها مانند کلرپرومازین عضله دیافراگم را شل کرده و اعصاب اطراف آن را را غیر فعال می‌کند. متوکلوپرامید یا متوکلوپراماید یکی دیگر از داروهایی است که به عنوان *** سکسکه استفاده می‌شود. داروی بکلوفن نیز به عنوان *** سکسکه داروی بسیار موثر برای درمان سکسکه‌های شدید است. همچنین لارگاکسیتل و هالوپریدول نیز به عنوان شل کننده عضلات استفاده می‌شوند.

سکسکه چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

ذات‌الریه‌‏ اورمی‌ (جمع‌ شدن‌ مواد زاید سمی‌ در اثر نارسایی‌ کلیه) مصرف‌ بعضی‌ از داروها‎ اختلالات‌ معده، مری‌، روده‌ یا لوزالمعده‌‏‎ حاملگی‌‏‎ تحریک‌ مثانه‌‏‎ هپاتیت‌‏‎ گسترش‌ سرطان‌ از یک‌ قسمت‌ از بدن‌ به‌ کبد یا قسمتی‌ از پرده‌ جنب‌‏‎ سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر، خصوصا جراحی‌ روی‌ شکم‌‏‎ علل‌ عاطفی‌‏. این مسأله به‌تدریج باعث می‌شود که میزان دی‌اکسیدکربن در پاکت و سپس خون شما افزایش یابد و بدین ترتیب دیافراگم برای دریافت اکسیژن بیشتر انقباض عمیق‌تری انجام دهد؛ نهایتا سکسکه در این نبرد عقب‌نشینی کرده و دست از سرتان برمی‌دارد.

داروهایی هم برای درمان سکسکه معرفی شده‌اند که سردسته داروها اسکازینا یا تری فلو پرازین است؛ همچنین می‌توان از متوکلو پرامید و کلر پرومازین استفاده کرد که البته بهتر است با مزمن‌شدن سکسکه حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که آئروفاژی (AEROPHAGIA) (به درون کشیدن غیر عادی و بیش از اندازه هوا به داخل ریه‌ها) عامل ایجاد سکسکه باشد، فرد باید از صحبت‌کردن در حین صرف غذا خودداری کند، غذا را به خوبی جویده و با استرس و اضطراب آن را صرف نکند. از آنجایی که رایج‌ترین علت سکسکه در کودکان بلعیدن هوا هنگام خوردن غذاست، برای درمان آن کودک را به سمت راست بغل کرده و راه بروید، این عمل باعث می‌شود کودک از شر هوای جمع‌شده در معده رها شده و سکسکه‌اش قطع شود.

چنانچه راه‌های مرسوم و نه‌چندان صحیح (مانند نوشیدن آب و یا حتی ترساندن فرد) برای توقف سکسکه کارگر نیفتاده است، می‌توانید روش‌هایی که در این مطلب توصیه شده است را امتحان کنید. از آنجایی که معده کودک هنوز در هضم غذا ضعیف عمل می‌کند، باعث ایجاد سکسکه در نوزاد می‌شود، همچنین سرعت در غذا خوردن یا حجم زیاد آن از دلایل شایع در ایجاد سکسکه در کودکان است. بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی: سکسکه‌های طولانی‌مدت همراه با از دست دادن بینایی، حالت تهوع و استفراغ را می‌توان به بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی مانند ام‌اس ربط داد. اگر سکسکه ادامه‌دار بود، باید با پزشک‌تان برای چک‌‌کردن ریفلاکس معده تماس بگیرید، چون عدم درمان آن می‌تواند مخل شیوه زندگی باشد و به سلامت معده و مری آسیب بزند.

داشتن یک حمله قلبی: سکسکه طولانی‌مدت که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود، یکی از نشانه‌های حمله قلبی است، حتی اگر با علایم دیگری مانند عرق‌کردن، ضعف، درد قفسه سینه و. پودر شکلات یا کافی‌میکس: یک قاشق پودر شکلات یا کافی‌میکس را بخورید؛ خوردن این مقدار پودر شکلات ساده نیست و همین مسأله باعث می‌شود که سکسکه شما به ناگاه متوقف شود.

مرکز آموزشی و درمانی حضرت ولیعصر(عج)

این راه حل در بیماران دیابتی ممنوع است حبس کردن نفس و شمردن آرام از یک تا ده تنفس سریع در یک پاکت یا کیسه پلاستیکی برای مدت محدودی نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد. سکسکه زمانی رخ می دهد که یک گرفتگی یا اسپاسم دیافراگم را منقبض کرده و موجب نفسی می شود که ناگهان توسط بسته شدن طناب های صوتی (گلوت) متوقف می شود. درمان سکسکه مقاوم و غیرقابل درمان بستگی به علت زمینه ای دارد و ممکن است از درمان دارویی تا طب سوزنی تا جراحی متغیر باشد. در حالی که سکسکه آزارنده و گاهی خجالت آور است، اما معمولا خودبخود برطرف شده و به درمان نیاز ندارد. اما اگر سکسکه شما را ناراحت می کند، اقدامات خانگی ایمن می تواند به رفع علائم کمک کند.

هر دوی این نوع سکسکه ها نشانگر وجود مشکل جدی سلامتی است و مستلزم بررسی بیشتر است. سکسکه مقاوم به سکسکه ای گفته می شود که بیشتر از 48 ساعت ادامه داشته باشد. اگر سکسکه بیشتر از یک ماه باقی بماند، سکسکه غیرقابل درمان اطلاق می شود. اگر معده خیلی باز شده باشد (پر شدن و اتساع معده) موجب بروز سکسکه می شود. بسته شدن طناب های صورتی موجب صدایی می شود که سکسکه نامیده می شود.  سکسکه (Hiccups) یک اختلال بی ضرر بوده و بدون درمان برطرف می شود. گاهی اوقات ممکن است برای کنترل سکسکه چندین درمان لازم باشد.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۲:۵۲ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)