یکتاس یکتاس .

یکتاس

روابط خانوادگی - روابط خانوادگی در روستاهای ایران

تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر. تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر. تبیین تحولات نسلی روابط خویشاوندی در خانواده های روستای «حصار خروان» در نیم قرن اخیر.

نهاد ریاست جمهوری - معاونت امور زنان و خانواده

وی همچنین از  توسعه مهارت های اشتغال زا برای زنان سرپرست خانوار، گسترش مراکز مشاوره خانواده و ترویج استفاده از مشاوره های روانشناسی در بین خانواده های شهری و روستایی، کمک به ایجاد شبکه سازی بین سمن های استانی جهت تقویت و تحکیم خانواده، ایجاد خطوط آنلاین مشاوره خانواده، برگزاری نشست های گفتگوی خانواده و بین نسلی در سطح استان ها، توسعه کمی و کیفی مراکز اورژانس اجتماعی در شهرستان ها، راه اندازی خط ویژه مشاوره حقوقی به خانواده ها، توسعه ظرفیت های فضای مجازی و راه اندازی اپلیکیشن های مشاوره های کارشناسی مجازی به خانواده ها، آموزش و ترویج بوم گردی در مناطق روستایی به زنان سرپرست خانوار و خانواده ها  به عنوان دیگر برنامه های پیش بینی شده در این حوزه نام برد.

جواهریان با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در اسناد استانی که اجرایی شدن آنها مستلزم بهره گیری از ظرفیت بخش غیردولتی در کنار دولت است، گفت: برگزاری جلسات آموزشی مهارت های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی برای دانش آموزان و دانشجویان و  نیز دوره های آموزشی آیین همسرداری به منظور ارتقاء مهارت های ارتباطی، جنسی و عاطفی برای زوجین، آموزش مدرسان و مشاوران حرفه ای و متخصص در حوزه خانواده، برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقاء سطح تاب آوری فردی و اجتماعی در محلات و  برگزاری کارگاه های آموزشی خانواده درمانی ویژه خانواده های زندانیان و معتادین از جمله اقدامات آموزشی در برنامه های پیش بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی تصریح کرد: تحکیم روابط خانوادگی نقش موثر و مثبتی در بهبود روابط اجتماعی و کاهش مشکلات جامعه دارد و بر همین مبنا در کلیه اسناد استانی موضوع "تحکیم و تقویت بنیان خانواده " با تمرکز بر سه هدف: تحکیم بنیان خانواده با محوریت  پیشگیری از آسیب های تهدید کننده آن، کمک به شکل گیری بنیان خانواده با محوریت ترغیب، تسهیل، تسریع در فرایند ازدواج جوانان و نیز تقویت بنیان خانواده با محوریت ارتقاء سطح معیشت و اقتصاد خانواده های زن سرپرست مورد توجه قرار گرفته است.  جواهریان با اشاره به اهمیت تنظیم برنامه ارتقاء وضعیت زنان و خانواده بر مبنای شناخت وضعیت هر استان گفت: پس از تصویب ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه و طرح موضوع رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی توسط معاونت در دستگاه های اجرایی، این مهم در دستورکار معاونت قرار گرفت و بر همین اساس همکاری مشترکی در چارچوب موافقتنامه بین استانداری های سراسر کشور و معاونت زنان و خانواده اجرایی شد.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

شیربها و مهریه : شیربها ، که ایلات و عشایر ترک زبان ایرانی به آن « باشلق » یا « باشلیق » می‌گویند ، عبارت است از قدری پول نقد و یا هر چیری که به عنوان یک رسم ، از سوی خانوادة داماد پیش از اجرای مراسم خطبة عقد به پدر عروس پرداخت می‌شود و میزان آن بسته به توافق خانوادة عروس و داماد است. مهر یا کابین نیز ، در ایران دستور و قاعده‌ای است شرعی و قانونی که عبارت است از مبلغی پول بیشتر ( طلا یا نقره ) یا هر چیز دیگر که به هنگام اجرای خطبة عقد نکاح به عنان هدیه از سوی داماد به عروس پیشکش می‌شود و یا داماد می‌پذیرد که به گردن او باشد و هر گاه « زوجه » مطالبه کند ، بپردازد.

در خانواده‌های روستایی ، هنوز تحول قابل توجهی دیده نمی‌شود و بیشتر این خانواده‌ها ، هر چند از لحاظ آماری و مکانی به شکل خانوادة زن و شوهری هستند ، ولی در عمل به منزلة اجزائی از شبکة خویشاوندی مسحوب می‌شوند. جهیزیه : طبق رسم جاری در ایران ، چه در شهرهای بزرگ و چه در روستاها و میان عشایر ، خانوادة دختر متناسب با طبقة اجتماعی و امکانات مالی خویش ، وسایل ضروری زندگی را به هنگام ازدواج به دخترشان اهدا می‌کند. ازدواج : از نظر مذهبی ، ازدواج ، چه در دین قدیم ایرانیان و چه در دین اسلام ، فریضة دینی محسوب می‌شود و دوام و بقای اجتماع بسته به آن است و عملی شایان تحسین و مقدس برای رستگاری روح محسوب می‌شود.

خانوادة ایرانی بر پایة شرایع اسلامی و سنتهای ایرانی استوار است و این خانواده همان گونه که پیشتر بدان اشاره شد ، مبتنی بر پدر تباری ، پدر مکانی و اولویت جنس مذکر است. باید اذعان کرد که ساختار خانواده در ایران ، به طور کلی ، پدر سالار باقی مانده است ، اما این ساخت پدر سالار در دوران کنونی ، اصول و هرم خاصی پیدا کرده است : 1. بنابراین ، چنین اعتقادی وجود دارد که پسران و دختران ایلیاتی در اولین فرصت مناسب ازدواج می‌کنند و کمتر دختر و پسری است که از تشکیل خانواده سرباز زند. بنابراین ، بنا به دلایل خاص ، امکان طلاق وجود دارد، اما میزان و دلایل آن در گروههای قومی روستایی و عشایری و خانواده‌های شهری ، کاملاً متفاوت است.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۵:۰۵ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)