یکتاس یکتاس .

یکتاس

بیماریهای انگلی - روشهای پیشگیری از بیماریهای انگلی

تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در دانش‌آموزان ...

بحث و نتیجه‌گیری: بهترین راهکار برای پیشگیری از آلودگی‌های انگلی، ارتقاء سطح آگاهی، تغییر نگرش و رفتارهای بهداشتی دانش‌آموزان نسبت به این بیماری‌هاست و مربیان بهداشت مدارس می‌توانند نقش مهم و برجسته‌ای در آموزش دانش‌آموزان و اعضای خانواده آن‌ها راجع به پیشگیری از بیماری‌های انگلی داشته باشند.   بعد از آموزش، نتایج آشکار کرد که 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه کنترل به ژیاردیا لامبلیا آلودگی مجدد داشتند و آزمون آماری کای-دو این اختلاف را معنی‌دار نشان داد (001/0 p< ). مواد و روش‌ها : در این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و کنترل حومه شهر با روش تصادفی ساده انتخاب و مدفوع آن‌ها ازنظر انگل ژیاردیا آزمایش شدند.

نمره میانگین آگاهی و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به ژیاردیازیس قبل از آموزش به ترتیب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود   (05/0 p> ) که پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزایش یافت ( 001/0 p< ). ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چک‌لیست رفتار روا و پایا و آزمایش مدفوع بوده و داده‌ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری شدند. همچنین فراوانی رفتار بهداشتی دانش‌آموزان گروه آزمون در برابر این بیماری قبل از آموزش 4/24 در صد بود و بعد از آموزش به 6/82 در صد افزایش یافت ( 001/0 p< ). بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها و کاهش بار ابتلا در دانش‌آموزان، افزایش آگاهی، تغییر نگرش و رفتار بهداشتی آن‌هاست.

ولی در دانش‌آموزان گروه کنترل تفاوتی ازنظر نمره آگاهی و نگرش و فراوانی رفتار بهداشتی قبل و بعد از آموزش دیده نشد (05/0 p> ). هدف این مطالعه بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر پیشگیری از ژیاردیازیس در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی حومه شهر خوی است. پیش‌زمینه و هدف:   کودکان دبستانی بیش از سایرین در معرض خطر بیماری‌های انگلی - روده‌ای قرار دارند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار کامپیوتری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:   میانگین و انحراف معیار سن دانش‌آموزان برای دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. افراد آلوده پس از دارودرمانی و پاک شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.

 

رعایت نکات بهداشتی ساده از بروز انواع بیماری های انگلی جلوگیری می کند

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به پیشرفتهایی که در زمینه ساخت زیر ساخت های بهداشتی در کشور صورت گرفته است گفت: شیوع پاره ای ازانگل ها از جمله آسکاریس، کرم قلاب دار و کرم کدو کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و رعایت مبانی بهداشت فردی واستفاده از غذای سالم و بهداشتی می تواند در کنترل موثرتر انگل های کرمک ، فاسیولا و کیست هیداتید موثر باشد. این  متخصص بیماری های عفونی در مورد بیماریهای کیست هیدراتید گفت: بیماریهای کیست هیدراتید نیز از طریق خوردن سبزیجات یا غذاهای آلوده به مدفوع سگ مبتلا که حاوی تخم انگل است ، انتقال پیدا می کند و ممکن است هر نقطه ای از بدن از مغز گرفته تا قلب ، ریه ،ستون فقرات و کبد را در گیر کند ولی از این میان کیست هیداتید کبدی شایع ترین شکل بیماری است.

دکتر بابک صیاد درباره شایع ترین بیماری های انگلی گفت: انگل های گوارشی از جمله شایع ترین بیماریهای انگلی محسوب می شوند که در این میان می توان به انگل های آسکاریس ، کرمک ، کرم قلاب دار  و کرم کدو که انگل های روده ای اند اشاره کرد  و انگل های فاسیولا و کیست هیداتید نیز از جمله انگل هایی هستند که می توانند درگیری کبدی ایجاد کنند. دکتر صیاد در رابطه با راههای انتقال انگل آسکاریس گفت: این نوع انگل از طریق سبزیجات آلوده به تخم انگل منتقل می شود و شیوع آن درکودکان بیش از بزرگسالان است که اغلب اوقات علامت بالینی واضحی ندارد ولی در عفونت های شدید خصوصاً در اطفال می تواند منجر بروز سوءتغذیه گردد.

دکتر بابک صیاد به  راه انتقال کرم کدو اشاره کرد و گفت : کرم کدو از طریق خوردن گوشت آلوده گاو انتقال پیدا می کند این انگل می تواند طول معادل چند متر داشته باشد و ایجاد علائمی مانند دردهای شکمی ، بی اشتهایی ، سو تغذیه ، را به دنبال داشته باشد. این بیماری در فاز حاد خود علائمی مانند درد شکمی و  تب ایجاد می کند و موجب بالا رفتن تعداد ائوزینوفیل های خون می شود و در فاز مزمن ممکن است منجر به انسداد مجاری صفراوی و بروز علائمی مانند زردی و تب و درد قسمت فوقانی و راست شکم شود. یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به وجود انواع بیماری های انگلی در کشور و منطقه گفت: این بیماری ها از معضلات بهداشتی در دنیا محسوب می شوند که کشورهای درحال توسعه و مناطق گرمسیری دنیا بیشتر با آن مواجه هستند.

 

تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران. تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران. تاثیر دو روش آموزشی برای پیشگیری از آلودگی مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل های روده ای در شهر تهران.

خطر بیماریهای انگلی و پیشگیری از آن ها در جریان سوانح طبیعی و عمدی

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۰:۲۳ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)