یکتاس یکتاس .

یکتاس

بهترین راه برای پیشگیری و درمان چاقی

چهار روش اصلی درمان چاقی کدامند؟

برای درمان‌های تغذیه‌ای رژیم‌های تک محصولی، رژیم‌های با کالری خیلی پایین، رژیم مایعات کم کالری (سوپ ۱۳ روزه) کم پروتئین، رژیم بر اساس گروه خونی، رژیم‌های کتوژنیک و به طور کلی رژیم‌های «بکش و لاغرم کن» به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چراکه این رژیم‌ها سبب ریزش مو، خستگی مفرط با بی‌حالی، اختلال و نامنظم شدن قاعدگی، سنگ کیسه صفرا، آرتریت نقرسی و آریتمی‌های قلبی می‌گردد و فرد به‌زودی این نوع رژیم‌ها را رها می‌کند و مستعد چاقی بیشتر خواهد شد. افرادی که دچار استرس هستند معمولاً وعده‌های غذایی نامنظم دارند و وعده‌های اصلی را نمی‌خوردند و میان وعده‌های چرب و شیرین و حتی شور خود را افزایش می‌دهند اگر دچار استرس هستید، نمی‌توانید با کاهش حجم غذا وزن کم کنید و اول باید استرس را کاهش دهید، البته استرس از بین رفتنی نیست، زیرا استرس‌های طبیعی و مثبت عملکردهای دقیق، درست و هوشیارانه ما را افزایش می‌دهند، اما وقتی زندگی ما از تعادل خارج شود، استرس منفی است.

فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی، داروها، روش‌های پیکر تراشی غیر تهاجمی و تهاجمی مهمترین روش‌های درمان چاقی است، بر این اساس کاهش سایز موضعی مانند استفاده از دستگاه‌های کمک لاغری از روش‌های غیرتهاجمی و کاهش چربی مانند ابدومینو پلاستی (خارج کردن چربی تجمع یافته در سطح شکم) و یا روش‌های جراحی مانند اسلیو (کوچک کردن معده) یا بای پس (خارج کردن یک قسمت از دستگاه گوارش از مدار طبیعی) از روش‌های تهاجمی است. وی چاقی یکی از مهمترین معضلات جهانی است تحقیقات علمی نشان می‌دهد که استرس اهمیت زیادی در ایجاد چاقی دارد، شرایط استرس زا تعادل هورمون‌های بدن را بر هم می‌زند و در رژیم غذایی بی نظمی ایجاد می‌کند، استرس موجب می‌شود که ورزش و فعالیت‌های فیزیکی را کنار بگذاریم و توانایی کنترل و تنظیم هیجانات خودمان را نداشته باشیم که هر کدام از این عوامل به صورت مستقل نقش مهمی در چاقی ما دارند.

مشکل چاقی در زنان به دلیل ساختار خاص هورمونی، تبعات متفاوتی نسبت به مردان دارد یعنی با وجود آن که چاقی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و دیگر مشکلات متابولیک و نیز افزایش خطر سرطان همراه است، اما خانم‌ها را در خطر بیشتری نسبت به بروز اختلالات هورمونی، تخمدان پلی‌کیستیک و نیز نازایی قرار می‌دهد و منجر به کاهش کارایی و نشاط خانم‌ها می‌شود. به گزارش خبرنگار ایمنا، به انباشتگی غیر معمول چربی در بدن، اضافه وزن یا چاقی می‌گویند که می‌تواند روی سلامت تأثیر بگذارد، شاخص توده بدن (BMI) نسبت قد به وزن ساده ای است که معمولاً برای تشخیص اضافه وزن و چاقی در افراد بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد، چاقی همیشه به علت پرخوری نیست بلکه دلایل چاقی می‌توانند متفاوت باشند.

 

چاقی و راه‌های پیشگیری از آن چند نکته مهم برای کنترل وزن و ...

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، چاقی بیماری کشنده‌ای نیست اما با بسیاری از بیماری‌ها چه مستقیم و چه غیرمستقیم ارتباط دارد مانند افزایش فشار خون، آترواسکلروز (سخت‌شدن جدار رگها)، بیماریهای کبدی و صفراوی بیشتر سنگ کیسة صفرا، آرتروز ، اختلالات تنفسی، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی، پرمویی زنان، چربی بالای خون و از همه مهمتر احساس محرومیت اجتماعی و حقارت. از تمامی این عوامل اختلال تغذیه‌ای و یا اگر بهتر گفته شود عادات بد غذایی از همه مهمتر است، بطوریکه اگر شخصی علاوه بر نیاز روزانه‌اش هر روز یک نان سوخاری (که بسیار کالری کمی دارد) اضافه بخورد، بعد از 20 سال پانزده کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا خواهد کرد.

4- استفاده از رژیم های غذای که از نظر میوه جات و سبزی جات تازه غنی هستند و همچنین نرمش های مکرر نه تنها از بروز چاقی جلوگیری می کنند، بلکه از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان و بیماری های قلبی- عروقی نیز پیشگیری می کنند. 2- با افزایش سن به دلیل کاهش سوخت و ساز چربی های چاقی اتفاق می افتد بنابراین افراد باید در همه سنین ورزش کنند مخصوصا در سنین میانسالی داشتن یک برنامه ورزشی منظم به تناسب اندام و پیشگیری از چاق شدن کمک می کند. 7- کم کردن مصرف مواد غذایی نشاسته ای ، موادی مانند برنج، آرد برنج و غذاهایی که از آن تهیه می شود، ذرت، غلات بو داده، ماکارونی، باقلا، سیب زمینی، عدس، نخود، لپه، لوبیا، بیسکویت و کیک.

3- در درمان چاقی خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که رژیم غذایی با کاهش وزن تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد. 6- حفظ آرامش و پیشگیری از تنش های روانی می تواند در کنترل وزن موثر باشد بسیاری از مردم در پاسخ به عواطف منفی مانند ملال، اندوه یا خشم، شروع به خوردن می کنند. درمان‌های چاقی به چهار دستة دارویی، استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص مانند سونا و ماساژ درمانی ، جراحی و رژیم ‌درمانی تقسیم می‌شوند. به کسی چاق گفته می‌شود که شاخص توده بدن او از عدد 30 بالاتر باشد و به فردی دارای اضافه وزن می‌گویند که شاخص توده بدن او از 25 تا 30 باشد.

 

یک روش مهم برای پیشگیری و درمان چاقی

به گزارش ایسنا، بررسی پژوهش‌های مرتبط با چاقی و اضافه‌ وزن در تعامل با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان پنج تا ۱۸ سال در پژوهشگاه تربیت‌بدنی انجام شد و با توجه به تأثیرات متفاوت پروتکل‌های مختلف تمرینی در جمعیت کودکان چاق و دارای اضافه ‌وزن، بهترین نسخه‌ ورزشی از نظر نوع و شدت فعالیت ورزشی و همچنین مدت انجام آن که منجر به بیشترین اثربخشی در کوتاه‌ترین زمان شود، هنوز مشخص نیست‌ و متخصصان در ارائه بهترین پروتکل تمرینی جهت بیشترین بازدهی در کاهش وزن اتفاق‌نظر ندارند. در مجموع نتیجه‌ این پژوهش نشان می‌دهد هر یک از پروتکل‌های تمرینی در بازه‌های زمانی مشخص نتایج و اندازه اثرات متفاوتی را در کاهش BMI در کودکان و نوجوانان چاق دارند و بهترین پروتکل تمرینی در جهت کاهش BMI کودکان و نوجوانان باید با توجه به تعداد جلسات شرکت در برنامه ورزشی تعیین شود.

بر اساس این گزارش که در اختیار ایسنا قرار گرفته است، نتایج نشان می‌دهد که در بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت پروتکل هوازی بیشترین اثر را در کاهش BMI داشته است و در بازه‌ زمانی میان‌مدت، بیشترین اثرگذاری و کاهش BMI به ترتیب در پی تمرینات هوازی ترکیبی رخ می‌دهد. بررسی پژوهش‌ مرتبط با چاقی و اضافه ‌وزن در تعامل با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان پنج تا ۱۸ ساله "به روش مرور ساختار یافته و فرا تحلیل" توسط سید محمد مرندی و با همکاری پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی  انجام شد. در بازه زمانی بلندمدت نیز تمرینات ترکیبی مؤثرترین پروتکل تمرینی در کاهش BMI کودکان و نوجوانان چاق است و بررسی‌ها نشان داد پروتکل‌های ورزشی مختلف در پسران نسبت به دختران اثرگذاری بیشتری دارد.

در بررسی مطالعات کار آزمایی بالینی کنترل‌ شده تصادفی نیز اندازه اثر به ‌دست‌آمده از پروتکل‌های تمرینی در مقایسه با گروه کنترل در همه بازه‌های زمانی بزرگ‌تر از مطالعات قبل و بعد بود. همچنین با در نظر گرفتن گروه سنی آزمودنی‌ها، نتایج نشان داد اندازه اثر پروتکل‌های تمرینی در کودکان بزرگ‌تر از نوجوانان است ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود. همچنین اندازه اثر تمرینات هوازی، در بازه‌ زمانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت و اندازه اثر تمرینات ترکیبی در بازه زمانی میان‌مدت، نسبت به پروتکل‌های دیگر بزرگ‌تر بود. bmi مخفف Body Mass Index به معنی شاخص توده بدنی و یک معیار برای سنجش و اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن هر فرد است و در مورد بدن هر زن و مرد بالغ صدق می‌کند.

 

پیشگیری از چاقی | بهترین راه پیشگیری از چاقی با تغذیه

به عبارت دیگر نمی توان ادعا کرد که یک رژیم غذایی خاص وجود دارد که با به کارگیری آن تمام افراد می توانند وزن خود را کاهش دهند، باید توجه داشت که هر کس نیازمند رژیم غذایی مطابق با عملکرد بدن خودش است. در دوره های مختلف، رژیمهای متفاوتی مد می شوند و وعده کاهش وزن های چشمگیری را به مـردم می دهند، اما متاسفانه اغلب این نوع رژیم ها جز اینکه مردم را در نا امیدی رها کنند، چیز دیگری در بر ندارند. پر فشاری خون، افزایش چربی های خون، بیماری های قلبی- عروقی، دیابت نوع دو، مشکلات مفصلی، سکته مغزی، کبد چرب و … از جمله پیامدهای خطرناک چاقی به شمار می روند. اگر روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشید، پیام سیری با تاخیر به مغز می رسد، بنابراین غذای بیشتری می خورید و در دراز مدت دچار اضافه وزن و چاقی خواهید شد.

اگر فکر می کنید توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی را ندارید، خودتان به خرید نروید و این کار را به یکی دیگر از اعضای خانواده محول کنید. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، تغییر عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی منظم سالم ترین روش مبارزه با اضافه وزن و چاقی می باشد. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید عادات غذایی خود را اصلاح کرده و از چاقی پیشگیری نمایید. وقتی غذا یا هر خوراکی دیگری در دسترس شما قرار می گیرد، به خودتان فرصت دهید تا گرسنه شوید. روزانه 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده برای خود در نظر بگیرید و وعده ها را به موقع بخورید.

این سازمان همچنین اعلام نمود که 40 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان مبتلا به چاقی هستند. نکته مهم دیگر این که هرگز در شرایط گرسنگی برای خرید مواد غذایی اقدام نکنید. اغلب افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشند، غذا می خورند. آهسته غذا خوردن موجب می شود که معده به موقع پیام سیری را به مغز ارسال کند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 1٫4 میلیارد نفر در دنیا اضافه وزن دارند. اینکه روی میزتان همیشه شکلات و شیرینی داشته باشید، عادت مناسبی نیست. برای صرف غذا وقت کافی در نظر بگیرید و لقمه هایتان را خوب و آرام بجوید. این که سعی کنید وعده های غذایی منظمی داشته باشید، نکته مهمی است.

 

پیشگیری و درمان چاقی در پزشکی جدید

بیمار مبتلاء به چاقی هر چقدر از روش‌های مختلف برای کاهش وزن استفاده کند ولی تغذیه خود را کنترل نکند و به صورت نادرست و زیاد برخی مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهد، هرگز نخواهد توانست با این مشکل مقابله کند و هر بار در برابر آن شکست خواهد خورد. در این درمان چاقی، حلقه که امکان باد شدن دارد را دور قسمت بالایی معده می‌پیچند و وقتی میزان باد را افزایش می‌دهند این حلقه دهانه معده را تنگ می‌کند و از این طریق میزان غذای مصرفی فرد و احساس سیری را تنظیم می‌نمایند. این درمان لاغری در کوتاه‌مدت رواج دارد و با توجه به حالت ارتجاعی پوست با مرور زمان و عدم رعایت رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی، شکم به حالت سابق خود برمی‌گردد.

از عوامل به وجود آمدن این بیماری می‌توان به مصرف بیش از حد مواد غذایی، عدم تحرک و فعالیت، ژنتیک و وراثت، بیماری‌های روانی، غده‌های دورن ریز و…  اشاره کرد. این عمل فقط در مورد افرادی که چاقی خیلی زیاد دارند استفاده می‌شود و عوارض جانبی بسیار زیادی ازجمله خونریزی، مشکلات تنفسی، عفونت ریه، سو تغذیه و … دارد. عوارض خاصی از این درمان چاقی ذکر نشده اما با توجه به اینکه هیچ قسمتی از معده حذف نمی‌شود امکان برگشت وزن و بازگشت به حالت اولیه امکان‌پذیر است. در عمل لاغری که بسیار رایج است با بریدن قسمت بالایی معده باعث می‌شوند تا شما حجم کمتری غذا مصرف کنید و این موضوع باعث لاغری شما می‌شود.

چاقی، زمانی به وجود می‌آید که چربی بیش از حد در بدن شخص جمع گردد به گونه‌ای که میزان تناسب بین قد و وزن از بین برود( شاخص بی ام ای ). امروزه راه‌های دیگری مثل برخی از داروهای شیمیایی و عمل‌های جراحی به کمک بیماران آمده و می‌توانند تا حدی آن را کاهش دهند. آزمایش‌ها و تحقیقات زیادی در راستای پیدا کردن داروهای لاغری انجام‌شده و داروهای مختلفی برای لاغری در بازار موجود است. جراحی‌ها و متدهای مختلفی برای درمان چاقی مطرح‌شده‌اند اما باید بدانید هر کدام از آن‌ها عوارض جانبی خود را دارند. وجود چربی زیاد در بدن در ابتدا باعث آسیب‌های جزئی شده ولی در طولانی مدت باعث بروز بیماری‌های زیادی در بدن می‌شود.

 

مهم‌ترین راه پیشگیری از چاقی چیست؟

وی در مورد هشدار در مورد داروهای تبلیغی در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای برای درمان چاقی گفت: همانطورکه پیشتر گفته شد مهمترین و کلیدی ترین راه درمان چاقی تغییر شیوه زندگی به معنی تغذیه سالم و افزایش فعایت بدنی و رفتاردرمانی برای رعایت رعایت و ادامه تغییرات فوق است و درمان های دارویی جنبه کمکی دارند. دبیر علمی هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران عنوان کرد: با توجه به افزایش شدید شیوع چاقی طی سه دهه اخیر و عدم تغییر ذخیره ژنتیک انسان طی این مدت بنظر تغییر محیط و شرایط زندگی عامل عمده این وضعیت هستند، به عبارت دیگر محیط زندگی فعلی ما یک محیط مسموم است که بدن در واکنش به آن چاق می شود.

دبیر علمی هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: داروها و جراحی نقش جانبی در درمان چاقی دارند و لذا آنچه که به آن طب سنتی اطلاق می‌شود برنامه جامعی برای درمان چاقی ندارد و استفاده از روش های توصیه شده توسط آن ها مانند استفاده از تلگراف در زمانه حضور تلفن همراه و اینترنت است. وی در مورد وضعیت چاقی زنان و کودکان گفت: چاقی در جوامع مختلف در زنان بیشتر از مردان است و این موضوع در کشور ما نیز صدق می کند این مسئله به‌علت سبک زندگی تا حدودی متفاوت زنان در مقایسه با مردان است و در جوامعی که زنان محدودیت بیشتری دارند این اختلاف بیشتر است. ولی زاده گفت: به هرحال علاوه بر هزینه جراحی‌های چاقی یا متابولیک، باید درنظر داشت که حتی پس از جراحی فرد باید رژیم غذایی فعالیت بدنی مناسب را ادامه دهد و درصورت نیاز از مکمل های مورد نیاز استفاده کند و مراجعات منظم به تیم درمانی خود داشته باشد.

دبیر علمی هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی ایران در مورد جراحی های نوین فواید و عوارض آن گفت: استفاده از جراحی برای درمان چاقی محدود به چاقی های متوسط تا شدید و مواردی است که فرد دچار عوارض شدید ناشی از اضافه وزن شده است. وی درباره علت عمده چاقی و مهمترین راهکارها گفت: عوامل مختلفی منجر به بروز چاقی می‌شوند که در بین آنها می توان به عوامل وراثتی، محیطی، روانشناختی و رفتاری، تغذیه ای، کم خوابی و استرس اشاره کرد. وی گفت: متاسفانه داروهای تبلیغ شده در اینترنت و ماهواره مورد تایید نیستند و حتی درصورت تاثیر عوارض ناشی از ان ها که ممکن است حتی سال‌ها بعد گریبان فرد را بگیرد ناشناخته است.

 

چاقی، پیشگیری و درمان

دیورتیک ها کاهش وزن کوتاه مدتی را از طریق کاهش آب در بدن بوجود می آورد، این در حالی است که این امر می تواند به دهیدراسیئون (کاهش آب بدن) کاهش پتاسیم و بروز مشکلات سیستم اعصاب مرکزی منجر شود، در این حالت فرد به محض مصرف آب دوباره وزن از دست داده را بدست می آورد. روش معمول دیگر پیشگیری و درمان چاقی که بای پس معده نامیده میشود با ایجاد یک سوراخ کوچک در معده برای ایجاد یک کیسه کوچکتر و اتصال بخشی از روده کوچک به این کیسه کوچکتر و اتصال بخشی از روده کوچک به این کیسه انجام می گیرد. برخی از افراد برای درمان چاقی خود در کنار رژیم غذایی از دارو استفاده می کنند، اما تقریباً همه داروهای درمان اضافه وزن موجود، اثرات مضری بر سلامتی دارند و تأثیر آن ها کاهش وزن اندک است.

برخی از برنامه های کاهش وزن به چاقی کمک می کند که وزن خود را از طریق اصلاح رفتار کاهش دهند که این شامل مشاوره روانشناسی و ورزش کردن برای کاهش وزن است. رژیم های غذایی با چربی بالا در کشورهای در حال توسعه گسترش یافته اند و ساده ترین روش برای پیشگیری از اضافه وزن، خوردن کمتر چربی و ورزش بیشتر است. روش جراحی سوم که گاستروپلاستی عمودی است و برای پیشگیری و درمان چاقی استفاده می شود، با ایجاد یک معده کوچک میزان دریافتی را کاهش می دهد. از این روش تنها زمانی استفاده می شود، که فرد چاقی بیمارگونه داشته باشد، اضافه وزن بیشتر از 100 پوند (45 کیلوگرم) و سایر روش ها ناموفق باشد.

حتی گروه معدودی هستند که به دلیل مشکلات تیروئیدی و میزان متابولیسم پایینی که دارند به درستی قادر به متابولیزه کردن مواد مغذی نیستند. همواره متخصصان در مورد تغذیه، پیشگیری و درمان چاقی دانسته های زیادی کسب کرده اند و توصیه های خاصی را بر این اساس ارائه داده اند. تمامی روش های پیشگیری و درمان اضافه وزن، میزان غذا را کاهش می دهند و می توانند مجرای گوارشی را محدود به جذب مواد مغذی کنند. چرا که چاقی شیوع بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و پرفشاری خون را در تمام دنیا افزایش داده است. یک روش سنجش چاقی این است که چنانچه وزن فرد بیش از 20 درصد وزن ایده آل بر اساس چارت وزن به قد باشد چاق در نظر گرفته می شود.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۸:۲۸ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)