يكتاس يكتاس .

يكتاس

مهريه - مذمت مهريه هاي سنگين

مهريه سنگين ضمانت اجرايي ندارد

به گزارش خبرگزاري مهر، برنامه نسل امروز اين هفته جمعه ۲۸ تير ماه با موضوع مهريه (آسيب شناسي مسئله اي در حوزه ازدواج جوانان) با حضور سيده فاطمه ذوالقدر سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس، فاطمه رهبر نماينده ادوار مجلس و سمانه عيوضي فعال رسانه اي با اجراي اميرابراهيم رسولي به روي آنتن شبكه پنج رفت. سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه محدود شدن مهريه تا سقف ۱۱۰ سكه مطلوب است و درباره ازدواج هاي فضاي مجازي گفت: ضمانت اجراي ازدواج هاي فضاي مجازي براي ما جاي سوال است زيرا شناخت به صورت حقيقي اتفاق نمي افتد و اگر بدون شناخت و تحقيق باشد مشكل ايجاد كند. عيوضي با اشاره به اينكه در مقابل مهريه خانواده ها مي توانند شروط ضمن عقد را در نظر بگيرند، ادامه داد: مهريه بالا براي همه خانواده ها تعريف يكساني ندارد البته طبق شرايط فعلي و نرخ سكه مهريه اي كه امروز بالا تلقي مي شود در گذشته اينگونه نبوده است.

رهبر بيان كرد: سوء استفاده هايي در بحث مهريه شده است و در سال هاي گذشته مهريه هاي عجيبي ثبت شد از اين رو اعتراضاتي در مجلس هفتم صورت گرفت و باعث شد بخشنامه هايي به ادارات ثبت از سوي قوه قضاييه ابلاغ شود و جلوي ثبت مهريه هاي نامتعارف گرفته شد. وي با اشاره به اينكه مهريه بالا مي تواند در يك زندگي در مقابل حقوقي كه مردان بعد از ازدواج در اختيار دارند، تعادل ايجاد كند، گفت: مهريه براي زنان در شرايط فعلي جامعه از ترس آينده تبديل به ابزار شده است از اين رو درخواست مهريه بالا دارند. وي با اشاره به اينكه مهريه عندالمطالبه است و زن هر موقع كه بخواهد ميتواند مهريه را طلب كند، ادامه داد: اما وقتي مهريه عندالاستطاعه باشد يعني زماني كه مرد توان پرداخت داشته باشد مهريه را به زن مي دهد و اين را مي توان در شروط ضمن عقد آورد.

وي بيان كرد: تعيين ميزان مهريه به شرايط اقتصادي مرد نيز بستگي دارد البته سقف ۱۱۰ سكه در قانون براي مهريه تعريف شده است اما اگر مرد استطاعت مالي داشته باشد بايد مهريه تعيين شده بيش از اين مقدار را نيز پرداخت كند. نماينده ادوار مجلس تصريح كرد: مجلس در دوره نهم قانون حمايت از خانواده ماده ۲۲ را تصويب كرد، از اين رو اگر زن درخواست دريافت مهريه داشته باشد و مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد، سقف مهريه ۱۱۰ سكه است. نماينده ادوار مجلس خطاب به نسل امروزي ها تاكيد كرد: هيچكس با نگاه تلخ وارد زندگي نمي شود اما از روي بي تدبيري كار به جاي تلخ رسيده است و با خانواده هاي خود مشورت كنند، قطعاً ضرر نخواهند كرد.

 

مشكل اصلي آسيب‌هاي تشريفات و تجملات بر زندگي ايرانيان است كه متاسفانه ازدواج را نيز دامن‌گير كرده است، موضوعي كه  بايد از جهت‌هاي مختلف بررسي شود، نخست بايد دقت كرد كه برخي اقشار مرفه در جامعه اقدام به ازدواج‌هاي پرهزينه و عجيب مي‌كنند كه انتشار تصاوير يا فيلم‌هاي اين مراسم در سطح جامعه نوعي فرهنگ‌سازي منفي و به اصطلاح ترويج فرهنگ بيگانه است به عنوان مثال شاهد هستيم كه عروس و داماد را با هلي كوپتر وارد فضاي باغ عروسي مي‌كنند. در بحث علل فرهنگي مي‌توان به موارد مختلفي اشاره كرد كه مهمترين آنها بدين شرح است، هم‌اكنون اگر يك جوان به خواستگاري دختري برود نخستين موضوعي كه از او سئوال مي‌شود، داشتن شغل مناسب و خانه است يعني مي‌توان گفت كه در جامعه فعلي داشتن شغل و مسكن در بيشتر موارد به عنوان شرط لازم براي انجام ازدواج جوانان شناخته مي‌شود و برخي جوانان يا حتي مي‌توانيم ادعا كنيم بسياري از آنها تا اين شرايط را كسب نكنند، تن به ازدواج نمي‌دهند.

به گزارش خبرنگار وسائل، ازدواج را شايد بتوان يكي از دشوارترين مراحل زندگي يك جوان در طول سال‌هاي اخير لقب داد در گذشته كافي بود تا بزرگترهاي خانواده اراده كنند و به اصطلاح براي پسر جوان خود آستين بالا بزنند در اين شرايط از يافتن دختر مناسب تا آغاز زندگي مشترك فاصله چنداني نبود، اما سال‌هاست كه زير سايه كمرنگ شدن سنت‌ها و ارزش‌هاي اسلامي و ايراني، ازدواج جوانان به يكي از دشوارترين مراحل زندگي تبديل شده است. فرهنگ ايراني در حال حركت در مسير دوري از ارزش‌هاست و در مسيري حركت مي‌كند كه مردم همه مسايل را در ظاهر خلاصه مي‌كنند و همه موارد با پول سنجيده مي‌شود، حتي وضعيت به گونه‌اي شده است كه برگزاري مراسم عروسي به صورت پرهزينه نوعي كلاس اجتماعي تلقي مي‌شود؟ اين فرهنگ از كجا ريشه گرفته است؟ آيا آموزه‌هاي اسلام و فرهنگ سنتي ايرانيان چنين زندگي‌هايي راتشويق مي‌كنند.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۳:۴۴ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

گزاره - تعارض گزاره هاي علمي با گزاره هاي دين

بررسي نحوه اسناد گزاره هاي ديني و نقش آن در تعارض علم و دين (با رويكرد به ديدگاه امام محمد غزالي)

نشاني: تهران، بزرگراه اشرفي اصفهاني، نرسيده به پل بزرگراه شهيد همت، خيابان شهيد قموشي، خيابان بهار، نبش كوچه چهارم، پلاك 1. بررسي نحوه اسناد گزاره هاي ديني و نقش آن در تعارض علم و دين (با رويكرد به ديدگاه امام محمد غزالي). بررسي نحوه اسناد گزاره هاي ديني و نقش آن در تعارض علم و دين (با رويكرد به ديدگاه امام محمد غزالي). بررسي نحوه اسناد گزاره هاي ديني و نقش آن در تعارض علم و دين (با رويكرد به ديدگاه امام محمد غزالي).

آيا بين كشفيات علم و گزاره‌هاي ديني تعارض وجود ندارد؟

از طرفي علم ثابت كرده است كه زلزله به دليل يك سري فعل و انفعالات طبيعي و تدريجي، يا دفعي زمين اتفاق مي‌افتد، اين‌جا نبايد توهم تعارض پيش آيد و گفته شود: بالاخره زلزله به جهت گناهان مردم اتفاق مي‌افتد؟ و يا ربطي به آن ندارد و فقط به دليل فعل و انفعالات درون زمين است؟ چرا كه بيان ديني، بيان علت معنوي اين پديده است كه عامل معنوي زلزله گناهان مردم است و اين منافات ندارد كه در عالم ماده وقتي بخواهد چنين پديده‌اي رخ دهد، بايد فعل و انفعالاتي انجام گيرد. مثلا در بعضي از روايات با فرض قبول سند آنها آمده است كه بيماري از شخصي به شخص ديگر سرايت نمي‌كند؛[4] اما علم ثابت كرده است كه در بعضي از بيماري‌ها سرايت وجود دارد، در چنين حالتي هيچ تعارضي پيش نيامده است، بلكه اين دلايل قطعي علمي كه محصول تفكر و تعقل و آزمايش انسان است، مانند مخصص لبي عمل مي‌كند؛ يعني مي‌گوئيم منظور روايت تمام بيماري‌ها نبوده، بلكه ناظر به بيماري‌هايي است كه در آنها سرايت وجود ندارد.

" و اين در حالي است كه عقيده‌ي عالمان تجربي گذشته تا همين چند قرن گذشته اين بود كه هوا وزن و فشار ندارد؛ تا در سال 1643 ميلادي «توريچلي» دستگاه هواسنج را اختراع كرد و بدين وسيله پي به فشار هوا برده شد؛ پس امروز بعد از گذشت قرن‌ها با پي‌بردن به پديده‌ي فشار هوا در سطح زمين و تناسب آن با فشار درجه‌ي خون از داخل بدن، كه موجب تعادل فشار بيروني و دروني است، وجه تشبيه در آيه روشن مي‌شود. با توجه به تغيير و تحول گسترده در علوم تجربي و نكات ديگري كه بيان شد، روشن شد كه دستورات و آموزه‌ها و گزاره‌هاي معتبر و قطعي دين مبين اسلام هيچ‌گونه تعارض و تنافي با علوم قطعي و برهاني ندارد و علوم برهاني نيز در حيطه‌ي علوم تجربي حجت خداوند مي‌باشد و تعارض با منقولاتي كه از طرف خداوند توسط قرآن كريم يا روايات معصومين به ما رسيده است، ندارد.

برگرفته از: «عدم تعارض علم و دين»، 837؛ منابع براي مطالعه بيشتر: هادوي تهراني، مهدي، ولايت و ديانت، مؤسسه‏ي فرهنگي خانه خرد؛ همو، باورها و پرسش‏ها، مؤسسه‏ي فرهنگي خانه خرد؛ «فلسفه‌ي تدريجي بودن تكميل دين»، 206؛ «اسلام و ضرورت يك طرح، 16؛ «اسلام و نظريه‏ي انديشه مدون»، 17. نكته‌اي كه در پايان بايد به آن توجه كرد، اين است كه قرآن كريم كتاب آسماني دين اسلام، نه تنها تعارضي با علوم تجربي ندارد، بلكه داراي يك اعجاز علمي بزرگ است؛ يعني به مطالب و نكاتي از علوم تجربي اشاره نموده كه امروزه علم بعد از گذشت قرن‌ها توانسته است به آن دست پيدا كند. پس از قرون وسطي و با پيدايش علوم جديد و مواجهه‌ي آنان با تصويري كه كليسا - به صورت عمومي - و انجيل - به تفسير كليسائي - از مفاهيم علمي ارائه مي‌داد، مسئله‌ي تعارض علم و دين مطرح شد، و به جهت رونق علوم جديد و شكوفايي آن، چراغ دين مسيحي به خاموشي گرداييد.

 

كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي

در اين مقاله، براي بررسي چيستي گزاره‌هاي بنياني و پيش‌فرض‌هاي عمومي در علم جامعه‌شناسي، مباحث مهم فلسفي و روشي مربوط به جامعه‌شناسي در منابع كاويده مي‌شود، و گزاره‌هاي بنياني و عمومي كشف يا استنباط مي‌گردد، و براي بررسي سازگاري يا ناسازگاري پيش‌فرض‌هاي به‌دست‌آمده با دين اسلام، به مقتضاي نوع نگاه و هدف مقاله، ملاك انديشه و جهان‌بيني اسلامي، برداشت مشهور و رايج بين متخصصان دين‌شناس است. اكنون، دو راه نسبتاً ساده‌تر پيش روست: راه اول، پايه‌ريزي عَمَلي جامعه‌شناسي اسلامي با الهام گرفتن از گزاره‌هاي بنياني و عمومي استخراج‌شده، و استنباط محتواهاي هم‌ارز از منابع اسلامي به عنوان گزاره‌هاي بنياني و عمومي جايگزين؛ اگر علم اسلامي را ممكن مي‌دانيم؛ راه دوم، پرداختن نظريه‌هايي با پيش‌فرض‌هاي قريب اسلامي، با تكيه بر همين مباني استخراج‌شده جامعه‌شناسي معاصر.

بررسي حاضر نشان مي‌دهد كه پيش‌فرض‌هاي غالباً معرفت‌شناختي و روش‌شناختي عمومي در جامعه‌شناسي معاصر با انديشه رايج اسلامي منافات ندارد، به اين معنا كه در محدوده و حيطه خود كه قلمرو تجربه است با انديشه اسلامي در اين قلمرو، ناسازگار نيست، و راجع به قلمرو فراتجربي نيز ساكت است. در بحث از علم اسلامي، اگر طبق نظري مشهور، اخذ گزاره‌هاي بنيادي علم از منابع اسلامي را ملاك اسلامي بودن آن علم بدانيم، ميزان تعارض نداشتن گزاره‌هاي بنيادي آن علم با انديشه اسلامي نيز ملاك ميزان همدلي آن علم با دين اسلام خواهد بود. Then, we have two easier ways: 1) Establishing Islamic sociology-if we consider it possible- by taking inspiration from the derived propositions, and inferring their content from Islamic sources, 2) Developing theories with close Islamic assumptions, on the basis of foundations of contemporary sociology.

In the discussion of Islamic science, if deriving fundamental propositions of a scientific discipline from Islamic sources is the criterion for it to be Islamic, the extent of compatibility of its fundamental propositions with Islamic worldview will be the criterion for its empathy with Islam. به دلايل معرفت‌شناختي، آزمودن امكان وجود يك علم جامعه‌شناسي همدلانه‌تر با دين، بسي ساده‌تر و راهگشاتر از تأسيس يك علم جديد محل وفاق، با كارايي لازم است. عضو هيئت علمي و استاديار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، پژوهشكده اسلام تمدني، گروه حكمت و كلام جديد، رشتۀ تخصصي جامعه‌شناسي دين، مشهد، ايران. جامعه‌شناسي (نه نظريه يا نظريه‌هاي خاص در آن) را از اين لحاظ، و به اين معنا، مي‌توان با دين اسلام همدل دانست.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۴:۵۶ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

ميمون - ميمون پوزه دار دم حلقه اي

نمادهاي جانوري نفس در متون عرفاني با تكيه بر آثار سنايي، عطّار و مولوي

ـ ﴿قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَي طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ: بگو: در آنچه بر من وحي شده، هيچ غذاي حرامي نمي‏يابم، جز اينكه مردار باشد، يا خوني كه (از بدن حيوان) بيرون ريخته، يا گوشت خوك ـ كه اينها همه پليدند ـ يا حيواني كه به گناه، هنگام سر بريدن نام غيرخدا [= نام بُت‌ها] بر آن برده شده است. نماد، تجلّي و نمايشي است كه انديشه و تصوير يا حالتي عاطفي را به حكم تشابه يا هر گونه نسبت و رابطه‌اي، چه واضح و بديهي و چه قراردادي يادآوري مي‌كند» (ستّاري، 1387: 13) و يا به قول ديگر، «نماد چيزي است از جهان شناخته‌شده و قابل دريافت و تجربه از طريق حواس كه به چيزي از جهان ناشناخته و غيرمحسوس يا به مفهومي جز مفهوم مستقيم و متعارف اشاره كند، به شرط آنكه اين اشاره مبتني بر قرارداد نباشد و آن مفهوم نيز يگانه‌مفهوم قطعي و مسلّم آن تلقّي نگردد» (پورنامداريان، 1389: 14).

مجلسي مي‌گويد: «كلاغي است سياه و نالة اندوهبار مصيبت‌زده كند و ميان دوستاني كه گرد هم آمده‌اند و مهربانند، بانگ دهد و نواي جدايي دهد و اگر كشتزار آبادي بيند، نويد ويراني آن را دهد و عرصه‌هايش را بررسي كند و به آنان كه در آن ساكن‌اَند، آگهي دهد از ويراني خانه‌ها و نشيمنگاه‌ها و به خورنده از گلوگيري اخطار دهد و به كوچنده از نزديكي مراحل، بانگ كند به آوازي اندوهبار، چنان‌چه آگهي‌دهندة مجالس ترحيم» (مجلسي، 1351، ج 8: 187). ب) هرگاه شپش‌ها آزارش مي‌دهند، با زيركي خود را از شرّ آنها آسوده مي‌كند:«وَ مِن ظَرِيفٍ مَا يُحكَي عَنهُ، أَنَّ البَرَاغِيثَ إِذَا كَثُرَتْ فِي صُوفِهِ، تَنَاوَلَ صُوفَهُ مِنْهُ بفِيهِ، ثُمَّ يُدْخِلُ النَّهْرَ قَلِيلاً قَلِيلاً، وَ الْبَرَاغِيثُ تُصْعِدُ فِرَاراً مِنَ المَاءِ حَتَّي تَجْتَمِعَ فِي صُوفِهِ الَّتِي فِي فِيهِ، فَيُلقِيهَا فِي الْمَاءِ ثُمَّ يُهْرِبُ» (دميري، 1424ق.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۷:۳۹ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

پرنده - پرنده گاوي نوك قرمز

پرنده اي كه فكر ميكند گاو است !

هواتزين شايد پرنده ي خوشبويي نباشد اما اگر ببينيديش خواهيد گفت (به به چه پرنده ي زيبايي ! چه سري ، چه دمي ، عجب پايي !)) بله ! اين پرنده ي زيباي گردن دراز سر كوچكي دارد ، صورتش آبي رنگ و بدون پر و چشمهايش خرمايي مايل به قرمز است. هواتزين (Hoatzin) با نام علمي Opisthocomus hoatzin پرنده اي نامتعارف با قد و قواره اي به اندازه مرغ قرقاول است كه در مرداب هاي آمريكاي جنوبي،مخصوصا در حوضه هاي آبگير رودخانه ي آمازن و اورينوكو ديده ميشود. پرنده اي وجود دارد كه بجاي نوشيدن شهد گل ، برگ ها را مي چرد ، درست مثل گاو و گوسفند ساعت ها براي هضم علوفه صرف ميكند و يكمي هم بوي پهن ميدهد …. او پيستوكوموس كه نام علمي اين پرنده در يونان باستان به معناي ((داراي مويي بلند در پشت سر)) است ، كه به تاج بزرگي سيخ سيخي روي سرش اشاره دارد.

هواتزين گياه خوار است و برگ و ميوه ميخورد ؛ چيندانش بسيار بزرگ است و درست مانند معده ي گاو براي تخمير سبزيجات به كار ميرود. حالا جاي هر گاو يك پرنده بگذاريد ؛ پرنده اي كه نه شاخ دارد ، نه سم و نه ماع ميكشد ؛ ولي كمي متوهم است و اداي گاو در مي اورد. اين پرنده براي غذا خوردن با هزار دردسر از شاخه ها بالا ميرود ، خيلي هم تنبل است و به راحتي ميتوان به آن نزديك شد. يك گله گاو را در حال چرا تصور كنيد … بعضي آرام در حال صرف علقند ، بعضي ها ولو شده اند و نشخوار ميكنند. به اين پرنده كه تنها بازمانده از اقوام خود است هواكتزين ،پرنده ي بوگندو و وقرقاول مانژه هم ميگويند. بوي پهني كه از اين پرنده بلند ميشود مربوط به سيستم گوارشييش است ، كه در بين پرنده گان غير عادي است.

هواتزين پرنده ي پر سر و صدايي است و انواع صدا ها رو توليد ميكند ؛ با حركات موزون. شخصيت و ظاهر اين پرنده متوهم تركيبي از مرغ،گاو و داينسور هاي ژوراسيك است. تصويري كه الان در ذهن داريد شايد عجيب و ناماءنوس باشد اما واقعي است. اين پرنده عجيب و غريب ساكن آمريكاي جنوبي ، هواتزين نام دارد. پر هاي تنش هم خوش رنگ و لعاب است ؛ خرمايي ، شاه بلوطي و دودي.

سلامت نوك در پرنده هاي خانگي

قرار دادن غذاهاي تازه و كامل مانند آجيل با پوست براي پرنده‌ها از جمله اقدامات ديگري است كه ما مي‌توانيم براي حفظ سلامت نوك پرنده در خانه خود انجام دهيم؛ در واقع آجيل‌هايي مانند فندق، گردو، بادام هندي و بادام، با پوست سختشان باعث مي‌شوند كه پرنده، آن‌ها را بشكند و اين كار كمك شاياني به سلامت نوك پرنده‌اي مي‌كند كه ما در خانه از آن نگهداري مي‌كنيم. اين مشكل، بيشتر به دليل كمبود ويتامين در بدن پرنده‌ها رخ مي‌دهد و بايد توجه داشته باشيم كه اگر نشانه‌اي از اين عارضه را در نوك پرنده خود مشاهده كرديم، حتماً با يك دامپزشك مشورت كنيم تا او مكمل‌هاي غذايي لازم را به ما پيشنهاد كند و رژيم غذايي پرنده ما را به گونه‌اي تغيير دهد تا سلامت دهان پرنده به او بازگردد.

نكته قابل توجه در مورد اين روش مراقبتي، اين است كه بيش از حد از اين ترفند استفاده نشود؛ چراكه قرار دادن بيش‌ازحد خشكبار براي پرنده، باعث افزايش وزن او مي‌شود و نبايد فراموش كرد كه پيشگيري از افزايش وزن پرنده خود نيز يكي ديگر از روش‌هايي است كه به حفظ سلامت پرنده كمك مي‌كند. تنها كافي است كه موقعيتي مانند زندگي در طبيعت را براي پرنده‌يمان فراهم كنيم  و با قرار دادن چند شاخه طبيعي در اطرافش او را تشويق كنيم كه با نوك خود روي شاخه‌ها بزند و شرايطي مانند شرايط زندگي در طبيعت را در خانه ما نيز تجربه كند. اين ترفند به ويژه براي مرغ‌هايي كه در سن توليدمثل هستند بسيار مفيد است؛ چراكه وجود كلسيم اضافه نه تنها كمك مي‌كند تا در تخم آن‌ها شكستگي به وجود نيايد بلكه مانع از بروز مشكلات ديگر در تخم آن‌ها نيز مي‌شود.

بنابراين اگر حالتي غيرعادي در نوك مشاهده كرده و فكر مي‌كنيد كه عمل نوك‌چيني براي پرنده‌يتان لازم است، تعلل نكنيد و در اسرع وقت به دامپزشك مراجعه كنيد تا او اقدامات لازم در اين زمينه را انجام دهد. اگرچه مشكلات رايج نوك پرندگان، مشكلاتي نيستند كه ما بخواهيم در حالت طبيعي به آن‌ها فكر كنيم اما اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه نوك پرنده مي‌تواند در معرض بيماري‌هاي متعددي قرار بگيرد. در بعضي موارد ما با رشد بيش از اندازه نوك و يا اختلالات رشد در نوك پرندگان مواجه مي‌شويم؛ كه در چنين شرايطي، عمل نوك‌چيني پيشنهاد متخصص و دامپزشك به شما خواهد بود.

 

مضرات مصرف گوشت قرمز و فراورده هاي آن

طبق يافته هاي جديد محققان مصرف بيش از اندازه گوشت و بخصوص فرآورده هاي گوشتي احتمال بروز اين سرطان را تا ۶۰ درصد افزايش مي دهد، سرطان پانكراس جزو سرطان هاي خاموش مي باشد كه فرد مبتلا تا لحظات نهايي پيشرفت بيماري هيچ احساسي از وجود سرطان پانكراس در بدن خود نخواهد داشت و تنها زماني متوجه خواهد شد كه سرطان بخش اعظمي از اندام هاي بدنش را در برگرفته است، پس اگر جزو كساني هستيد كه علاقه زيادي به مصرف گوشت قرمز داريد اين خطر در كمين شماست. هنگام مصرف گوشت قرمز پروتئين به بدن مي رسد و اين پروتئين در داخل معده تجزيه شده و اسيد اوريك توليد مي كند و اين اسيد توليد شده در مفاصل پا و يا جاهايي كه دچار نقرس شده اند، تبديل به كريستال هاي اوريك مي شود كه عامل اصلي در بيماري نقرس محسوب مي شود، پس مي توان گفت كه نه تنها گوشت قرمز بلكه هر ماده غذاي كه داراي پروتئين باشد براي بيماران نقرسي اصلا مناسب نيست.

در اين ميان فرآورده هاي گوشتي مانند سوسيس، كالباس، همبرگر و… ك از درصد قابل توجهي گوشت قرمز برخوردار است، از مضرات بسيار بالايي برخوردار است زيرا در ساخت اين مواد از تركيبات نيترات به منظور افزايش ميزان ماندگاري استفاده مي شود كه ۱۰۰ درصد سرطانزاست و مصرف روزانه و بيش از حد فرآورده هاي گوشتي احتمال افزايش سرطان را تا ۶۰ درصد افزايش مي دهد. جالب است بدانيد كه گوشت جزو آن دسته از مواد غذايي است كه هم ضد سرطان است و هم سرطانزاست! يعني اگر شما اصلا گوشت (قرمز يا سفيد) مصرف نكنيد و اصطلاحا گياهخوار باشيد، احتمال بروز سرطان در بافت ها و اندام هاي بدني شما بالا خواهد رفت و از طرفي هم اگر بيش از اندازه مصرف كنيد، خود گوشت مي تواند عوامل سرطانزا را در بدن شما تشديد كند.

با توجه به گفته هاي فوق در مورد مضرات مصرف گوشت قرمز حتما نسبت به مصرف گوشت قرمز  دلسرد شده ايد و اشتياق خود را نسبت به گذشته از دست داده ايد، ولي متوجه باشيد كه عدم مصرف گوشت نيز مي تواند به اندازه مصرف زياد گوشت زيان آور باشد زيرا در گوشت موادي وجود دارد كه حتما بايد به بدن برسد و براي سلامتي و طول عمر بسيار مفيد است. در گوشت قرمز بخصوص گوشت گاو و گوسفند چربي زيادي يافت مي شود و درصد زيادي از اين چربي ها را كلسترول بد يا چربي شباع شده تشكيل مي دهد كه مستقيما باعث گرفتگي رگ هاي خوني شده و مانع خونرساني صحيح به اندام هاي بدن شده و در نتيجه آن با تشديد عملكرد قلب موجب بروز ايست قلبي خواهد شد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۸:۳۸ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

فوتون - انواع برهمكنش فوتون با الكترون

برهمكنش هاي فوتون با انرژي 511 كيلو الكترون با ماده(5)

دانستن اين نكته حائز اهميت است كه چگونه فوتون هاي 511 كيلو الكترون ولت ناشي از فرآيند نابودي با بافت اطراف خود، ماده آشكارساز در اسكنر پت و با موادي همچون سرب و تنگستن، كه در حفاظ سازي يا كوليماسيون استفاده مي شود، برهمكنش انجام مي دهد. در اين برهمكنش فوتون با انرژي 511 كيلوالكترون ولت يك الكترونِ آزاد يا الكترون با پيوند مداري ضعيف را با انتقال بخشي از انرژي خود به بيرون پرتاب مي كند و جهت خود فوتون هم عوض مي شود. در اثر برهمكنش فوتوالكتريك در يك جامد يا مايع با چگالي بالا،فوتون اوليه با انرژي 511 كيلوالكترون ولت كاملا جذب مي شود و انرژي خود را به ماده انتقال مي دهد.

در برهمكنش فوتوالكتريك فوتون 511 كيلوالكترون ولت با يك اتم در ماده پيرامون برخورد مي كند و با انتقال كامل انرژي خود به يك الكترون مداري، كاملا جذب مي شود. تصوير راست : نمايي از پراكندگي كامپتون كه در آن فوتون برخوردي بخشي از انرژي خود را به يك الكترون مي دهد و در اثر اين انتقال جهت حركت فوتون عوض مي شود. فوتون برخوردي تمام انرژي خود را به يك الكترون منتقل مي كند و موجب پرتاب شدن آن به خارج از اتم مي شود، در حالي كه خود فوتون جذب مي شود. اثر فوتوالكتريك و پراكندگي كامپتون، دو برهمكنش اصلي فوتون هاي 511 كيلوالكترون ولت در برخورد با ماده هستند. اين الكترون انرژي كافي براي فرار از اتم را دارد، اما به سرعت در جامدات و مايعات جذب مي شود.

 

تصويربرداري اوربيتال

اگر انرژي آن برابر اختلاف انرژي بين ترازهاي اوليه و نهايي باشد،‌ در ضمن اين فرايند تمام انرژي خود را به الكترون منتقل مي‌كند و سپس از بين مي‌رود و اتم برانگيخته مي‌شود در غير اينصورت ، اگر انرژي آن برابر اختلاف انرژي بين تراز‌ها نباشد،‌ هيچ اتفاقي نمي‌افتد. اگر با الكتروني كه ابتدا ساكن است برخورد كند، شبيه يك ذره پراكنده خواهد شد: مقداري از اندازه حركتش را به الكترون منتقل مي‌كند و پراكنده مي‌شود به حركتش با سرعت نور ولي با فركانس كوچك‌تر (يا طول موجي بزرگتر) ادامه مي‌دهد كه اين همان اثر كامپتون است.                                                                                           ***.

اگر از نزديكي  هسته‌‌‌ي اتمي عبور كند و اگر انرژي آن به حد كافي بالا باشد تحت تاثير نيروي قوي الكترومغناطيسي هيته اي ضمن توليد ماده،‌ از بين مي‌رود. باز هم انرژي فوتونهاي توليد شده به انرژي جنبشي الكترون و پوزيترون بستگي دارد كه هرچه انرژي آنها بيشتر باشد، فوتونهاي توليدي نيز انرژي بيشتري خواهند داشت. اگر انرژي كافي داشته باشد، الكترون را به طور كامل از اتم جدا مي‌كند و خود از بين مي‌رود، چون تمام انرژي خود را به الكترون منتقل مي‌كند. ثابت بودن سطح مقطع پراكندگي تامسون و عدم وابستگي اش به فركانس از خصوصيت هاي مهم اين پراكندگي مي باشد.

جسم باردار به خاطر شتاب گرفتن از خود تابش مي‌كند، و به اين ترتيب موج فرودي پراكنده مي‌شود. پراكندگي تامسون پديدهٔ مهمي در فيزيك پلاسما است كه نخستين بار جوزف جان تامسون آن را توضيح داد. وقتي كه يك الكترون و يك پوزيترون باهم تركيب مي‌شوند، باعث ايجاد حداقل دو فوتون مي‌شوند. اگر با الكتروني اتمي برخورد كند،‌ مطابق با يكي از فرايند‌هاي زير برهم‌كنش مي‌كند:. برحسب اينكه الكترون با چه زاويه‌اي پراكنده شده ، انرژي جنبشي‌اش متفاوت خواهد بود. وقتي فوتون از ميان يك ماده عبور مي‌كند،‌ به صورت‌هاي زير برهم‌كنش مي‌كند:. در فيزيك، پراكندگي تامسون پراكندگي كشسان تابش الكترومغناطيسي از يك جسم باردار است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۳۳ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

سالاد - سالاد سيب زميني

طرز تهيه سالاد سيب زميني تركيه اي

سالاد سيب زميني تركيه اي يكي از انواع سالادهاي بسيار خوشمزه و پرطرفدار كشور تركيه است، براي مشاهده آموزش كامل و مرحله به مرحله طرز تهيه سالاد سيب زميني تركيه اي در ادامه با سايت آموزشي چي شي همراه باشيد. براي تهيه سالاد سيب زميني تركيه اي ابتدا سيب زميني ها را به همراه دو ليوان آب و كمي نمك داخل يك قابلمه مناسب مي ريزيم، سپس قابلمه را روي حرارت متوسط قرار مي دهيم تا سيب زميني ها به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقيقه بپزند. در اين مرحله خيار شور (آموزش درست كردن خيار شور خونگي) را به همراه پيازچه به صورت نگيني خرد مي كنيم و درون يك كاسه مناسب مي ريزيم، سپس هويج را با رنده متوسط رنده مي كنيم و به كاسه اضافه مي كنيم.

در اين مرحله سيب زميني ها را پس از اينكه پختند، زير آب سرد مي گيريم و پوست شان را جدا مي كنيم، سپس به صورت مكعبي خرد مي كنيم و كنار مي گذاريم. در حين داغ شدن روغن، فلفل دلمه اي را به صورت نگيني خرد مي كنيم و به تابه اضافه مي كنيم، سپس به خوبي تفت مي دهيم تا كاملا نرم شود. در ادامه سير را درون يك كاسه جداگانه رنده مي كنيم، سپس ماست و سس مايونز را به همراه مقداري نمك و فلفل سياه به آن اضافه مي كنيم. حالا مواد را به خوبي تركيب مي كنيم تا سس يكدست شود، سپس سس را به مواد سالاد اضافه كرده و به آرامي تركيب مي كنيم تا يكدست شوند. در پايان چند برگ نعناع روي سالاد قرار داده و آنرا تا زمان سرو در يخچال قرار مي دهيم.

حالا ذرت را به همراه فلفل دلمه اي و سيب زميني نگيني به كاسه اضافه مي كنيم.

طرز تهيه سالاد سيب زميني

سالاد سيب زميني هاي يكي از محبوب ترين سالادها در سراسر جهان است و به همين دليل ورژن هاي بسيار متنوعي از آن وجود دارد، براي مشاهده آموزش كامل و مرحله به مرحله طرز تهيه سالاد سيب زميني در ادامه با سايت آموزشي نكته چي همراه باشيد. در اين مرحله خيارشور را به همراه پياز و پيازچه به صورت نگيني ريز خرد مي كنيم، سپس به همراه ذرت پخته شده و سيب زميني ها داخل يك كاسه مناسب مي ريزيم و با هم كمي تركيب مي كنيم تا يكدست شوند. در صورتي كه تمايل داشته باشيم سالاد كالري كمتري داشته باشد و سالم تر باشد مي توانيم به جاي ۲ قاشق غذاخوري سس مايونز نيز از ماست استفاده كنيم. براي اين منظور ماست را به همراه سس مايونز، روغن زيتون، آب ليمو ترش و مقداري نمك و فلفل داخل يك كاسه مناسب مي ريزيم.

در اين مرحله پس از اينكه سس آماده شد، روي درب كاسه را با سلفون مي پوشانيم و به مدت يك ساعت در يخچال قرار مي دهيم. در ادامه سيب زميني ها را مي شوييم و به همراه ۲ ليوان آب و ۱ قاشق چايخوري نمك داخل يك قابلمه مناسب مي ريزيم. پس از اينكه سيب زميني ها به طور كامل پختند، پوست شان را جدا كرده و آنها را به صورت حبه اي خرد مي كنيم. پس از اينكه سس به خوبي طعم دار شد، آنرا از يخچال خارج مي كنيم، سپس به مواد درون كاسه اضافه مي كنيم. حالا قابلمه را روي حرارت متوسط قرار داده و اجازه مي دهيم سيب زميني ها به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقيقه بپزند. براي تهيه سالاد سيب زميني مجلسي ابتدا سس را آماده مي كنيم تا طعم مواد سس كاملا تلفيق شوند.

حالا به آرامي مواد را زير و رو مي كنيم تا سس به تمام نقاط سالاد برسد.

طرز تهيه سالاد سيب زميني رستوراني

براي تهيه سالاد سيب زميني خوشمزه و مخصوص به روش رستوراني در ابتداي كار، سيب زميني ها را شسته و با مقداري آب درون قابلمه مي ريزيم و روي حرارت قرار مي دهيم تا به جوش آيد. اين سالاد به روش هاي مختلف تهيه مي شود و طبق ذائقه مي توان تنوع مواد را كم يا زياد كرد اما چيزي كه در همه سالاد هاي سيب زميني ثابت است، سيب زميني و شويد است. حالا اجازه مي دهيم تا سيب زميني ها به طور كامل پخته شوند، سپس پوست آن ها را كنده و به صورت مكعبي خرد مي كنيم و درون يك كاسه مي ريزيم. در اين مرحله براي تهيه سس مخصوص يك كاسه ديگر انتخاب مي كنيم، سپس سس مايونز را به همراه ماست خامه اي و شويد به آن اضافه مي كنيم.

براي مشاهده آموزش كامل و مرحله به مرحله طرز تهيه سالاد سيب زميني رستوراني در ادامه با سايت آموزشي در نهايت همراه باشيد. در صورت تمايل براي سرعت بخشيدن به كار مي توانيم از كنسرو ذرت و كنسرو نخود فرنگي آماده استفاده كنيم. در ادامه سالاد را در يخچال به مدت ۱ الي ۲ ساعت قرار مي دهيم تا استراحت كند و مزه ها به خورد هم برود. سالاد سيب زميني يكي از سالادهايي است كه به عنوان غذاي اصلي يا پيش غذا آن را تهيه و سرو مي كنند. در اين مرحله سس را به سالاد اضافه كرده و به آرامي مخلوط مي كنيم تا سس همه مواد را پوشش دهد. در ادامه مقداري نمك و فلفل سياه به آن اضافه كرده و هم مي زنيم تا سس يكدست شود.

هويج پخته را به صورت نگيني ريز خرد مي كنيم و به سيب زميني ها اضافه مي كنيم. در ادامه كالباس را به صورت نگيني ريز خرد كرده و به سالاد اضافه مي كنيم.

طرز تهيه سالاد سيب زميني خوشمزه براي انواع مهماني ها

براي درست كردن سالاد سيب زميني، ابتدا ماست چكيده و لوبيا چيتي و سس مايونز و ليمو ترش و نمك و فلفل و شويد را با يكديگر در درون ظرف مناسبي مخلوط كنيد سپس سيب زميني ها را كه از قبل خرد كرده ايد به همراه پنير گوداي رنده شده به مخلوط اين مواد اضافه كنيد و همه مواد را به خوبي با يكديگر مخلوط كنيد و سپس مخلوط اين مواد در درون ظرف در بسته اي بريزيد و ظرف را به مدت ۱۲۰ دقيقه در درون يخچال قرار دهيد. ساقه پيازچه خرد شده : ۳ قاشق غذا خوري ماست چكيده : ۱/۲ پيمانه سيب زميني پخته شده : ۵۰۰ گرم لوبيا چيتي پخته : ۱/۲ پيمانه شويد خرد شده : ۱/۲ پيمانه نمك : به ميزان لازم فلفل : به ميزان لازم پنير گوداي رنده شده : ۱/۲ پيمانه آب ليمو ترش : به ميزان لازم مايونز : ۲ قاشق غذا خوري.

نكته : شما مي توانيد از سس مايونز به مقدار ۴ قاشق غذا خوري به جاي تركيب سس و ماست استفاده كنيد كه در روش استفاده تركيبي سس و ماست به دليل افزودن ماست از حجم سس كم شده است. سالاد ماكاروني و سالاد سيب زميني و سالاد الويه از انواع سالاد هاي خوشمزه و بي نظيري هستند كه كمتر كسي پيدا مي شود كه از طعم دلپذير اين سالاد ها لذت نبرد. بعد از اين كه ظرف سالاد را از درون يخچال بيرون آوريد سالاد را در درون ظرف مناسبي بريزيد و ساقه هاي پيازچه را هم به سالاد اضافه كنيد. سالاد سيب زميني يكي از سالاد هايي است كه مي توانيد آن را با هر نوع سبزيجات و مواد لازم دلخواهي در منزل تهيه نماييد.

در اين بخش طرز تهيه سالاد سيب زميني را با بهترين روش در اختيار شما عزيزان قرار داده ايم. يكي از انواع خوراكي ها براي افراد چاق و كساني كه رژيم هاي غذايي دارند سالاد است. اميدواريم از طرز تهيه سالاد سيب زميني خوشمزه در منزل نهايت لذت را برده باشيد. در اين مطلب ما قصد داريم تا شما را با روش تهيه سالاد سيب زميني آشنا سازيم. ذخيره نام، ايميل و وبسايت من در مرورگر براي زماني كه دوباره ديدگاهي مي‌نويسم.

سالاد سيب زميني ، لذيذ و ساده

سيب‌زميني يك مادۀ غذايي است كه معمولاً در هر خانه‌اي پيدا مي‌شود؛ بنابراين سالاد سيب‌زميني را مي‌توانيد با كم‌ترين هزينه و كوتاه‎ترين  زمان تدارك ببينيد و از خوردن آن لذت ببريد. سالاد سيب‌زميني يكي از ساده‌ترين و پرطرفدارترين سالادهايي است كه در بيشتر خانه‌ها درست مي‌شود. براي تهيۀ سس، آب ليموترش تازه يا نارنج را با سس مايونز مخلوط مي‌كنيم و كمي شكر به آن مي‌افزاييم. در وسط گوجه‌فرنگي‌ها را دايره‌اي چيده و حلقه‌هاي پياز را روي آن‌ها مي‌گذاريم. بهتر است از آب ليموترش يا نارنج تازه استفاده كنيد تا سس طعم و عطر خوبي داشته باشد.  هويج‌ها را هم مي‌پزيم و مانند سيب‌زميني‌ها به‌صورت مربعي خرد مي‌كنيم.

بهتر است سيب‌زميني‌ها با پوست پخته شوند تا بافت خوب و منسجمي داشته باشند. سالاد سيب‌زميني كم كالري و مفيد است و براي افراد رژيمي گزينۀ مناسبي است. اگر بدون پوست بپزند، مزۀ آب مي‌گيرند و نمي‌توان آن‌ها را يكدست خرد كرد. اول سيب‌زميني‌ها را در اطراف ظرف مي‌چينيم به‌طوري كه وسط آن خالي باشد. البته مواد را به هر شكلي كه دوست داريد مي‌توانيد در ظرف بچينيد. كاهوي رسمي مناسب اين سالاد نيست و طعم و ظاهر آن را خراب مي‌كند. پياز و گوجه‌فرنگي‌ها را هم حلقه‌حلقه كرده، كنار مي‌گذاريم.

طرز تهيه سالاد سيب زميني و شويد

سالادي كه امروز دستور پختش رو مي‌خونيد، علاوه بر كربوهيدرات روي پروتئين و فيبر هم تمركز زيادي داره. اگر از سالاد كاهو يا سالاد شيرازي خسته شديد و دلتون يك سالاد متفاوت مي‌خواد، خبر خوبي براتون داريم. براي تهيه سالاد سيب زميني ماست و تخم مرغ هم بايد استفاده بكنيد كه سرشار از پروتئين هستن. سيب زميني جزء گياهان نشاسته‌ايه كه به خاطر سيب زميني سرخ كرده بد نام شده. مواد گفته شده در اين دستور پخت براي چهار وعده و هر وعده حدود يك فنجان است. اين تركيب فوق العاده بهتون كمك مي‌كنه براي مدت طولاني‌تري سير بمونيد. اطلاعاتي كه در ادامه مي‌آيد مربوط به يك وعده از اين غذاست.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۰:۳۷ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

دلالت - اقسام دلالت لفظ بر معني

آيا دلالت داراي اقسام است؟

دلالت لفظ بر معني سه صنف است : دلالت مطابقي مانند دلالت حيوان برماتحتش دلالت تضمني مانند دلالت خانه بر ديوارش دلالت التزامي منند دلالت سقف بر ديوار دلالت لفظ  يكبار به حسب طبع است مثل دلالت آح بر سر درد گاهي به حسب عقل است مانند دلالت صوت بر مصوت وگاهي به حسب وضع: كه از سه حالت خارج نيست 1-مفهوم از لفظ اين است كه يامعنا موضوع له لفظ است كه در اينصورت دلالت مطابقي است مانند انسان بر حيوان ناطق 2-يا مفهوم از لفظ يكي از اجزاي آن معناست كه در اينصورت دلالت تضمن است مانند دلالت انسان بر ناطق 3-يا مفهوم از لفظ معناي خارجي است كه در اين صورت دلالت التزامي است.

مراد از دلالت فهم معنا از لفظ است چه در اطلاق و چه درتخيل و نسبت دادن به كس ديگر هدف ما از تعريف بيشتر فهم دقيق تر است به عبارتي ديگر و براي فهميدن بهتر ميتوان گفت: الف/ذهن از لفظ به معنا منتقل ميشود                          ب/انتقال به وجود معناي ديگر دلالت به سه قسمت تقسيم ميشود : 1-دلالت عقلي 2-دلالت طبعي 3-دلالت وضعي      *درتوضيح دلالت عقلي ميتوان گفت دلالتي است كه درآن ملازمه بين دو شيئ استثنا پذير نباشد.   9                               مفهوم شناسي بحث دلالت را به دو جهت معنايي بررسي ميكنيم: 1-معناي لغوي :ما يتوصل به الي معرفه الشيئ كدلالت الالفاظ علي المعني                  آنچه كه به وسيله آن ذهن وصل ميشود به سوي معرفت شيئ 2-معناي اصطلاحي : شيئ به گونه اي باشد كه وقتي به وجودش علم پيدا كردي ذهنت به وجود شيئ ديگري منتقل شود.

مانند دلالت لفظ كتاب بر معنايش 2-دلالت تضمني:دلالت ميكند لفظ بر جزئ معناي موضوع له مانند دلالت لفظ كتاب بر ورقه هايش 3-دلالت التزامي:دلالت ميكند لفظ برمعناي خارج موضوع له كه لازم است براي موضوع له مانند دلالت لفظ دوات بر قلم شرط دلالت التزامي : 1-تلازم بين معني لفظ و معناي خارج و لازم تلازم ذهني باشد.                    چكيده مطلب ما احساس ميكرديم بحث دلالت  نياز به روشن گري بيشتري دارد از اين رو به اين فكر افتاديم كه در اين بحث روشنگري كنيم و ابهامات ذهنيمان را برطرف كنيم بلكه تحولي اساسي ايجاد شود.

 

دلالت التزامي در منطق و اصول

«واضعان لغت- الفاظ بازاء معاني وضع كرده‏اند- تا عقلا بتوسط آن بر معاني دلالت سازند- و اين نوع دلالت را دلالت تواطي خوانند- كه تعلق بوضع دارد و بمردم خاص است- چه در دلالت بطبع كه نه بطريق تواطي باشد- مانند دلالت اصوات طيور بر احوال ايشان- ديگر حيوانات با مردم مشارك باشند- و چون معاني بعضي داخل افتد در بعضي- و بعضي لازم بعضي- اما داخل مانند معني ديوار- كه داخل بود در مفهوم معني خانه- چه ديوار جزوي از خانه بود- و اما لازم چنانك معني ديوار لازم معني سقف بود- چه سقف بي‏ديوار نتواند بود- پس تصور بعضي معاني- مقتضي تصور معنيهاي ديگر باشد- كه داخل باشند در آن معاني- يا لازم آن معاني باشد بر سبيل تبعيت- و چون چنين بود- دلالت الفاظ بر معاني از سه نوع تواند بود- اول آنك بلفظ آن معني خواهند- كه بوضع بازاء او نهاده باشند- چنانك مردم گويند و بان حيوان ناطق خواهند- و آن را دلالت مطابقه خوانند- دوم آنك بلفظ آن معني خواهند- كه داخل بود در آن معني- كه لفظ بازاء او نهاده‏اند- چنانك بمردم حيوان خواهند- يا بمردم بعضي از اعضاء مردم خواهند- و آن را دلالت تضمن خوانند- سيوم آن كه بلفظ آن معني خواهند كه لازم آن معني باشد- كه لفظ بازاء او نهاده‏اند- چنانك بمردم ضاحك‏ خواهند- و به دراز گوش خر خواهند و آن را التزام خوانند- و از اين سه صنف دلالت مطابقه وضعي تنها باشد- و دو دلالت ديگر بمشاركت وضع و عقل- و از اين دو كه عقلي‏اند تضمن محدود بود- چه اجزاء معني محصور باشد و التزام نامحدود بود- چه لوازم معني محصور و مضبوط نباشد- و اگر لوازم در شهرت مختلف باشند- مشهورتر بدلالت اولي بود- چنانك بشير شجاع خواهند نه ابخر- و گاه بود كه يك لفظ بازاء معني موضوع بود- و هم بازاء جزو آن معني- و بر هر دو مطابقت دلالت كند- مانند ممكن كه بر خاص و عام كه جزو اوست دلالت كند- و همچنين يك لفظ گاه بود- كه هم بازاء معني موضوع بود- و هم بازاء لازم آن معني و بر هر دو بمطابقه دلالت كند- مانند آفتاب كه- بر *** خورشيد و بر نور او دلالت كند- و سبب آنك- اين دلالت مطابقه است نه تضمن و التزام- آن است كه بمجرد وضع است نه بمشاركت عقل‏ [11].

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۲:۳۲ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

منشور - آزمايش تعيين زاويه راس منشور

آشنائي با ليزر و انجام آزمايشهائي مانند تحقيق قانون اسنل دكارت و مشاهده تداخل دو منشور فرنل و حلقه هاي نيوتن،مشاهده الگوي پراش فرانهوفر از تك شكاف، چند شكاف و توري هاي مختلف، اندازه گيري طول موج ليزر و مشاهده پراش از روزنه دايره اي و مستطيل و پراش سيم هاي مختلف از جمله كارهائي است كه در اين آزمايش انجام مي شود. مشاهده پديده تداخل در تيغه هوا،اندازه گيري طول موج مجهول، اندازه گيري اختلاف طول موج دو خط زرد سديم و مقايسه اين تداخل سنج با تداخل سنج مايكلسون مواردي هستند كه در اين آزمايش بررسي مي شوند. بررسي تداخل در لايه هاي نازك هواي بين سطح محدب يك عدسي و يك تيغه شيشه اي،تعيين شعاع انحناي سطح يك عدسي و تعيين طول موج يك نور تك رنگ از مواردي هستند كه در آزمايش حلقه هاي نيوتن بررسي مي شود.

در اين آزمايش از اسپكترومتر با دقت 1 دقيقه، لامپ هليوم و لامپ جيوه استفاده مي شود كه ضمن مشاهده طيف منشور ،ضريب شكست آن براي طول موج هاي مختلف بدست مي آيد. به كمك آن فريزهاي دايره اي تيغه هوا،فريزهاي خطي گوه هوا با نور تكفام و فريزهاي رنگي خطيگوه هوا با نور سفيد مشاهده و بررسي مي شود. توري پراش بر روي دستگاه اسپكترومتر قرار مي گيرد و پراش نور زرد سديم توسط آن مشاهده و رابطه پراش براي آن بررسي مي شود. در اين آزمايش تداخل نور بوسيله دو روزنه يانگ و دو منشور فرنل مورد بررسي قرار مي گيرد. همچنين پراش از يك مانع مانند سيم با ضخامت هاي متفاوت موضوع بررسي در اين آرمايش است.

همچنين تداخل در گوه هوا و محاسبه ضخامت يك ورقه نازك جزءدستور كار اين آزمايش است. همچنين طيف لامپ هليم توسط توري مشاهده و اندازه گيري هاي لازم انجام مي گيرد. مشاهده پراش فرنل از تك شكاف و رابطه بين تغيير پهناي شكاف با شكل پراش. اين آزمايش با لامپ سديم، لامپ جيوه و فيلتر سبز انجام مي شود. پراش فرانهوفر از يك تك شكافو دو شكاف مشاهده و بررسي مي شود.

يك منشور چقدر مي تواند نور را منحرف كند؟

 البته با چرخاندن منشور يا به عبارتي با تغيير زاويه تابش(Angle of incidence)  نور به منشور، ميزان انحراف هم تغيير خواهد كرد كه بين زواياي مختلف، يك زاويه تابش به منشور، كمترين انحراف را ايجاد مي‌كند و زاويه حداقل انحراف (Minimum deviation angle) ناميده مي‌شود و براي اندازه‌گيري مشخصات منشور بكار مي‌رود. به دليل وابستگي ضريب شكست  (Refractive index) هر محيط به طول موج (Wavelength)، هر رنگ يا طول موج نور پس از عبور از منشور در زاويه مختلفي منتشر مي‌شود و نور خروجي به رنگ‌هاي تشكيل دهنده‌اش تجزيه مي­شود. مي توانيد با استفاده از رابطه منشور و با دانستن طول موج نور، زاويه راس منشور و زاويه انحراف، ضريب شكست منشور را براي آن طول موج بدست آوريد.

منشور يكي از وسايل مهم اپتيكي است كه كاربردهاي مختلفي دارد كه در اين آزمايش فقط در مورد انحراف نور توسط منشور بحث مي‌شود. با افزايش طول موج از بنفش به قرمز ضريب شكست كاهش مي‌يابد و در نتيجه نور قرمز انحراف كمتري نسبت به نور بنفش پيدا مي‌كند. بديهي است كه هر طول موج نور تابيده به منشور به اندازه‌اي متناسب با ضريب شكست منشور در آن طول موج منحرف مي‌شود. در صورتيكه فاصله پرده تا منشور يك متر باشد، با استفاده از رابطه زير ميتوان توان انحراف منشور را بدست آورد:. فاصله پرده از منشور (در فاصله ي ۱ متري)   /  فاصله پرتو خروجي تا امتداد نور ورودي  =  توان انحراف منشور.

ميخواهيم با اندازه‌گيري ميزان انحراف پرتو ليزر تابيده به منشور، توان انحراف آن را محاسبه كنيم.  به اين منظور بايد موقعيت لكه نور ليزر با حضور منشور و بدون آن را در فاصله ثابتي مقايسه كنيم. منشوري با توان يك ديوپتر، مي تواند در فاصله يك متري، يك سانتيمتر در نور جابه‌جايي ايجاد كند. ميزان توانايي منشور در انحراف باريكه نور را توان منشور ناميده و واحد آن ديوپتر (Dioptre) است. براي اين منظور از نور ليزر كه تقريبا بدون واگرايي زياد منتشر مي‌شود، استفاده مي‌كنيم. اگر پرتو ليزر كه از يك رنگ تشكيل شده است را به منشور بتابانيم مسير اوليه منحرف مي‌شود. انحراف نور از مسير اوليه كاربردهاي متنوعي دارد كه با برخي از آن‌ها آشنا خواهيم شد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۳:۵۳ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

دمشق - اندلس در زمان خلافت اموي در دمشق

تأسيس حكومت اموي در اندلس

روش وي با پدر اختلاف بسيار داشت كه فقيهان را از دخالت در امور دولت دور كرد و گفت كار ايشان بجز انجام مراسم دين و قضا نيست و اينگروه بجنبيدند و هشام را لعن كردند و مردم را بشورش خواندند و چون حكم نگهبانان خاص از غلامان مزدور گرفت كينه ايشان سختتر شد و تباهي در راهها افتاد و آن گروه از مردم اندلس كه به مسلماني رو كرده بودند در قرطبه و طليطله شورش فقيهان شهر را كه يحيي ليثي و طالوت فقيه علمدار آن بودند نيرو دادند و حكم را از ولايتداري بينداختند و با يكي از خاندان وي بيعت كردند و اينكار در ناحيه غربي قرطبه انجام شد حكم پايمردي كرد و در پيكار شورشيان فيروز شد و تيغ در ايشان نهاد و خانه ها و مسجدهايشان را ويران كرد و باقيمانده شورشيان بفاس و اسكندريه گريختند و چون بسيار شدند در آنجا تباهي كردند و عبدالله بن طاهر ولايتدار مصر به فرمان مأمون بر ايشان تاخت و مغلوبشان كرد و اجازه داد تا بجزيره كرت روند و همچنان ببودند تا پس از مدتها كه فرنگان آن جزيره را بگرفتند.

به سال 125 ابوالخطار يماني بر اندلس تسلط يافت و صمبل بن حاتم كه مصري بود بر او بشوريد و از ولايتداري خلع كرد و يكي از مصريان را به ولايتداري رسانيد يمنيان ميخواستند ابوالخطار را به مقام خويش باز برند اختلاف بالا گرفت و اندلس چهار ماه تمام ولايتدار نداشت عاقبت همگي بر ولايتداري يوسف بن عبدالرحمن فهري اتفاق كردند كه مصري بود و به سال 129 ولايت اندلس را بدو دادند و بنا شد يكسال ولايت بدست او باشد و سال بعد كار را بدست يمنيان دهد تا هر كه را خواهند ولايتدار كنند و چون سال بگذشت يمنيان خواستند يكي از خويشتن را بولايت رسانند اما صمبل مقاومت كرد و گروه بسيار از ايشان را بكشت و باز بر ولايت يوسف اتفاق شد و كس بر او اعتراض نكرد تا عبدالرحمن اموي بر اندلس تسلط يافت.

بدوران مهدي همه دولتها از عباسيان حساب ميبردند كه اين دولت بنهايت قدرت و وسعت رسيده بود اما آن اختلاف كه ميان خليفه بغداد و اندلس بود مايه اضطراب بغداد بود كه مهدي چون پدر قدرت امويان اندلس را بديده حسد مينگريست و ميخواست اين دولت را از ميان بردارد اما لشكر كشي به آن ديار ميسر نبود كه راه دراز بود و گذر دادن سپاه از صحراهاي آفريقا كاري دشوار مينمود و هم قوت عبدالرحمن اموي به حساب بود كه وي در انديشه بود ديار شام را از امويان بگيرد و اگر اوضاع اندلس اجازه ميداد بدينكار اقدام كرده بود بدينجهت دو خليفه در بغداد و اندلس بدشمني و كينه قانع شدند و كوشش عملي بر ضد همديگر كمتر كردند.

 

پاورپوينت تأسيس حكومت اموي در اندلس

به سال 125 ابوالخطار يماني بر اندلس تسلط يافت و صمبل بن حاتم كه مصري بود بر او بشوريد و از ولايتداري خلع كرد و يكي از مصريان را به ولايتداري رسانيد يمنيان ميخواستند ابوالخطار را به مقام خويش باز برند اختلاف بالا گرفت و اندلس چهار ماه تمام ولايتدار نداشت عاقبت همگي بر ولايتداري يوسف بن عبدالرحمن فهري اتفاق كردند كه مصري بود و به سال 129 ولايت اندلس را بدو دادند و بنا شد يكسال ولايت بدست او باشد و سال بعد كار را بدست يمنيان دهد تا هر كه را خواهند ولايتدار كنند و چون سال بگذشت يمنيان خواستند يكي از خويشتن را بولايت رسانند اما صمبل مقاومت كرد و گروه بسيار از ايشان را بكشت و باز بر ولايت يوسف اتفاق شد و كس بر او اعتراض نكرد تا عبدالرحمن اموي بر اندلس تسلط يافت.

بدوران مهدي همه دولتها از عباسيان حساب ميبردند كه اين دولت بنهايت قدرت و وسعت رسيده بود اما آن اختلاف كه ميان خليفه بغداد و اندلس بود مايه اضطراب بغداد بود كه مهدي چون پدر قدرت امويان اندلس را بديده حسد مينگريست و ميخواست اين دولت را از ميان بردارد اما لشكر كشي به آن ديار ميسر نبود كه راه دراز بود و گذر دادن سپاه از صحراهاي آفريقا كاري دشوار مينمود و هم قوت عبدالرحمن اموي به حساب بود كه وي در انديشه بود ديار شام را از امويان بگيرد و اگر اوضاع اندلس اجازه ميداد بدينكار اقدام كرده بود بدينجهت دو خليفه در بغداد و اندلس بدشمني و كينه قانع شدند و كوشش عملي بر ضد همديگر كمتر كردند.

ابن اثير گويد: (مهدي عبدالرحمن بن حبيب فهري را باندلس فرستاد و او از آفريقا گذشت دريا را پيمود و بسليمان بن يقطان كه ولايت بارسلن داشت نامه نوشت و او را به اطاعت خليفه بغداد خواند اما سليمان دعوت وي را نپذيرفت و فهري خشمگين با گروهي از بربران به قلمرو او هجوم برد اما سليمان ويرا بشكست و عبدالرحمن باقيمانده نيروي وي را تار و مار كرد و كشتيهاي او را بسوخت كه فرار نتواند كرد فهري در ناحيه والانس موضع گرفت و محصور شد اما مقاومتي سخت كرد و ترس وي بدلها افتاد و عبدالرحمن هزار دينار جايزه براي سرش معين كرد و يكي از بربران ويرا بكشت و سرش را به نزد خليفه اندلس برد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۵:۲۵ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)

وحشي - شاه پسند وحشي «داروئي»

اطلاعات كامل شاه پسند وحشي

خواص داروئي شاه پسند شاه پسند وحشي از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است  قابض و ضد تشنج است براي از بين بردن آب آوردگي بدن مفيد است و بدين منظور بايد آنرا با ملاس چغندر خورد براي تقويت قلب مفيد است خون را تميز و تصفيه مي كند عرق آور است مقدار شير را در مادران شيرده زياد مي كند كر م معده را كشته و از بين مي برد خلط آور است براي برطرف كردن سرماخوردگي مفيد است كميود ويتامين C را درمان مي كند براي درمان ناراحتي هاي پوستي مفيد است بيماري زردي را برطرف مي كند براي رفع خونريزي لثه مفيد است سنگ كليه و مثانه را خارج مي سازد استفاده خارجي شاه پسند  براي ورم مخاط دهان و گلو ، جوشانده آنرا غرغره كنيد كمپرس آنرا روي ضرب ديدگي بگذاريد زخم و بريدگيها را با ضماد آن درمان كنيد  براي رفع خستگي پس از كار روزانه از حمام شاه پسند استفاده كنيد بدين منظور مقدار 200 گرم برگهاي گياه را در دوليتر آب ريخته و حرارت دهيد تا بجوش آيد سپس آنرا روي چراغ برداشته و بگذاريد مدت 15 دم بكشد بعد آنرا صاف كرده و در وان حمام بريزيد و براي مدت 20 دقيقه در آن دراز بكشيد تا خستگي عضلات برطرف شود.

چون داراي خاصيت ضد خونريزي است گفته مي شود كه آنرا روي زخم هاي مسيح ريختند و خونريزي قطع شد و روي اين اصل در قديم به آن گياه صليب Herb of the Cross مي گفتند اين گياه در نواحي جنوب آسيا ، آفريقا و اروپا در حاشيه جاده ها و دشت ها و مزارع مي رويند در ايران در مناطق شمال ايران و اطراف طهران ، فارس ، شيراز و نواحي جنوب مي رويد قسمت مورد استفاده اين گياه برگها و سر شاخه هاي سبز آن است در اثر مالش دادن بوي مطبوعي در تمام قسمت هاي اين گياه منتشر مي شود ولي طعم آن گس و تلخ است. طرز استفاده شاه پسند دم كرده : يك قاشق چايخوري برگهاي خشك شده اين گياه را در يك فنجان آب جوش ريخته و براي مدت 10 دقيقه دم كنيد سپس صاف كرده و به مقدار يك فنجان سه بار در روز بنوشيد جوشانده : مقدار 40-50 گرم برگهاي خشك شده اين گياه را در يك ليتر آب جوش ريخته وب گذاريد بمدت 5 دقيقه بارامي بجوشد سپس آنرا صاف كنيد اسانس : قوي تر از تنطورهه مي باشد و از مغازه برخي از داروخانه ها مي توان خريداري كرد مقدار مصرف آن يك تا دوقطره در يك ليوان آب مي باشد.

 

گياه شاه‌پسند تسكين‌دهنده مشكلات گوارشي و بي‌خوابي

شاه‌پسند گياهي با خواص نرم‌كنندگي است كه باعث بهبود جاي زخم شده و تسكين‌دهنده است، براي همين هم به درمان ترك‌خوردگي و خراش‌ها و جراحات سطحي پوست كمك مي‌كند، يك مشت گياه شاه‌پسند خشك را در يك فنجان كوچك آب جوش ريخته و به مدت 10 دقيقه بجوشانيد، سپس يك گلوله پنبه را به آن آغشته كرده و روزانه 2 تا 3 مرتبه روي ترك‌خوردگي و خراش‌هاي پوستي بكشيد. براي رفع خستگي پس از كار روزانه و يا اگر استرس و فشارهاي روحي بي‌خوابتان كرده است، مي‌توانيد از حمام شاه‌پسند نيز استفاده لازم را ببريد، براي اين كار لازم است 200 گرم برگ و گل شاه‌پسند را در يك ليتر آب به مدت 10 دقيقه بجوشانيد و محلول را صاف كرده و به آب وان اضافه كنيد تا علاوه بر داشتن خواب راحت، خستگي عضلات بدن نيز برطرف شود.

شاه‌پسند مشكلاتي از قبيل نفخ و احساس سنگيني معده را برطرف كرده و به بهبود عملكرد كبد كمك مي‌كند، اين گياه براي برطرف كردن حالت تهوع و يا استفراغ نيز مفيد است، به علاوه عصاره‌ روغني يا همان افشره خوراكي شاه‌پسند ليمويي به دفع هليكوباكترپيلوري كمك مي‌كند زيرا اين باكتري نمي‌تواند در برابر تركيبات شاه‌پسند مقاومت كند. گياه شاه‌پسند 100 گونه مختلف دارد ولي در ايران بيشتر نوع تزئيني آن كه شاه‌پسند درختي نام دارد شناخته شده است و نوع دارويي آن با نام شاه‌پسند وحشي نيز در ايران وجود دارد كه خواص درماني فراواني دارد؛ شاه‌پسند وحشي از گياهاني است كه در روم قديم مورد پرستش و تقديس مردم بود و از آن براي تبرك خانه‌ها و معابد استفاده مي‌كردند.

گياه شاه‌پسند براي رفع آنفلوانزا مؤثر است، چون حاوي تركيباتي است كه باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و با تب و التهاب‌هاي بدن مقابله مي‌كند، در نتيجه گلو درد را نيز از بين مي‌برد، براي اين منظور مي‌توان به مدت يك هفته روزانه 2 فنجان از دمنوش اين گياه مصرف كرد، همجنين براي ورم مخاط دهان و گلو، غرغره جوشانده آن مفيد است. همچنين دليل داراي خاصيت ضدخونريزي كه دارد، گفته مي‌شود كه آن را روي زخم‌هاي حضرت مسيح ريختند و خونريزي قطع شد به همين دليل در قديم به آن گياه صليب مي‌گفتند؛ اين گياه در حاشيه جاده‌ها، دشت‌ها و مزارع نواحي جنوب آسيا، آفريقا و اروپا و در ايران در مناطق شمال ايران و اطراف تهران، فارس، شيراز و نواحي جنوب مي‌رويد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۵:۲۰ توسط:ستار يكتا موضوع: نظرات (0)