يكتاس يكتاس .

يكتاس

بيماريهاي انگلي - روشهاي پيشگيري از بيماريهاي انگلي

تأثير مداخله آموزشي بر پيشگيري از ژيارديازيس در دانش‌آموزان ...

بحث و نتيجه‌گيري: بهترين راهكار براي پيشگيري از آلودگي‌هاي انگلي، ارتقاء سطح آگاهي، تغيير نگرش و رفتارهاي بهداشتي دانش‌آموزان نسبت به اين بيماري‌هاست و مربيان بهداشت مدارس مي‌توانند نقش مهم و برجسته‌اي در آموزش دانش‌آموزان و اعضاي خانواده آن‌ها راجع به پيشگيري از بيماري‌هاي انگلي داشته باشند.   بعد از آموزش، نتايج آشكار كرد كه 8/2درصد از گروه آزمون و 33/33درصد از گروه كنترل به ژيارديا لامبليا آلودگي مجدد داشتند و آزمون آماري كاي-دو اين اختلاف را معني‌دار نشان داد (001/0 p< ). مواد و روش‌ها : در اين مطالعه نيمه تجربي شاهد دار تصادفي به تعداد 300 نفر از مدارس آزمون و كنترل حومه شهر با روش تصادفي ساده انتخاب و مدفوع آن‌ها ازنظر انگل ژيارديا آزمايش شدند.

نمره ميانگين آگاهي و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمون نسبت به ژيارديازيس قبل از آموزش به ترتيب 85/2±3/9 و 68/2± 75/12 بود   (05/0 p> ) كه پس از آموزش به 73/1± 7/18 و 82/1± 33/19 افزايش يافت ( 001/0 p< ). ابزار جمع‌آوري داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته، چك‌ليست رفتار روا و پايا و آزمايش مدفوع بوده و داده‌ها در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع‌آوري شدند. همچنين فراواني رفتار بهداشتي دانش‌آموزان گروه آزمون در برابر اين بيماري قبل از آموزش 4/24 در صد بود و بعد از آموزش به 6/82 در صد افزايش يافت ( 001/0 p< ). بهترين راه پيشگيري از اين بيماري‌ها و كاهش بار ابتلا در دانش‌آموزان، افزايش آگاهي، تغيير نگرش و رفتار بهداشتي آن‌هاست.

ولي در دانش‌آموزان گروه كنترل تفاوتي ازنظر نمره آگاهي و نگرش و فراواني رفتار بهداشتي قبل و بعد از آموزش ديده نشد (05/0 p> ). هدف اين مطالعه بررسي تأثير مداخله آموزشي بر پيشگيري از ژيارديازيس در بين دانش‌آموزان مدارس ابتدايي حومه شهر خوي است. پيش‌زمينه و هدف:   كودكان دبستاني بيش از سايرين در معرض خطر بيماري‌هاي انگلي - روده‌اي قرار دارند. داده‌ها با روش‌هاي آمار توصيفي و استنباطي در نرم‌افزار كامپيوتري SPSS مورد تجزيه‌وتحليل قرار گرفت. يافته‌ها:   ميانگين و انحراف معيار سن دانش‌آموزان براي دو گروه موردمطالعه 97/0± 95/10 بود. افراد آلوده پس از دارودرماني و پاك شدن ازنظر انگل به دو گروه آزمون و كنترل تقسيم شدند.

 

رعايت نكات بهداشتي ساده از بروز انواع بيماري هاي انگلي جلوگيري مي كند

اين عضو هيئت علمي دانشگاه با اشاره به پيشرفتهايي كه در زمينه ساخت زير ساخت هاي بهداشتي در كشور صورت گرفته است گفت: شيوع پاره اي ازانگل ها از جمله آسكاريس، كرم قلاب دار و كرم كدو كاهش قابل ملاحظه اي پيدا كرده است و رعايت مباني بهداشت فردي واستفاده از غذاي سالم و بهداشتي مي تواند در كنترل موثرتر انگل هاي كرمك ، فاسيولا و كيست هيداتيد موثر باشد. اين  متخصص بيماري هاي عفوني در مورد بيماريهاي كيست هيدراتيد گفت: بيماريهاي كيست هيدراتيد نيز از طريق خوردن سبزيجات يا غذاهاي آلوده به مدفوع سگ مبتلا كه حاوي تخم انگل است ، انتقال پيدا مي كند و ممكن است هر نقطه اي از بدن از مغز گرفته تا قلب ، ريه ،ستون فقرات و كبد را در گير كند ولي از اين ميان كيست هيداتيد كبدي شايع ترين شكل بيماري است.

دكتر بابك صياد درباره شايع ترين بيماري هاي انگلي گفت: انگل هاي گوارشي از جمله شايع ترين بيماريهاي انگلي محسوب مي شوند كه در اين ميان مي توان به انگل هاي آسكاريس ، كرمك ، كرم قلاب دار  و كرم كدو كه انگل هاي روده اي اند اشاره كرد  و انگل هاي فاسيولا و كيست هيداتيد نيز از جمله انگل هايي هستند كه مي توانند درگيري كبدي ايجاد كنند. دكتر صياد در رابطه با راههاي انتقال انگل آسكاريس گفت: اين نوع انگل از طريق سبزيجات آلوده به تخم انگل منتقل مي شود و شيوع آن دركودكان بيش از بزرگسالان است كه اغلب اوقات علامت باليني واضحي ندارد ولي در عفونت هاي شديد خصوصاً در اطفال مي تواند منجر بروز سوءتغذيه گردد.

دكتر بابك صياد به  راه انتقال كرم كدو اشاره كرد و گفت : كرم كدو از طريق خوردن گوشت آلوده گاو انتقال پيدا مي كند اين انگل مي تواند طول معادل چند متر داشته باشد و ايجاد علائمي مانند دردهاي شكمي ، بي اشتهايي ، سو تغذيه ، را به دنبال داشته باشد. اين بيماري در فاز حاد خود علائمي مانند درد شكمي و  تب ايجاد مي كند و موجب بالا رفتن تعداد ائوزينوفيل هاي خون مي شود و در فاز مزمن ممكن است منجر به انسداد مجاري صفراوي و بروز علائمي مانند زردي و تب و درد قسمت فوقاني و راست شكم شود. يك متخصص بيماريهاي عفوني با اشاره به وجود انواع بيماري هاي انگلي در كشور و منطقه گفت: اين بيماري ها از معضلات بهداشتي در دنيا محسوب مي شوند كه كشورهاي درحال توسعه و مناطق گرمسيري دنيا بيشتر با آن مواجه هستند.

 

تاثير دو روش آموزشي براي پيشگيري از آلودگي مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل هاي روده اي در شهر تهران

نشاني: تهران، بزرگراه اشرفي اصفهاني، نرسيده به پل بزرگراه شهيد همت، خيابان شهيد قموشي، خيابان بهار، نبش كوچه چهارم، پلاك 1. تاثير دو روش آموزشي براي پيشگيري از آلودگي مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل هاي روده اي در شهر تهران. تاثير دو روش آموزشي براي پيشگيري از آلودگي مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل هاي روده اي در شهر تهران. تاثير دو روش آموزشي براي پيشگيري از آلودگي مجدد دانش آموزان مبتلا به انگل هاي روده اي در شهر تهران.

خطر بيماريهاي انگلي و پيشگيري از آن ها در جريان سوانح طبيعي و عمدي

دفتر مركزي انتشارات بوم سازه (سيويليكا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بين خيابان كارگر و بزرگراه چمران، كوچه پروانه، پلاك ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامي خدمات پايگاه سيويليكا ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - كد پستي: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۰:۲۳ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

روابط خانوادگي - روابط خانوادگي در روستاهاي ايران

تبيين تحولات نسلي روابط خويشاوندي در خانواده هاي روستاي «حصار خروان» در نيم قرن اخير

نشاني: تهران، بزرگراه اشرفي اصفهاني، نرسيده به پل بزرگراه شهيد همت، خيابان شهيد قموشي، خيابان بهار، نبش كوچه چهارم، پلاك 1. تبيين تحولات نسلي روابط خويشاوندي در خانواده هاي روستاي «حصار خروان» در نيم قرن اخير. تبيين تحولات نسلي روابط خويشاوندي در خانواده هاي روستاي «حصار خروان» در نيم قرن اخير. تبيين تحولات نسلي روابط خويشاوندي در خانواده هاي روستاي «حصار خروان» در نيم قرن اخير.

نهاد رياست جمهوري - معاونت امور زنان و خانواده

وي همچنين از  توسعه مهارت هاي اشتغال زا براي زنان سرپرست خانوار، گسترش مراكز مشاوره خانواده و ترويج استفاده از مشاوره هاي روانشناسي در بين خانواده هاي شهري و روستايي، كمك به ايجاد شبكه سازي بين سمن هاي استاني جهت تقويت و تحكيم خانواده، ايجاد خطوط آنلاين مشاوره خانواده، برگزاري نشست هاي گفتگوي خانواده و بين نسلي در سطح استان ها، توسعه كمي و كيفي مراكز اورژانس اجتماعي در شهرستان ها، راه اندازي خط ويژه مشاوره حقوقي به خانواده ها، توسعه ظرفيت هاي فضاي مجازي و راه اندازي اپليكيشن هاي مشاوره هاي كارشناسي مجازي به خانواده ها، آموزش و ترويج بوم گردي در مناطق روستايي به زنان سرپرست خانوار و خانواده ها  به عنوان ديگر برنامه هاي پيش بيني شده در اين حوزه نام برد.

جواهريان با اشاره به برنامه هاي پيش بيني شده در اسناد استاني كه اجرايي شدن آنها مستلزم بهره گيري از ظرفيت بخش غيردولتي در كنار دولت است، گفت: برگزاري جلسات آموزشي مهارت هاي پيش از ازدواج و مهارت هاي زندگي براي دانش آموزان و دانشجويان و  نيز دوره هاي آموزشي آيين همسرداري به منظور ارتقاء مهارت هاي ارتباطي، جنسي و عاطفي براي زوجين، آموزش مدرسان و مشاوران حرفه اي و متخصص در حوزه خانواده، برگزاري كارگاههاي آموزشي ارتقاء سطح تاب آوري فردي و اجتماعي در محلات و  برگزاري كارگاه هاي آموزشي خانواده درماني ويژه خانواده هاي زندانيان و معتادين از جمله اقدامات آموزشي در برنامه هاي پيش بيني شده است.

معاون برنامه‌ريزي و هماهنگي تصريح كرد: تحكيم روابط خانوادگي نقش موثر و مثبتي در بهبود روابط اجتماعي و كاهش مشكلات جامعه دارد و بر همين مبنا در كليه اسناد استاني موضوع "تحكيم و تقويت بنيان خانواده " با تمركز بر سه هدف: تحكيم بنيان خانواده با محوريت  پيشگيري از آسيب هاي تهديد كننده آن، كمك به شكل گيري بنيان خانواده با محوريت ترغيب، تسهيل، تسريع در فرايند ازدواج جوانان و نيز تقويت بنيان خانواده با محوريت ارتقاء سطح معيشت و اقتصاد خانواده هاي زن سرپرست مورد توجه قرار گرفته است.  جواهريان با اشاره به اهميت تنظيم برنامه ارتقاء وضعيت زنان و خانواده بر مبناي شناخت وضعيت هر استان گفت: پس از تصويب ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه و طرح موضوع رصد و پايش شاخص هاي عدالت جنسيتي توسط معاونت در دستگاه هاي اجرايي، اين مهم در دستوركار معاونت قرار گرفت و بر همين اساس همكاري مشتركي در چارچوب موافقتنامه بين استانداري هاي سراسر كشور و معاونت زنان و خانواده اجرايي شد.

 

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

شيربها و مهريه : شيربها ، كه ايلات و عشاير ترك زبان ايراني به آن « باشلق » يا « باشليق » مي‌گويند ، عبارت است از قدري پول نقد و يا هر چيري كه به عنوان يك رسم ، از سوي خانوادة داماد پيش از اجراي مراسم خطبة عقد به پدر عروس پرداخت مي‌شود و ميزان آن بسته به توافق خانوادة عروس و داماد است. مهر يا كابين نيز ، در ايران دستور و قاعده‌اي است شرعي و قانوني كه عبارت است از مبلغي پول بيشتر ( طلا يا نقره ) يا هر چيز ديگر كه به هنگام اجراي خطبة عقد نكاح به عنان هديه از سوي داماد به عروس پيشكش مي‌شود و يا داماد مي‌پذيرد كه به گردن او باشد و هر گاه « زوجه » مطالبه كند ، بپردازد.

در خانواده‌هاي روستايي ، هنوز تحول قابل توجهي ديده نمي‌شود و بيشتر اين خانواده‌ها ، هر چند از لحاظ آماري و مكاني به شكل خانوادة زن و شوهري هستند ، ولي در عمل به منزلة اجزائي از شبكة خويشاوندي مسحوب مي‌شوند. جهيزيه : طبق رسم جاري در ايران ، چه در شهرهاي بزرگ و چه در روستاها و ميان عشاير ، خانوادة دختر متناسب با طبقة اجتماعي و امكانات مالي خويش ، وسايل ضروري زندگي را به هنگام ازدواج به دخترشان اهدا مي‌كند. ازدواج : از نظر مذهبي ، ازدواج ، چه در دين قديم ايرانيان و چه در دين اسلام ، فريضة ديني محسوب مي‌شود و دوام و بقاي اجتماع بسته به آن است و عملي شايان تحسين و مقدس براي رستگاري روح محسوب مي‌شود.

خانوادة ايراني بر پاية شرايع اسلامي و سنتهاي ايراني استوار است و اين خانواده همان گونه كه پيشتر بدان اشاره شد ، مبتني بر پدر تباري ، پدر مكاني و اولويت جنس مذكر است. بايد اذعان كرد كه ساختار خانواده در ايران ، به طور كلي ، پدر سالار باقي مانده است ، اما اين ساخت پدر سالار در دوران كنوني ، اصول و هرم خاصي پيدا كرده است : 1. بنابراين ، چنين اعتقادي وجود دارد كه پسران و دختران ايلياتي در اولين فرصت مناسب ازدواج مي‌كنند و كمتر دختر و پسري است كه از تشكيل خانواده سرباز زند. بنابراين ، بنا به دلايل خاص ، امكان طلاق وجود دارد، اما ميزان و دلايل آن در گروههاي قومي روستايي و عشايري و خانواده‌هاي شهري ، كاملاً متفاوت است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۵:۰۵ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

دانشكده اقتصاد - دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي

كارشناسي ارشد

- افزايش سنوات تحصيلي اولين نيمسال بنا به تقاضاي كتبي دانشجو (فرم شماره 9) و تأييد استادان راهنما و بارأي موافق شوراي تحصيلات تكميلي دانشكده براي دانشجويان دوره روزانه به‌صورت رايگان و براي ساير دوره‌ها (شبانه و شهريه پرداز) با پرداخت شهريه ثابت در صورت تمديد واحد پايان‌نامه است. - چنانچه ازنظر آموزشي هيچ‌گونه منعي براي دفاع از پايان‌نامه وجود نداشته باشد، دانشجو فرم‌هاي مربوط (فرم شماره 4 و فرم شماره 5) به تعيين تاريخ دفاع را دريافت و پس از هماهنگي‌‎هاي لازم و تأييد استادان راهنما، مشاور و داور حداكثر 4 روز قبل از تاريخ دفاع به اداره آموزش تحويل دهد.

- ارائه پروپوزال تأييدشده توسط استادان راهنما و مشاور به همراه گزارش پيشينه پژوهش از ايرانداك به مدير گروه مربوطه جهت تعيين نماينده كميته و نيز تصويب در جلسه شوراي آموزشي، پژوهشي و تحصيلات تكميلي دانشكده (دريافت فايل پروپوزال). - افزايش سنوات تحصيلي دومين نيمسال بنا به تقاضاي كتبي دانشجو (فرم شماره 10) و تأييد استادان راهنما و تأييد شوراي تحصيلات تكميلي دانشكده با پرداخت جريمه (حتي براي دانشجويان آموزش رايگان) خواهد بود. - دانشجو مي‌تواند فقط در سنوات مجاز تحصيل (4 نيمسال) و حداكثر در نيمسال پنجم و حداكثر تا روز دفاع از امتياز مقاله استفاده نمايد و پس از روز دفاع، مقاله به‌هيچ‌وجه پذيرفته نخواهد شد.

حذف يك درس به شرطي كه تعداد واحد دانشجو در آن نيمسال كمتر از حدنصاب لازم (8 واحد) نشود با تأييد استاد درس ذي‌ربط، مدير گروه و اداره آموزش دانشكده قبل از شروع امتحانات (فرم شماره 7). -تحويل يك نسخه از پرينت پايان‌نامه با تأييد استادان راهنما و مشاور به اداره آموزش به كارشناس مربوطه براي ارسال به استاد داور پايان‌نامه جهت تائيد و تعيين تاريخ دفاع. -دريافت فرم تأييديه گواهي پذيرش مقاله از اداره آموزش جهت تعيين نوع مقاله و تأييد استاد راهنما و معاون آموزشي يا پژوهشي دانشكده (فرم شماره 6). مرخصي تحصيلي با احتساب سنوات دانشجو پيش از زمان حذف و اضافه طبق تقويم آموزشي دانشگاه و تأييد شوراي تحصيلات تكميلي دانشكده امكان‌پذير است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۷:۱۳ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

شاه سلطان حسين - آيا با تسليم شاه سلطان حسين به افغانان عمر سلسله صفويه به پايان آمد ؟

سرنوشت شوم پادشاهي حماسه‌ساز

در چنين اوضاعِ خطرناكي، شاه طهماسب ثاني هم كه از اصفهان و بعد از قزوين نيز آواره شده بود و پس از قتلِ پدرش به دستِ افغان‌ها، خود را يك‌سره بي‌ يار و ياور مي‌ديد، در برابرِ اين همه خطر، كاري از پيش نمي‌برد؛ تا اينكه سردارِ رشيدي از طايفه افشار كه در عهد شاه اسماعيل صفوي به ابيورد خراسان كوچانده شده بودند، با همراهانِ خود به شاه طهماسب ثاني پيوست؛ و آن سردار، كسي نبود جز «نادر» كه پيش‌تر به «نَدَر قلي» معروف بود و پس از خدماتِ شايان به شاه طهماسب ثاني، به «طهماسب‌قلي خان» [۳۰] نامي شد و سالاري سپاه وي را بر عهده گرفت. بنابراين، شاه سلطان حسينِ بي‌اراده «لباس فاخر خود را بيرون آورده، لباس يأس و ماتم پوشيد و اندرون حرم مي‌گرديد و خادم و نديم و متعلقات آنها با يكديگر مي‌گريستند و يكديگر را وداع مي‌كردند؛ و از سراي بيرون آمده، در ميدان و اسواق [۲۵] خَلق را مي‌ديدند كه از قحط هلاك شده‌اند و بر روي هم افتاده‌، [شاه] رحم و شفقتش به هيجان آمد، مثل ابر بهاري از ديده اشك مي‌ريخت و به آواز بلند مي‌گريست.

يكي از سرداران ايران به نامِ «علي‌مردان‌خان كه آثاري چند از خيانت او نسبت به شاه ظاهر شده بود، با دويست لُر عازم ولايت خود شد و قوللر آقاسي و توپچي‌باشي با عده‌اي از گرجيانِ رشيد به خاكِ هلاك افتادند و اعتمادالدوله با بيست و پنج هزار نفر سپاهيان خود به جاي آنكه به ياري منهزمين قيام نمايد، پشت به دشمن كرده، فراريان بعضي به نواحي اطراف گريختند و بعضي ديگر به شهر آمدند. در آن هنگام، پادشاهِ ايران شاه سلطان حسين بود، پسر بزرگ‌ترِ شاه سليمان صفوي؛ هم او كه پدرش در روزهاي آخرِ عمر خويش به اركانِ حكومتي گفته بود «اگر آرامي را خواهيد، پسر بزرگِ من، سلطان حسين ميرزا، را به پادشاهي قبول كنيد و اگر افتخار مُلك و ملت را طالبيد، پسر كوچك من، مرتضي ميرزا، [۱۳] را بر تخت سلطنت نشانيد؛ و آنچه را شنيديد، بعد از آزمايش و امتحان به شما گفتم».

پس از آنكه محمود افغان دچار جنون شد و تختِ شاهي را به پسرعموي خويش، اشرف افغان، بخشيد، در سال چهارم حكومت اشرف، «مجدداً احمدپاشا [۲۷] بناي جنگ گذاشته، في‌مابين روميه [۲۸] و افغان چنين قرار يافت كه ولايتِ خوزستان و لرستان و فيلي تا كزّاز و زنجان و سلطانيه و خلخال و اردبيل با رومي؛ و ولايت سمت شرقيِ عراق و دارالمرز به افاغنه متعلّق و مقرر باشد». «شدت تأثّر وي به حدّي بود كه تا دو روز از اندرون پا به بيرون نگذاشت و پس از آن هم كه بر تخت جلوس كرد، بسياري از سركردگان و بزرگاني را كه در وقت اجراي حكم [كور كردن رضاقلي‌ ميرزا] در كنارش بودند، احضار نمود و به بهانه اينكه هيچ كدام از آنان تقاضا نكرده بودند به جاي رضاقلي ميرزا هلاك شوند، شكنجه و هلاك كرد».

 

پژوهش هاي تاريخي

در اين مرحله، دو نوبت درگيري نيروهاي سيد احمد با سپاهيان صفوي و دستگيري شاه وردي خان در داراب و ولي محمّد خان در كرمان، برخورد خشن سيد با مردم لار كه به دليل «موافقت مذهب از جان و دل به معاونت افاغنه مي كوشيدند»، نفوذ شاه وردي خان در ميان سرداران سپاه سيد احمد و تلاش توسط اين نيروهاي نفوذي براي دستگيري يا قتل سيد ، خارج شدن لار از دست نيروهاي سيد احمد و تصرّف آن به وسيلۀ نيروهاي ولي محمّد خان و سرانجام ورود سيد احمد به كرمان و اطاعت و انقياد تمامي سرداران اين شهر گزارش شده است (رك: مرعشي صفوي، 1362: 66-69.                                                                                               Etlam                                                 .

مستوفي، ‌يزد را اولين پايگاه فعّاليت سيّداحمد نوشته است (مستوفي، ‌1375: 175)؛ اما تمام منابع از ابرقو به عنوان كانون اول فعاليت او ياد كرده‌اند مناطق ديگري كه در قلمرو فعاليت‌هاي اين جوان پرشور مرعشي صفوي قرار داشت عبارت بودند از: ‌اقليد، سرمق3، قنقري4، مشهد ام البني5، ‌بوانات6،‌داراب، جهرم، ‌لار، گمبرون، تون7، طبس، قاين، ‌سيستان، ميناب، ‌سيرجان، ‌بم و نرماشير8 اين مناطق، ‌در محدودة جغرافيايي نيمة جنوبي كشور قرار دارد. در چنين شرايطي كه سيد احمد خان به شدّت درمانده شده بود و اخباري نيز مبني بر اعزام نيرو به فرماندهي عبدالله خان نامي از بلوچ هاي طرفدار افغان‌ها به همراه در گزيني‌ها و كردها از سوي اشرف مي‌رسيد، او «ناچار به سبب عدم جمعيت و لشكر بقصد رسيدن بخدمت شاه طهماسب و استعفاي جرايم و عذر سكه و خطبه خواستن، عزيمت جانب خراسان از راه بيابان نهبندان نمود» (مرعشي صفوي، 1362: 75).

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۸:۰۷ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

آزمايشات جالب - آزمايشات جالب زيست شناسي

8 آزمايش علمي ساده و سرگرم كننده كه مي‌توانيد در خانه انجام دهيد

هنگامي كه شما يك آهنرباي بسيار قدرتمند را خارج از شيشه‌اي كه داخل آن آب و اكسيد آهن ريخته شده است قرار مي‌دهيد، آهن از داخل جذب آن شده و هر زمان آن را بر روي شيشه حركت دهيد، اكسيد آهنگ به دنبال آهن ربا حركت خواهد كرد. آيا تا به حال به فكر ساخت اسلايم افتاده‌ايد؟ وقتي شما يك ماده چسبناك، آب و كمي رنگ خوراكي را ميكس كنيد، سپس كمي به اين تركيب پودر بوراكس اضافه كنيد، يك اسلايم خانگي جذاب را خواهيد ساخت. در اين مقاله ما 8 آزمايش علمي بسيار ساده و جذاب نظير ساخت اسلايم خانگي، گردبادي در يك قوطي نوشابه، يخ فوري و غيره را آموزش خواهيم داد كه مي‌توانيد به سادگي در منزل انجام دهيد.

حال اگر يك ورق *** آلكا سلترزر را در آب بريزيد، آن با آب واكنش نشان داده و باعث مي‌شود قطره‌هاي رنگي با سرعت به سمت بالا حركت كنند، هوا آزاد شده و باز به پايين بيايند. آيا باور مي‌كنيد كه شما مي‌توانيد بدون هيچ وسيله اضافه‌اي تنها با مخمر، پراكسيد هيدروژن، يك شيشه، فندك و يك تيكه پاستاي نپخته يك فشفشه جذاب درست كنيد. بوراكس، مولكول‌هاي پلي وينيل استات را به يكديگر متصل مي‌كند و با ساختن يك پليمر بزرگ و انعطاف پذير، شما را صاحب يك اسلايم خانگي مي‌كند. ما در اين مقاله قصد داريم چندين آزمايش علمي ساده را به شما معرفي كنيم كه مي‌توانيد آن‌ها را در منزل خود و با كمترين امكانات انجام دهيد.

همانطور كه واكنش گاز دي اكسيد كربن توليد مي‌شود، فشار درون يك بطري پلاستيكي در كه در داخل آتشفشان كيكي ما پنهان شده باعث فوران مي‌شود. از آنجايي گه روغن و آب داراي چگالي و قطبيت‌هاي متفاوتي هستند، وقتي آن‌ها را با يكديگر مخلوط مي‌كنيم آب به سمت پايين متمايل مي‌شود. اگر يك بطري باز نشده از آب تصفيه شده را به مدت 3 ساعت در يك فريزر بگذاريد، بطري به طور كامل تحت تاثير دماي يخچال قرار خواهد گرفت. وقتي كه مخمر و پراكسيد هيدروژن را با يكديگر مخلوط مي‌كنيد، آن‌ها با يكديگر واكنش نشان داده و گاز اكسيد كربن ايجاد مي‌كنند. اما شما مجبور نيستيد به جز چندين سال تحصيل در مدرسه و يا كار در يك آزمايشگاه پيشرفته فناوري با علم سر و كار داشته باشيد.

 

چند آزمايش جالب و ساده شيمي

شما مي توانيد با نشان دادن يك بطري كه دهانه آن نسبتاً تنگ است ابتدا از دوستان خود بپرسيد كه آيا به نظر شما مي شود بدون شكستن اين تخم مرغ آنرا درون بطري جا داد؟ اجازه دهيد دوستانتان پاسخهاي خود را بدهند كه در نوع خود جالب توجه است. چنته ماده اي است كه از آن براي باز كردن لوله هاي فاضلاب استفاده مي شود، با توجه به اين مطلب بايد بدانيد كه چنته همان سود سوز آور مي باشد، كه شما مي توانيد با قيمت بسيار مناسب آن را از سوپر ماركت محل تهيه نماييد. حال مقداري چنته را در اين بطري بريزيد، مواظب باشيد كه سود سوز آور با دستتان تماس پيدا نكند زيرا بلافاصله آب دستتان را جذب كرده و ضمن واكنش با پوست باعث ايجاد سوزش و خارش در محل تماس مي گردد.

برا مشاهده يك پديده مشابه شما مي توانيد يك لوله آزمايش را در آب فرو برده و از روبرو به آن نگاه كنيد، مشاهده خواهيد نمود كه قسمتي از لوله كه داخل آب قرار دارد نقره اي به نظر مي رسد. اكثر ما از ديدن آزمايش كوه آتشفشان در دوره راهنمايي بسيار متعجب شده ايم، اما در اينجا من مي خواهم به شما كوه آتشفشاني آموزش بدهم بطور خود به خود و ناگهاني مشتعل مي شود. دليل اينكه در بطري به مقدار ۳/۱ آب مي ريزيم نيز اين است كه آب داراي ظرفيت گرمايي ويژه بالايي است و وجود آب درون بطري شيشه اي موجب جلوگيري از ايجاد شك حرارتي مي شود. البته اين اشتعال بعد از مدت كوتاهي روي مي دهد كه شما مي توانيد براي هيجان زده كردن دوستانتان در اين حين با آنها شروع به صحبت نموده و حواسسشان را پرت نماييد.

وقتي كه پوسته تخم مرغ كاملاً انعطاف پذير گرديد،دهانه بطري را با وازلين چرب نموده سپس مقداري پنبه را به الكل آغشته با احتياط آتش زده و درون بطري بيندازيد. دوده اي كه روي تخم مرغ را گرفته است، نفوذ ناپذير بوده و مانع از نفوذ آب به سطح تخم مرغ مي شود و هنگام فرو رفتن در آب يك لايه نازك هوا را همراه خود مي برد. به اندازه يك قاشق پتاسيم پرمنگنات را بر روي يك سطح نسوز ريخته، از نبودن مواد و وسايل قابل اشتعال در محيط مطمئن شده و سپس مقداري گليسرين روي آن بريزيد. حال اگر تخم مرغ انعطاف پذيرتان را بر دهانه بطري قرار دهيد، طي يك واكنش ناگهاني به درون بطري مكيده مي شود و دوستانتان را شگفت زده خواهد نمود.

 

آزمايش‌هاي كنترل شده

مرجان ها به طور معمول موجودات فتوسنتزي كوچكي دارند كه در داخل آنها زندگي مي كنند و سفيد شدن هنگامي رخ مي‌دهد كه ار ميكروارگانيسم‌ها مرجان را ترك ميكنند و اين معمولاً به دليل استرس محيطي مي‌باشد. به عنوان مثال ، ما مي توانيم يك گروه كنترل از دانه هاي لوبيا داشته باشيم كه فاقد آب هستند ، به علاوه سه گروه آزمايشي: يكي هر روز آب ، ديگري هر دو روز آب و ديگري هفته اي يك بار آب. به طور خاص ، آنها اين فرضيه را آزمايش كردند كه سطح CO2 بالا است ، كه باعث اسيدي شدن آب اقيانوس مي شود ، همچنين ممكن است باعث سفيد شدن شود. در آن صورت ، يك دانشمند ممكن است با پيش بيني الگوهايي كه در صورت درست بودن فرضيه بايد در طبيعت مشاهده شود ، يك فرضيه را آزمايش كند.

به خصوص در زيست شناسي (كه موجودات زنده و پيچيده را مطالعه مي كند) ، غالباً تنوعي در ماده مورد استفاده براي آزمايش وجود دارد. در بعضي موارد، روش خوبي براي آزمايش يك فرضيه با استفاده از يك آزمايش كنترل شده (به دلايل عملي يا اخلاقي) وجود ندارد. به عنوان مثالي واقعي تر از يك آزمايش كنترل شده ، بياييد يك مطالعه اخير در مورد سفيد شدن مرجان ها را بررسي كنيم. در اين مقاله مي‌آموزيم كه چگونه دانشمندان آزمايشات و مشاهدات خود را براي آزمايش فرضيه ها انجام مي دهند. در مقابل ، متغير وابسته، پاسخي است كه اندازه گيري مي شود تا ببينند آيا متغير مستقل تاثيري داشته است. با اين حال ، تيمي از محققان استراليايي اين فرضيه را مطرح كردند كه عوامل ديگر نيز ممكن است مهم باشند.

عاملي كه بين گروه‌هاي كنترل و آزمايش متفاوت باشد (مثل مقدار آب) به عنوان متغير مستقل شناخته مي شود. گروهي كه در يك آزمايش آب دريافت مي كند گروه آزمايش ناميده مي شوند و گلدان خشك گروه كنترل مي‌باشد. داشتن نمونه هاي بيشتر و تكرار آزمايش بيشتر باعث مي شود كه با احتمال بالاتري نتيجه صحيح را بيابيم. درعوض “بهترين حدس” است و دانشمند بايد آن را آزمايش كند تا ببيند آيا در واقع درست است يا خير. ممكن است چندين گروه آزمايشي وجود داشته باشد كه در هركدام از آنها ميزان متغير كمي متفاوتي باشد. اندازه نمونه به تعداد موارد آزمايش شده در يك آزمايش اشاره دارد (مانند 10 دانه لوبيا در هر گروه).

 

برگزاري كلاس آزمايش هاي مهيج در دبستان دوره اول فرهنگ سعادت، سعادت آباد

گروه علمي آموزشي شباهنگ  با هدف اعتلاي هر چه بيشتر آموزش و پرورش و رشد خلاقيت، به ارائه خدمات آموزشي در جهت شناسايي و ترويج مفاهيم آموزشي از جمله نجوم آماتوري   با استفاده از آسمان نماي سيار، برگزاري تورهاي رصدي در مدارس و دانشگاه ها، كلاس آزمايش هاي مهيج، كلاس پزشك كوچك  (زيست شناسي و آناتومي بدن)، كلاس هاي رباتيك، كارگاه هاي ساخت هواپيما موتوركشي و هواپيما مدل، كارگاه هاي تفريحي از جمله پخت پنكيك ، كاسه شكلاتي و … پرداخته است. گفتن و رساندن معناي چگالي به بچه ها شايد كمي سخت به نظر برسد، اما كافي است اين كار را با انجام آزمايشات خيلي ساده انجام دهيم تا آن ها درك كنند كه نسبت جرم جسم به حجم آن جسم كه همان تعريف چگالي است، چيست و چگالي هاي متفاوت چند مايع چگونه در يك استوانه با هم و بدون تركيب شدن قرار مي گيرند.

پيش دبستان و دبستان دوره اول فرهنگ سعادت، با كلي پسربچه ناز و شلوغ منتظر شباهنگي ها بودند تا با هم ساعتي را همانند كيمياگران و شيمي­دا­ن­ ها به آزمايش و تركيب مواد و يادگيري علم شيمي بگذرانيم و خودمان را در دنياي مواد و مولكول­ ها و شيمي سرگرم كنيم. با تركيب چند ماده ساده شروع كرديم، هر طبقه­ اي كه به استوانه رنگي اضافه مي شد، شور و شوق بچه ها نيز بالاتر مي رفت و از آن جا كه مواد مورد استفاده همه ساده و در دسترس بود، براي بچه ها درك مفاهيم شيمي خيلي راحت بود. كارمان در كلاس آزمايش هاي مهيج تمام شد، اما مطمئنيم كه آموزش اين مفاهيم شيمي به زبان ساده به بچه ها تا هميشه برايشان به يادگار باقي خواهد ماند و آن ها شباهنگ و گروه علمي آموزشي شباهنگ را فراموش نمي كنند.

خدا را چه ديديد شايد برگزاري اينگونه كلاس ها باعث شود در بين اين بچه ها، افراد با استعدادي در زمينه شيمي پيدا شود كه در آينده دانشمندان بزرگي شده و به كشور عزيزمان خدمت كنند. شباهنگ اين افتخار را دارد كه در برگزاري انواع مختلفي از كلاس ها و كارگاه هاي علمي، آموزشي و تفريحي با مدارس و مراكز آموزشي و پژوهشي همكاري داشته باشد. سر و صداي لوله ­هاي آزمايش و بشرها و وسايلي كه براي انجام آزمايشات برداشته بوديم، در همهمه فروشندگان واگن مترو گم شده بود. مواد مورد نياز اين آزمايش خيلي ساده و ابتدايي بودند و هدف آموزش مفهوم سوختن و نياز به اكسيژن و هوا در سوختن شمع بود.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۹:۱۱ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

نيل آرمسترانگ - زندگينامه نيل آرمسترانگ

زندگينامه نيل آرمسترانگ

چهار روز بعد از پرتاب در ۲۰ ژوئيه در حاليكه كالينز در سفينهٔ اصلي، كه به دور مدار ماه مي‌چرخيد، باقي‌مانده بود، آرمسترانگ و آلدرين با ماه ‌نشين به سطح ماه رفتند. در ماموريت آپولو ۱۱ سه فضانورد به نام ‌هاينيل آرمسترانگ، باز آلدرين و مايكل كالينز شركت داشتند كه نيل آرمسترانگ و باز آلدرين بر روي كره ماه پياده شدند. اين پرواز به پروژهٔ «ارسال انسان به ماه و بازگرداندن سالم او به زمين تا پايان دههٔ ۱۹۶۰» را كه از برنامه ‌هاي جان اف كندي بود، جامهٔ عمل پوشانيد. نيل الدن آرمسترانگ فضانورد آمريكايي متولد ۵ اوت ۱۹۳۰، نخستين انساني است كه طي ماموريت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئيه ۱۹۶۹ (۲۹ تير ۱۳۴۸) بر كره ماه گام نهاد.

آپولو ۱۱، پنجمين فضاپيما از مجموعهٔ آپولو مي‌باشد و سومين فضاپيماي حامل انسان است كه به سمت ماه پرتاب شده‌است. نخستين پرواز فضايي آرمسترانگ با جميناي۸ در سال ۱۹۶۶ بود كه وي به عنوان فرمانده عمليات انجام وظيفه مي‌كرد. آپولو ۱۱  ماموريتي از مأموريت‌ هاي پروژهٔ آپولو است كه منجر به اولين فرود انسان بر روي كره ماه شد. دومين و آخرين پرواز وي فرماندهي ماموريت آپولو ۱۱ براي فرود بر ماه در ۲۰ ژوئيه ۱۹۶۹ ميلادي بود. اين ماموريت ‌ها توسط سازمان فضايي ايالات متحده آمريكا، ناسا، سازماندهي شده بودند. آپولو ۱۱ نخستين فضاپيماي حامل انسان بود كه بر سطح ماه فرود آمد.

 

بيوگرافي نيل آرمسترانگ؛ اولين قدم‌ها بر ماه

نيل آرمسترانگ درطول زندگي خود جوايز و افتخارهاي متعددي دريافت كرد كه در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:مدال آزادي رئيس‌جمهور آمريكا از دست نيكسونمدال Cullum انجمن جغرافياي آمريكاجايزه كولير مؤسسه‌ي ملي هوافضاي آمريكامدال خدمت ناسامدال افتخار فضايي كنگره‌ي آمريكا از دست جيمي كارترجايزه‌ي يادبود برادران رايت از مؤسسه‌ي ملي هوافضاي آمريكامدال طلاي مؤسسه‌ي اسميتسونينعضويت در تالار افتخارهاي هوافضاي آمريكاعضويت در تالار افتخارهاي فضايي بين‌المللينام‌گذاري دهانه‌اي آتش‌فشاني در فاصله‌ي ۵۰ كيلومتري از محل فرود آپولو ۱۱ به‌نام آرمسترانگنام‌گذاري ده‌ها مركز آموزشي و تحقيقاتي و ساختمان‌هاي مهم در سرتاسر جهان به‌نام آرمسترانگ.

» دوراني كه با سفر به ماه شروع شد، با پيشرفت‌هاي بي‌شمار در اكتشاف فضا ادامه يافت و امروز با ربات‌هاي بدون سرنشين و هوشمند كاوشگر پيگيري مي‌شود؛ پيشرفت‌هايي كه درك ما را از جهان و فضاي پيرامون خصوصا در منظومه‌ي شمسي چندين برابر كرده‌اند. مورخ جنگي ايالات متحده، ريچارد هاليون، درباره‌ي مأموريت خطرناك نيل در كره‌ي شمالي نوشت: وقتي هواپيماي es*** panther مأموريت خود را در بمباران چندين كاميون در وونسان به پايان رساند، يك موشك به هواپيما برخورد كرد و سقوط مارپيجي آن شروع شد. عبارت‌هاي ماندگاري كه او و آلدرين به‌محض رسيدن به ماه و قدم گذاشتن بر آن گفتند (۲۰ جولاي ۱۹۶۹)، هنوز در ذهن بسياري از مردم جهان و خصوصا آمريكايي‌ها، به‌خوبي ذخيره شده است: «اين قدمي كوچك براي يك انسان و پرشي بزرگ براي بشريت است.

نيل در سال‌هاي پاياني تحصيلش در پردو، شاهد توسعه‌ي تونل‌هاي بادي با سرعت پنج ماخ، طراحي‌هاي جديد و انقلابي موشك V-2، سيستم‌هاي ضد بالستيك موشك زمين به هوا و لباس‌هاي مخصوص تحت فشار براي پرواز در ارتفاع‌هاي بسيار زياد بود. هيئت ۱۴ نفره‌ي متخصصاني كه برنامه‌ي فضايي آمريكا را براي قرن ۲۱ تنظيم و طراحي مي‌كردند، پيشنهادهاي متعددي را به ناسا و دولت ارائه دادند كه شامل برنامه‌هاي بلندپروازانه‌اي مي‌شد. تيم بازرسي دستور به بازطراحي كامل مخزن داد، هرچند آرمسترانگ و مديران ناسا معتقد بودند تنها سوئيچ بايد تعويض شود، اما درنهايت كل فرايند بازطراحي با هزينه‌اي ۴۰ ميليون دلاري انجام شد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۰:۵۹ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)