یکتاس یکتاس .

یکتاس

خارش گوش مهمترین نشانه عفونت است

علت خارش گوش چیست و چگونه در خانه درمان می شود؟

مطالعه ای که در سال 2013 ، در ژورنال حنجره شناسی و گوش شناسی ثبت شده ، استناد کرده که فقط برای از بین بردن جرم گوش باید از آب مقطر استفاده کرد؛ چرا که آب مقطر در مقایسه با آب، کمتر در معرض آلودگی های نفتی قرار گرفته و یا با سدیم بی‌کربنات ترکیب نشده است؛ پس برای از بین بردن جرم گوش موثرتر می‌باشد. مطالعه دیگر در سال 2015 ،در مورد موضوع گوش ، حلق و بینی گزارش کرد که برای اثبات عارضه استئاتوز ( تغییر چرب ) نیازی به وجود عفونت های اساسی باکتریایی و قارچی برای ایجاد خارش در گوش نیست. اگرچه استفاده مکرر از هیدروژن پراکسید ممکن است خشکی پوست را در مجرای گوش بدتر کند؛   اما به رقیق سازی ساختار غلیظ جرم گوش کمک می کند و باعث حبابی شدن و خارج شدن آن از گوش می شود.

همچنین اگر علیرغم مراقبت‌های خانگی، خارش گوش شما در طی یک هفته از بین نرفت، راه حل های پزشکی نیز برای شناسایی زمینه ، و مشخص شدن دلیل خارش گوش و شناسایی علائم لازم خواهد بود.  مطالعه ای منتشر شده در سال 2011، در BMC , در مورد اختلالات گوش ، حلق و بینی گزارش کرد که اختلالات مفصل گیجگاهی فک میتواند علائم زیادی داشته باشد و خارش گوش یکی از این علائم است.  مطالعه ای در سال 2013، در ژورنال پرستاری تمرینی ،گزارش کرد که خاصیت روان سازی در روغن زیتون میتواند خارش و خشکی پوست مجرای گوش را کاهش دهد که اغلب  خارش گوش از بین می‌برد. این مطالعه بر این موضوع تاکید می‌کند که در زمانی که سایر علت های ایجاد خارش در گوش رد شده اند ,  باید به عارضه استئاتوز مزمن و مداوم برای ایجاد خارش در گوش اشاره کرد.

4- 5 دقیقه صبر کنید و سپس سر خود را به جهت مخالف بازگردانید به طوری که گوش آسیب دیده در پایین قرار گیرد و نیروی گرانش به بتواند مایع و جرم اضافی گوش را از آن خارج کند. این کار ممکن است به نوبه خود باعث ورود آزادانه باکتری ها، ورود  خاک ، شن و هر جسم ریز دیگر به اعماق پوست شود و زمینه را برای ایجاد عفونت های جدی و بیشتری فراهم کند. خاریدن کم و سطحی به علت خشکی گوش، جرم یا موم زیاد در آن و یک عفونت جزئی است؛ که می توان این مشکلات را با راه حل های درمانی موثر و ساده خانگی با موفقیت کنترل کرد.   باوجود اینکه این مشکل رایجی است اما افرادی که از مشکل خارش در مجرای خارجی گوش رنج می برند ،در هنگام مواجهه با این مشکل تحمل خود را به راحتی از دست می دهند.

 

به چه دلایلی دچار خارش گوش می شویم؟

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره ارتباط جرم گوش و خارش گفت: جرم گوش نقش محافظ گوش را دارد و به دلیل جرم خارش در گوش ایجاد نمی‌شود اما معمولا به دلیل جرم گوش، مقداری از آب نگه داشته می‌شود و اگر بر روی جرم خیس، عفونت اضافه شود و خارش گوش را به دنبال داشته باشد باید این جرم برطرف شود. دکترعبدالکریم مکرمی در گفت‌ وگو با خبرنگار سینا، درباره دلایل ایجاد خارش گوش اظهار داشت: این موضوع نوعی علامت است که تشخیص علت آن با معاینه بالینی انجام می‌شود اما اگر هنگام خارش گوش ترشح خاصی مانند عفونت دیده نشود این خارش بر اثر حساسیت پوستی مجرای گوش است. این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این‌ که دستکاری با گوش پاک کن و استفاده از هندزفری عوامل محرک در خارش گوش هستند، ابراز کرد: در خارش‌هایی که عفونت ندارد عامل حساسیت دخیل است که در این حالت نباید گوش دستکاری انجام شود، بلکه با داروهای مخصوص درمان می‌شود.

وی با بیان این‌که در صورتی که گوش دچار خارش شود فرد باید یک بار به پزشک مراجعه کند و پس از تشخیص می‌تواند تهیه دارو را تکرار کرد، گفت: دلیل مراجعه برای این است که بیماری‌های گوش علایم یکسانی دارند و باید نوع بیماری در گوش مشخص شود. این پزشک گوش و حلق و بینی درباره درمان خارش گوش گفت: اولین کار پیشگیری است یعنی آب و صابون به گوش وارد نشود و دستکاری نیز صورت نگیرد البته ورود انگشت به گوش مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند به این دلیل که انگشت وارد مجرا نمی‌شود.   وی با اشاره به این‌که معاینه دوره‌ای گوش ضرورت اصلی نیست مگر این‌که مشکلی وجود داشته باشد، گفت: پزشک عمومی می‌تواند معاینه را در خارش گوش انجام دهد در غیر این صورت به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود.

  مکرمی تاکید کرد: کسانی که به دلیل شغل‌شان طولانی مدت از تلفن استفاده می‌کنند بهتر است که گوشی تلفن را با فاصله از گوش قرار دهند تا تمرکز انرژی، حرارت و امواج بر مجرای گوش ایجاد نشود. مکرمی ادامه داد: شست ‌وشوی مجرای داخلی گوش نه از نظر بهداشتی جزو حمام کردن محسوب می‌شود و نه از نظر شرعی جزو غسل به حساب می‌آید یعنی در هر دوی این موارد نیاز به شست ‌وشوی مجرای گوش نیست.   این متخصص گوش و حلق و بینی درباره شکل تمیز کردن گوش به منظور جلوگیری از خارش گوش اظهار داشت: مجرای گوش به شکلی است که در حالت ایستاده آب به داخل گوش نفوذ نمی‌کند. وی درباره تاثیر امواج تلفن و تکنولوژی‌های جدید بر خارش گوش گفت: این ‌که امواج صوتی عامل بیماری گوش باشند هنوز اثبات نشده است و این موضوع از لحاظ علمی در حال بررسی است.

 

خارش گوش؛ علل و درمان

رینیت آلرژیک که به عنوان تب یونجه نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که افراد نسبت به ذرات معمولی موجود در هوا مانند گرده، کنه های گرد و غبار یا خز حیوانات واکنش آلرژیک نشان دهند. در صورت تداوم خارش و التهاب گوش بیش از دو یا سه روز و یا بروز علائم دیگر نظیر تب و درد شدید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه مسکن و آنتی بیوتیک خودداری نمایید. اگر افراد یک گوش پاک کن، سنجاق ، انگشت یا پارچه پیچ خورده را در گوش خود فرو کنند، این امر می تواند مجرای گوش را تحریک کند و جرم گوش را بیشتر به عقب براند و باعث انسداد شود. از نکات قابل توجه در مصرف پماد، دارو و آنتی بیوتیک ها این است که افراد دارای بیماری های زمینه ای، کودکان و بانوان باردار باید پیش از استفاده با پزشک مشورت نمایند.

تجمع جرم گوش ممکن است اتفاق بیفتد اگر افراد چیزی را به کانال گوش خود بچسبانند، کانال گوش تونل کوچکی است که گوش خارجی را به گوش میانی و داخلی متصل می کند. زیرا احساس درد شدید به این معناست که باکتری و عفونت در این نواحی ریشه دوانده و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است به سیستم شنوایی شما آسیب جدی وارد شود. سندرم آلرژی دهانی نوعی واکنش آلرژیک مربوط به گرده گل است که به طور معمول باعث خارش اطراف دهان می شود، اما برخی از افراد نیز خارش گوش را گزارش می دهند. موارد اگزما پس از مدتی با مصرف پماد و آنتی بیوتیک ها تسکین و بهبود می یابند اما ممکن است پس از مدتی با عدم اجتناب از موارد آلرژی زا مجدداً ظاهر شوند.

بهترین روش برای درمان و کنترل این حالت مصرف آنتی بیوتیک ها و پمادهای موضعی است که ترجیحاً باید زیر نظر و تایید پزشک متخصص و به طور صحیح مصرف شوند. تجمع باکتری و قارچ از دیگر عوامل بروز خارش و حساسیت می باشند که موجب ترشح، درد و التهاب می شوند، که در این حالت بهترین حالت مصرف آنتی بیوتیک هاست. در این موارد از لمس و خاراندن ناحیه ملتهب جداً خودداری نمایید زیرا ممکن است باعث گسترش و تشدید آن و همچنین ابجاد زخم های دردناک در آن مناطق شوید. آنتی هیستامین ها به ویژه داروهای حاوی دیفن هیدرامین خواص ضد عفونی و صد حساسیت دارند و می توانند کمک فراوانی به کاهش سوزش یا خارش گوش شما نمایند.

 

عفونت گوش از علائم گوش درد در بزرگسالان و روش‌های درمان

یک علت دیگر برای عفونت گوش میانی این است که هر وسیله‌ای که به دستتان می‌آید از قبیل چوب کبریت، کلید و سوییچ، سوزن سنجاق را وارد گوش می‌کنید تا جایی که آخر به پرده گوش آسیب می‌رسانید و قسمتی از پرده گوش‌تان را پاره می‌کنید، میکروب‌ها به گوش میانی می‌روند و عفونت تشکیل می‌شود. اگر شما درد گوش نسبتا شدید و ضربان‌دار در گوش به ویژه در هنگام استراحت و خواب دارید، همراه با درد گوش تب و لرز هم پیدا کرده‌اید، احساس می‌کنید شنوایی‌تان کم شده است و خروج ترشحات از گوش دارید، احتمال عفونت گوش میانی در شما وجود دارد. اگر شما شناگر حرفه‌ای هستید یا اینکه صرفا هفته‌ای چند نوبت به استخر می‌روید و یا حتی اگر شغلتان به گونه‌ای است که ذرات آلوده و میکروب در محیط اطرافتان زیاد است، خطر عفونت گوش خارجی با باکتری، ویروس یا قارچ برای شما محتمل است.

علائم عفونت گوش خارجی به این صورت است که شما در ابتدا از درد گوش یا اطراف گوش احساس ناخوشایند پیدا می‌کنید، ممکن است کمی صداها را ناواضح بشنوید، تب مختصری داشته باشید، لاله یا مجرای گوش‌تان شروع به سوزش و خارش کند. عفونت گوش به عنوان یکی از ده‌ها علت گوش درد بزرگسالان به شمار می‌آید که لازم است در اسرع وقت تشخیص داده شده و درمان مناسب صورت گیرد تا عفونت گوش عوارضی برای گوش به دنبال نداشته باشد. التهاب و عفونت گوش داخلی به عنوان جدی‌ترین علت گوش درد بزرگسالان به شمار آمده و غالبا به عنوان یکی از عوارض عفونت ویروسی رخ می‌دهد و منجر به احساس ناخوشایند سرگیجه و تهوع می‌شود.

اگر شما دچار عفونت گوش درونی شوید، نشانه‌‌هایی همچون دوران سر و عدم تعادل، احساس قریب‌الوقوع زمین خوردگی، سرگیجه ناگهانی و حالت تهوع و استفراغ را تجربه خواهید کرد. به طور کلی این اصل اساسی را فراموش نکنید که عفونت گوش مهم‌ترین علت گوش درد بزرگسالان است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، ممکن است عارضه‌های متعددی ایجاد کند. عفونت گوش بر اساس اینکه کدام منطقه از گوش را درگیر کند به سه نوع اصلی طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند از: عفونت گوش خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش درونی. درمان عفونت گوش چیست؟ عفونت گوش میانی به چه علت است؟ در این مطلب به بیماری شایع عفونت گوش و راه‌های درمان آن پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

 

بیماری های گوش

داروهای مضر برای گوش اکثرا از خانواده آمینوگلیکوزیدها از قبیل استرپتومایسین، دی هیدرواسترپتومایسین، کانامایسین، کنین، سالیسیلات است که هر کدام از این داروها تاثیر خاصی بر سیستم گوش دارد. برای جلوگیری از اینگونه آسیب ها، در محل کار بایستی از تجهیزات کاهنده صدا و محافظ های صوت استفاده شود  و همچنین دوری از محیط های شلوغ و پر صدا و عدم استفاده از هدفون توصیه می شود. امروزه با رونق انواع هدفون ها و هدست ها در میان جوانان و گوش دادن به انواع موسیقی ها با صدای بلند و نامتعارف، شاهد آسیب های جدی و بازگشت ناپذیری هستیم. برخی از بیماریها اگر به موقع تشخیص و درمان نشوند منجر به اختلالات و مشکلات غیر قابل بازگشت، کم شنوایی و در موارد حادتر ناشنوا شدن می شود.

دستگاه شنوایی و تعادل در گوش انسان قرار دارد و علاوه بر شنوایی اصوات مختلف، گوش ها وظیفه ای حیاتی در برقراری و حفظ تعادل بدن ما دارند. اگر تصور می کنید شما یا اعضای خانوادتان مشکل شنوایی دارید، با مراجعه به پزشک متخصص می توانید از سلامت گوش هایتان اطمینان حاصل نمایید. اغلب بیماری های طبی گوش انسان مانند مواردی که در این مقاله لیست شده اند، می توانند سلامت شنوایی و تعادلی بدن را تحت تاثیر قرار دهند. عفونت های گوش جز مهمترین عوامل در ایجاد بیماری ها و کاهش شنوایی است و در زیر عفونت ها را در سنین و بیماریهای مختلف بررسی می کنیم. گوش انسان دستگاه مهم و پیچیده‌ای در بدن است که اغلب ما تنها از یکی از وظایف آن آگاه هستیم و از اهمیت خاص آن بی اطلاع هستیم.

زمانی که سیستم ایمنی بدن سلول های گوش داخلی را با ویروس یا باکتری اشتباه می گیرد و به آنها حمله می کند، شاهد این بیماری هستیم. در موارد بسیاری، درمان این بیماری ها و سایر علل کم شنوایی، سبب بازگشت شنوایی می شود و گوش به حالت طبیعی خود باز می گردد. روند این بیماری در ابتدا با کاهش شنوایی در فرکانسهای بالا و بعد از آن در فرکانسهای متوسط و در نهایت فرکانسهای پایین است. با توجه به این موضوع هر اختلال کوچکی در عملکرد این عضو موجب سرگیجه و عدم تعادل، کاهش شنوایی و خطراتی برای مغز می شود. بدن قابلیت ترمیم این پرده را دارد و در بعضی موارد این ترمیم اتفاق می افتد، در برخی موارد نیز جراحی لازم است.

 

دلایل خارش گوش و گلو

گوش ها به دلایلی متعدد از جمله ترشحات داخلی و گلو نیز به دلایلی مانند مواجهۀ مستقیم با انواع مواد غذایی، داروها، تماس مستقیم و دائم با هوای تنفسی و… می توانند به راحتی به انواع بیماری ها مانند همین خارش ها مبتلا شوند که دلایل خارش گوش و گلو را حائز اهمیت می کند. گوش و گلو به عنوان اعضایی از بدن که به هم نزدیک بوده و در ارتباطی مستمر هستند ممکن است دچار بیماری ها و عوارض مشترک و مشابهی شوند که البته همیشه هم علل آن یکسان نیست. در مورد گلو و خارش در این نقطه، موارد بسیار بیشتری می تواند سبب این عارضه گردد:. یکی از این عوارض، خارش گوش و گلوست که در برخی موارد ایجاد خواهد شد.

بسیار متنوع و متغیر است که ممکن است در شرایط مختلفی بروز نماید. دلایل خارش گوش و گلو نیز مهم و البته بسیار متنوع و زیاد هستند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

درمان خارش گوش بعلت حساسیت وعفونت گوش با دارو، قطره و پماد

آیا این خارش از داخل عمق کانال گوش شما می‌آید، یا گوش شما از خارج از غضروف یا لاله گوش دچار است؟ برای مثال، خارش داخلی می‌تواند یک شاخص اولیه برای سرماخوردگی باشد، در حالی که خارش خارجی می‌تواند به یک واکنش آلرژیک به چیزی در محیط شما مرتبط باشد. این ترکیب می‌تواند برای روان کردن ترشحات گوش (شستشوی گوش) و همچنین برای از بین بردن باکتری‌هایی که ممکن است در کانال گوش وجود داشته باشند، و باعث ایجاد احساس خارش یا تحریک شوند، مورد استفاده قرار گیرد. اما اگر در مکانی زندگی می‌کنید که جمعیت بالایی از حشرات وجود دارند و این حشرات اغلب در همان اتاقی هستند که در آن می‌خوابید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای این اتفاق قرار داشته باشید.

اگر اخیرا روال بهداشتی خود را تغییر داده یا شروع به استفاده از یک محصول جدید کرده‌اید، این محصول را حذف کرده یا به روالی که قبلا انجام می‌دادید، بازگردید. با اینکه گوش‌ها عضو کوچکی هستند، محل ختم تعداد زیادی از رشته‌های عصبی می‌باشند، و هنگامی که تحریک می‌شوند، ممکن است گوش شما احساس خارش و ناراحتی کند. اطمینان حاصل کنید که با دست‌های تمیز به گوش‌های سوراخ شده خود دست می‌زنید و آن‌ها را چند بار در روز با یک گوش پاک کن آغشته به الکل تمیز نمایید. اگر خشکی پوست در نواحی مثل گوش، صورت یا پوست سر شما ظاهر شود، ممکن است یک وضعیت معمولی باشد که به آن “درماتیت سبورئیک” نامیده می‌شود.

گوش‌های شما می‌توانند به آلرژن‌ها واکنش مشابه با سایر قسمت‌های بدن داشته باشد، بنابراین واکنش‌های آلرژیک می‌تواند موجب خارش گوش شود. شامپوهای ضد شوره ساده بدون نسخه و یا محصولات حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک، روی یا زغال سنگ می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند. تمیز نگه داشتن بیرون آن، به جلوگیری از ورود مواد زائد و آلرژن‌ها به داخل کانال گوش کمک خواهد کرد و گوش شما را از تحریک شدن حفظ می‌کند. اگر اخیرا گوش‌های خود را سوراخ کرده و سوزش یا درد در لاله گوش را تجربه می‌کنید، ممکن است عفونت خفیفی در جای سوراخ جدید داشته باشید. ممکن است یک واکنش آلرژیک خفیف به چیزی در محیط اطرافتان داشته باشید، که می‌تواند حتی یک شامپوی جدید و یا یک ست گوشواره جدید باشد.

 

عفونت مزمن گوش

وقتی صدایی به گوش می رسد ، این صدا مانند ارتعاشات به پرده ضماخ می رسد و از آنجا به گوش میانی و در نهایت به مغز انتقال می یابد ، در نتیجه اگر پرده گوش دچار پارگی یا آسیبی شود ارتعاشات به درستی به مغز نمی رسند و در اصطلاح فرد دچار کم شنوایی و یا در شرایط بدتر دچار ناشنوایی می شود. اگر بر اثر پارگی پرده گوش قادر به شنیدن هیچ گونه صدایی نبودید و دچار ناشنوایی شدید جای نگران نیست ،  با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می توان پارگی را ترمیم کرد و دوباره حس شنوایی را به  دست آورد. درمان بیماری های مرتبط با گوش  اهمیت بالایی دارد زیرا با گوش در ارتباط هستند و کوچک ترین اختلالی در گوش می تواند شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

گاهی بیماری های مرتبط با گوش بسیار جدی هستند و با دارو درمان نمی شوند در چنین مواقعی تنها راه درمان قطعی ، انجام جراحی گوش مرتبط با بیماری است. عفونت حاد پیشرفت سریعی دارد و راحت تر درمان می شود ، اما عفونت های مزمن در مقابل درمان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و پیشرفت کندی دارند. برای مشاهده نمونه کارهای دکتر مهدی سلیمان پور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، به گالری ویدئو در سایت و پیج اینستاگرام ایشان مراجعه فرمایید. یک متخصص گوش با استفاده از جدید ترین و به روز ترین تجهیزات مشکل گوش را بررسی می کند و بهترین راه درمان را به بیمار پیشنهاد می دهد. عفونت مزمن گوش چیست ؟ عفونت های حاد گوش میانی اگر بعد از شش هفته درمان نشوند به عفونت مزمن یا اوتیت مزمن گوش تبدیل می شوند.

حال تصور کنید بیماری مانند عفونت گوش که می تواند بر اثر پارگی پرده گوش به وجود آید چه عوارضی را در پی خواهد داشت. وارد کردن شیء تیز ، وارد کردن شیء با فشار و در برخی مواقع صدای فوق العاده بلند می تواند باعث پارگی پرده گوش شود. یکی از نشانه های مبتلا شدن به اوتیت مزمن گوش این است که ترشحات زرد رنگ یا خاکستری رنگ از گوش بیرون می آید. هنگامی که دردی در نواحی گوش حس کردید یا گوش دچار ترشح و خارش شدید شد حتماً به یک فوق تخصص گوش مراجعه کنید. یک بافت نازک ، گوش میانی و گوش بیرونی را از هم جدا می کند ، نام این بافت نازک پرده گوش یا پرده ضماخ است. بنابراین نسبت به علائم غیر طبیعی گوش بی تفاوت نباشید و برای معاینه حتماً به یک متخصص گوش مراجعه کنید.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۶:۴۳ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)