یکتاس یکتاس .

یکتاس

مهریه - مذمت مهریه های سنگین

مهریه سنگین ضمانت اجرایی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه نسل امروز این هفته جمعه ۲۸ تیر ماه با موضوع مهریه (آسیب شناسی مسئله ای در حوزه ازدواج جوانان) با حضور سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، فاطمه رهبر نماینده ادوار مجلس و سمانه عیوضی فعال رسانه ای با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه محدود شدن مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه مطلوب است و درباره ازدواج های فضای مجازی گفت: ضمانت اجرای ازدواج های فضای مجازی برای ما جای سوال است زیرا شناخت به صورت حقیقی اتفاق نمی افتد و اگر بدون شناخت و تحقیق باشد مشکل ایجاد کند. عیوضی با اشاره به اینکه در مقابل مهریه خانواده ها می توانند شروط ضمن عقد را در نظر بگیرند، ادامه داد: مهریه بالا برای همه خانواده ها تعریف یکسانی ندارد البته طبق شرایط فعلی و نرخ سکه مهریه ای که امروز بالا تلقی می شود در گذشته اینگونه نبوده است.

رهبر بیان کرد: سوء استفاده هایی در بحث مهریه شده است و در سال های گذشته مهریه های عجیبی ثبت شد از این رو اعتراضاتی در مجلس هفتم صورت گرفت و باعث شد بخشنامه هایی به ادارات ثبت از سوی قوه قضاییه ابلاغ شود و جلوی ثبت مهریه های نامتعارف گرفته شد. وی با اشاره به اینکه مهریه بالا می تواند در یک زندگی در مقابل حقوقی که مردان بعد از ازدواج در اختیار دارند، تعادل ایجاد کند، گفت: مهریه برای زنان در شرایط فعلی جامعه از ترس آینده تبدیل به ابزار شده است از این رو درخواست مهریه بالا دارند. وی با اشاره به اینکه مهریه عندالمطالبه است و زن هر موقع که بخواهد میتواند مهریه را طلب کند، ادامه داد: اما وقتی مهریه عندالاستطاعه باشد یعنی زمانی که مرد توان پرداخت داشته باشد مهریه را به زن می دهد و این را می توان در شروط ضمن عقد آورد.

وی بیان کرد: تعیین میزان مهریه به شرایط اقتصادی مرد نیز بستگی دارد البته سقف ۱۱۰ سکه در قانون برای مهریه تعریف شده است اما اگر مرد استطاعت مالی داشته باشد باید مهریه تعیین شده بیش از این مقدار را نیز پرداخت کند. نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مجلس در دوره نهم قانون حمایت از خانواده ماده ۲۲ را تصویب کرد، از این رو اگر زن درخواست دریافت مهریه داشته باشد و مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد، سقف مهریه ۱۱۰ سکه است. نماینده ادوار مجلس خطاب به نسل امروزی ها تاکید کرد: هیچکس با نگاه تلخ وارد زندگی نمی شود اما از روی بی تدبیری کار به جای تلخ رسیده است و با خانواده های خود مشورت کنند، قطعاً ضرر نخواهند کرد.

 

مشکل اصلی آسیب‌های تشریفات و تجملات بر زندگی ایرانیان است که متاسفانه ازدواج را نیز دامن‌گیر کرده است، موضوعی که  باید از جهت‌های مختلف بررسی شود، نخست باید دقت کرد که برخی اقشار مرفه در جامعه اقدام به ازدواج‌های پرهزینه و عجیب می‌کنند که انتشار تصاویر یا فیلم‌های این مراسم در سطح جامعه نوعی فرهنگ‌سازی منفی و به اصطلاح ترویج فرهنگ بیگانه است به عنوان مثال شاهد هستیم که عروس و داماد را با هلی کوپتر وارد فضای باغ عروسی می‌کنند. در بحث علل فرهنگی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که مهمترین آنها بدین شرح است، هم‌اکنون اگر یک جوان به خواستگاری دختری برود نخستین موضوعی که از او سئوال می‌شود، داشتن شغل مناسب و خانه است یعنی می‌توان گفت که در جامعه فعلی داشتن شغل و مسکن در بیشتر موارد به عنوان شرط لازم برای انجام ازدواج جوانان شناخته می‌شود و برخی جوانان یا حتی می‌توانیم ادعا کنیم بسیاری از آنها تا این شرایط را کسب نکنند، تن به ازدواج نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار وسائل، ازدواج را شاید بتوان یکی از دشوارترین مراحل زندگی یک جوان در طول سال‌های اخیر لقب داد در گذشته کافی بود تا بزرگترهای خانواده اراده کنند و به اصطلاح برای پسر جوان خود آستین بالا بزنند در این شرایط از یافتن دختر مناسب تا آغاز زندگی مشترک فاصله چندانی نبود، اما سال‌هاست که زیر سایه کمرنگ شدن سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، ازدواج جوانان به یکی از دشوارترین مراحل زندگی تبدیل شده است. فرهنگ ایرانی در حال حرکت در مسیر دوری از ارزش‌هاست و در مسیری حرکت می‌کند که مردم همه مسایل را در ظاهر خلاصه می‌کنند و همه موارد با پول سنجیده می‌شود، حتی وضعیت به گونه‌ای شده است که برگزاری مراسم عروسی به صورت پرهزینه نوعی کلاس اجتماعی تلقی می‌شود؟ این فرهنگ از کجا ریشه گرفته است؟ آیا آموزه‌های اسلام و فرهنگ سنتی ایرانیان چنین زندگی‌هایی راتشویق می‌کنند.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دی ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۳:۴۴ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)