یکتاس یکتاس .

یکتاس

پرنده - پرنده گاوی نوک قرمز

پرنده ای که فکر میکند گاو است !

هواتزین شاید پرنده ی خوشبویی نباشد اما اگر ببینیدیش خواهید گفت (به به چه پرنده ی زیبایی ! چه سری ، چه دمی ، عجب پایی !)) بله ! این پرنده ی زیبای گردن دراز سر کوچکی دارد ، صورتش آبی رنگ و بدون پر و چشمهایش خرمایی مایل به قرمز است. هواتزین (Hoatzin) با نام علمی Opisthocomus hoatzin پرنده ای نامتعارف با قد و قواره ای به اندازه مرغ قرقاول است که در مرداب های آمریکای جنوبی،مخصوصا در حوضه های آبگیر رودخانه ی آمازن و اورینوکو دیده میشود. پرنده ای وجود دارد که بجای نوشیدن شهد گل ، برگ ها را می چرد ، درست مثل گاو و گوسفند ساعت ها برای هضم علوفه صرف میکند و یکمی هم بوی پهن میدهد …. او پیستوکوموس که نام علمی این پرنده در یونان باستان به معنای ((دارای مویی بلند در پشت سر)) است ، که به تاج بزرگی سیخ سیخی روی سرش اشاره دارد.

هواتزین گیاه خوار است و برگ و میوه میخورد ؛ چیندانش بسیار بزرگ است و درست مانند معده ی گاو برای تخمیر سبزیجات به کار میرود. حالا جای هر گاو یک پرنده بگذارید ؛ پرنده ای که نه شاخ دارد ، نه سم و نه ماع میکشد ؛ ولی کمی متوهم است و ادای گاو در می اورد. این پرنده برای غذا خوردن با هزار دردسر از شاخه ها بالا میرود ، خیلی هم تنبل است و به راحتی میتوان به آن نزدیک شد. یک گله گاو را در حال چرا تصور کنید … بعضی آرام در حال صرف علقند ، بعضی ها ولو شده اند و نشخوار میکنند. به این پرنده که تنها بازمانده از اقوام خود است هواکتزین ،پرنده ی بوگندو و وقرقاول مانژه هم میگویند. بوی پهنی که از این پرنده بلند میشود مربوط به سیستم گوارشییش است ، که در بین پرنده گان غیر عادی است.

هواتزین پرنده ی پر سر و صدایی است و انواع صدا ها رو تولید میکند ؛ با حرکات موزون. شخصیت و ظاهر این پرنده متوهم ترکیبی از مرغ،گاو و داینسور های ژوراسیک است. تصویری که الان در ذهن دارید شاید عجیب و ناماءنوس باشد اما واقعی است. این پرنده عجیب و غریب ساکن آمریکای جنوبی ، هواتزین نام دارد. پر های تنش هم خوش رنگ و لعاب است ؛ خرمایی ، شاه بلوطی و دودی.

سلامت نوک در پرنده های خانگی

قرار دادن غذاهای تازه و کامل مانند آجیل با پوست برای پرنده‌ها از جمله اقدامات دیگری است که ما می‌توانیم برای حفظ سلامت نوک پرنده در خانه خود انجام دهیم؛ در واقع آجیل‌هایی مانند فندق، گردو، بادام هندی و بادام، با پوست سختشان باعث می‌شوند که پرنده، آن‌ها را بشکند و این کار کمک شایانی به سلامت نوک پرنده‌ای می‌کند که ما در خانه از آن نگهداری می‌کنیم. این مشکل، بیشتر به دلیل کمبود ویتامین در بدن پرنده‌ها رخ می‌دهد و باید توجه داشته باشیم که اگر نشانه‌ای از این عارضه را در نوک پرنده خود مشاهده کردیم، حتماً با یک دامپزشک مشورت کنیم تا او مکمل‌های غذایی لازم را به ما پیشنهاد کند و رژیم غذایی پرنده ما را به گونه‌ای تغییر دهد تا سلامت دهان پرنده به او بازگردد.

نکته قابل توجه در مورد این روش مراقبتی، این است که بیش از حد از این ترفند استفاده نشود؛ چراکه قرار دادن بیش‌ازحد خشکبار برای پرنده، باعث افزایش وزن او می‌شود و نباید فراموش کرد که پیشگیری از افزایش وزن پرنده خود نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که به حفظ سلامت پرنده کمک می‌کند. تنها کافی است که موقعیتی مانند زندگی در طبیعت را برای پرنده‌یمان فراهم کنیم  و با قرار دادن چند شاخه طبیعی در اطرافش او را تشویق کنیم که با نوک خود روی شاخه‌ها بزند و شرایطی مانند شرایط زندگی در طبیعت را در خانه ما نیز تجربه کند. این ترفند به ویژه برای مرغ‌هایی که در سن تولیدمثل هستند بسیار مفید است؛ چراکه وجود کلسیم اضافه نه تنها کمک می‌کند تا در تخم آن‌ها شکستگی به وجود نیاید بلکه مانع از بروز مشکلات دیگر در تخم آن‌ها نیز می‌شود.

بنابراین اگر حالتی غیرعادی در نوک مشاهده کرده و فکر می‌کنید که عمل نوک‌چینی برای پرنده‌یتان لازم است، تعلل نکنید و در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید تا او اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد. اگرچه مشکلات رایج نوک پرندگان، مشکلاتی نیستند که ما بخواهیم در حالت طبیعی به آن‌ها فکر کنیم اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که نوک پرنده می‌تواند در معرض بیماری‌های متعددی قرار بگیرد. در بعضی موارد ما با رشد بیش از اندازه نوک و یا اختلالات رشد در نوک پرندگان مواجه می‌شویم؛ که در چنین شرایطی، عمل نوک‌چینی پیشنهاد متخصص و دامپزشک به شما خواهد بود.

 

مضرات مصرف گوشت قرمز و فراورده های آن

طبق یافته های جدید محققان مصرف بیش از اندازه گوشت و بخصوص فرآورده های گوشتی احتمال بروز این سرطان را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد، سرطان پانکراس جزو سرطان های خاموش می باشد که فرد مبتلا تا لحظات نهایی پیشرفت بیماری هیچ احساسی از وجود سرطان پانکراس در بدن خود نخواهد داشت و تنها زمانی متوجه خواهد شد که سرطان بخش اعظمی از اندام های بدنش را در برگرفته است، پس اگر جزو کسانی هستید که علاقه زیادی به مصرف گوشت قرمز دارید این خطر در کمین شماست. هنگام مصرف گوشت قرمز پروتئین به بدن می رسد و این پروتئین در داخل معده تجزیه شده و اسید اوریک تولید می کند و این اسید تولید شده در مفاصل پا و یا جاهایی که دچار نقرس شده اند، تبدیل به کریستال های اوریک می شود که عامل اصلی در بیماری نقرس محسوب می شود، پس می توان گفت که نه تنها گوشت قرمز بلکه هر ماده غذای که دارای پروتئین باشد برای بیماران نقرسی اصلا مناسب نیست.

در این میان فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و… ک از درصد قابل توجهی گوشت قرمز برخوردار است، از مضرات بسیار بالایی برخوردار است زیرا در ساخت این مواد از ترکیبات نیترات به منظور افزایش میزان ماندگاری استفاده می شود که ۱۰۰ درصد سرطانزاست و مصرف روزانه و بیش از حد فرآورده های گوشتی احتمال افزایش سرطان را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد. جالب است بدانید که گوشت جزو آن دسته از مواد غذایی است که هم ضد سرطان است و هم سرطانزاست! یعنی اگر شما اصلا گوشت (قرمز یا سفید) مصرف نکنید و اصطلاحا گیاهخوار باشید، احتمال بروز سرطان در بافت ها و اندام های بدنی شما بالا خواهد رفت و از طرفی هم اگر بیش از اندازه مصرف کنید، خود گوشت می تواند عوامل سرطانزا را در بدن شما تشدید کند.

با توجه به گفته های فوق در مورد مضرات مصرف گوشت قرمز حتما نسبت به مصرف گوشت قرمز  دلسرد شده اید و اشتیاق خود را نسبت به گذشته از دست داده اید، ولی متوجه باشید که عدم مصرف گوشت نیز می تواند به اندازه مصرف زیاد گوشت زیان آور باشد زیرا در گوشت موادی وجود دارد که حتما باید به بدن برسد و برای سلامتی و طول عمر بسیار مفید است. در گوشت قرمز بخصوص گوشت گاو و گوسفند چربی زیادی یافت می شود و درصد زیادی از این چربی ها را کلسترول بد یا چربی شباع شده تشکیل می دهد که مستقیما باعث گرفتگی رگ های خونی شده و مانع خونرسانی صحیح به اندام های بدن شده و در نتیجه آن با تشدید عملکرد قلب موجب بروز ایست قلبی خواهد شد.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۸:۳۸ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)