یکتاس یکتاس .

یکتاس

مربای توت فرنگی

خانم الوندآموزش تهیه مربا توت فرنگی 99/3/24

برای تهیه مربای توت فرنگی ابتدا توت فرنگیها را شسته اجازه میدهیم تا خشک شودسپس انها را اسلایس (ورقه) میکنیم ،وشکر را لابه لای توت فرنگیها میریزیم ودر یخچال حداقل ۸ساعت استراحت میدهیم. بهتر است که یک شب بماند سپس روی حرارت ملایم گذاشته اجازه میدهیم تا به جوش بیاید، برای اینکه مربای شفافی داشته باشیم کف مربا را میگیریم واجازه میدهیم شکر قوام بیایید. اگر میخواهید مدت بیشتری مربا را نگه دارید در ظرفهای کوچک ودر فریزر بمدت ۶ ماه قابل نگه داری است. مربای ما اماده است اجازه میدهیم کاملا خنک شود و در شیشه دربسته در یخچال نگهداری میکنیم.

مربای توت فرنگی

سپس توت فرنگی ها را در قابلمه ای می ریزیم به این صورت که یک لایه توت فرنگی می ریزیم و یک لایه شکر روی آن ها می ریزیم و در لایه آخر شکر می ریزیم و قابلمه را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا توت فرنگی ها آب بیندازند. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بعد از به جوش آمدن توت فرنگی قوام می گیرد و از روی حرارت قابلمه مربا را بر می داریم سپس آبلیمو را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا کاملا به خورد مربا برود و از شکرک زدن مربا جلوگیری کند. توجه داشته باشید که باید همان لحظه توت فرنگی ها را با یک دستمال تمیز خشک کنیم چون اگر بگذاریم خودشان خشک شوند آب در آن ها نفوذ می کنید و طعم اصلی خود را از دست می دهند.

حتما کف های را که روی مربا هنگام حرارت ایجاد میشود را بردارید تا هم مربا شکرک نزند و هم خوش رنگ تر بماند. اجازه می دهیم تا مربا کمی خنک شود و بعد در شیشه مورد نظر می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. مواد لازم مربای توت فرنگی را یاد آور شدیم که میتوانید به میزانی که میخواهید مقیاس بگیرید. سپس قابلمه را از یخچال بیرون می آوریم و روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا بجوش بیاید. توت فرنگی یکی از میوه های پر طرفدار خوشمزه است که کمتر کسی از خوردن آن لذت نمی برد. اگر بگذاریم مربا زیاد بجوشد و دیر از روی حرارت بر داریم باعث شکرک زدن مربا می شود. برای پختن مربای توت فرنگی از قابلمه لعابی در ابعاد و اندازه مناسب استفاده کنید.

حالا فکر کنید مربای توت فرنگی چقدر میتواند خوشمزه تر و خوش عطر و بو تر باشد. به هیچ وجه قاشق خیس را داخل مربای پخته شده نزنید چون باعث کپک زدن آن میشود. ابتدا برگ های توت فرنگی ها را جدا می کنیم سپس آنها را شسته و آبکشی میکنیم. برای اینکه مربا تیره رنگ نشود آبلیمو را در آخر پخت مربا اضافه کنید. (معمولا از این کف ها میشود به جای عصاره شربت توت فرنگی استفاده کرد. مربای توت فرنگی را می توانید در وعده صبحانه و میان وعده سرو کنید. روش خانگی و سریع پخت مربای توت فرنگی را در ادامه خواهید آموخت. روی مربا کف هایی ایجاد می شود که با کف گیر آن ها را می گیریم.

مربای توت فرنگی – طرز تهیه با عسل و ساده (ارزش غذایی)

در این مرحله به صورت لایه لایه در ظرفی لعابی توت فرنگی ها را به عسل آغشته می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 8 تا 9 ساعت در یخچال باقی بماند تا به اصطلاح روی توت فرنگی ها آب بیندازد و از طرفی عسل ها کاملا به خورد توت فرنگی ها برود. برای به قوام آمدن مربا ممکن است آن را بیش از اندازه روی حرارت قرار دهیم تا مطمئن شویم آب اضافی آن کاملا گرفته شده است، اما همین عامل باعث خواهد شد مربای توت فرنگی ما شفافیت خود را از دست بدهد و تیره رنگ شود. هنگامی که با این حرارت مربا در حال جوشیدن است امکان دارد از داخل ظرف سر ریز شود؛ برای جلوگیری از این اتفاق کافی است هنگام جوشیدن با احتیاط به گونه ای که توت فرنگی ها له نشوند، مربا را مرتب هم زد.

بدون شک داشتن مربایی شفاف، از نظر بصری بسیار به زیبایی آن می افزاید و برای سرو کردن آن بسیار لذیذ تر جلوه خواهد کرد؛ برای این کار لازم است حتما در آخر یک قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنیم. آخرین باری که توت فرنگی ها را داخل شکر می گذاریم به آن نصف لیوان آب اضافه می کنیم و آن را به مدت 12 ساعت در یخچال قرار می دهیم تا به طور کامل شیرینی شکر به خورد توت فرنگی ها برود. برای جلوگیری از این اتفاق تنها کافی است مربا را در یک ظرف شیشه ای ریخته و آن را کاملا پر کنید و درب آن را محکم ببندید؛ سپس ظرف شیشه ای را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید. البته باید در نظر داشت این مربا و میوه ی خوش رنگ و خوش طعم داری طبعی سرد و تر می باشد و افرادی که دارای مزاج سرد هستند بهتر است با خوراکی های گرم این سردی را خنثی کنند.

اگر توت فرنگی ها طعمی ملس داشته باشند یا گلخانه ای باشند و شیرینی مطلوبی نداشته باشند اگر بخواهیم شکر بیشتری به آن اضافه کنیم بدون شک مربای توت فرنگی شکرک خواهد زد. ابتدا توت فرنگی های ریز و بوته ای تهیه می کنیم و آن ها را به خوبی می شوییم و اجازه می دهیم داخل یک آبکش کاملا خشک شوند، سپس برگ های سبز را از آن توت فرنگی جدا می کنیم. اگر شکر استفاده شده برای تهیه مربای توت فرنگی کم باشد باعث خواهد شد هنگام پختن شیره ی داخل مربا کاملا قوام نیاید؛ در نتیجه همین عامل باعث کپک زدن مربا خواهد شد. باید اجازه دهیم مربای توت فرنگی داخل ظرف پخته شده در دمای آشپزخانه کاملا خنک شود و سپس آن را به ظرف های شیشه ای منتقل کنیم و در دمای خنک از آن ها نگهداری کنیم.

 

طرز تهیه مربا توت فرنگی

البته با توت فرنگی گل خانه ای هم می شود این مربای خوشرنگ را درست کرد، ولی کیفیت مربای توت فرنگی با توت فرنگی محلی بسیار بالاتر است و باعث می شود مربا علاوه بر اینکه عطر و طعم بهتری داشته باشد، خوشرنگ تر نیز شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه مربا توت فرنگی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید. برای نگهداری کوتاه مدت و چند ماه می توانیم مربا را در یخچال قرار می دهیم، ولی اگر بخواهیم به مدت بیشتر از ۶ ماه یا حتی یک سال مربای توت فرنگی را نگهداری کنیم، بهتر است انرا در ظرف های مناسب قرار داده و فریز کنیم. برای تهیه مربای خوشمزه و خوشرنگ با توت فرنگی ابتدا گلبرگ های اصافی توت فرنگی ها را می گیریم و آن ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم و همان لحظه با دستمال حوله ای تمیز توت فرنگی ها را خیلی فوری خشک می کنیم.

نصف شکر را نیز روی توت فرنگی ها به صورت پخش می ریزیم و لایه بعد باقی توت فرنگی ها را می ریزیم و بعد نصف دیگر شکر را اضافه می کنیم و قابلمه را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۱۲ ساعت توت فرنگی ها آب بیندازند. اگر کاملا ته نشین شد یعنی مربا به قوام مطلوب رسیده است و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و سریع آبلیمو را اضافه می کنیم و آرام با قاشق مربا را هم می زنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود. البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که زیاد جوشیدن مربا و یا حتی زود برداشتن مربا (در حالی که توت فرنگی ها نرم نشدند و نپخته اند) نیز می تواند باعث شکرک شود. زمانی که توت فرنگی را به شهد اضافه می کنید مدام روی مربا کف جمع می شود و باید این کف ها را جمع کنید و دور بریزید تا در پایان پخت رنگ مربای شما کدر نشود.

برای اطمینان از قوام مطلوب مربا نصف قاشق مربا خوری از شهد مربا داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم اگر شهد داخل آب در حین ته نشین شده متلاشی نشد. مربای توت فرنگی یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است که مانند دیگر مرباها معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. توجه داشته باشید که اگر توت فرنگی ها به صورت خیس داخل آبکش بمانند آب داخل توت فرنگی ها نفوذ می کند و مزه توت ها را تغییر می دهد. این مربای خوشمزه یک مربای فصلی است و بهتر است در فصل بهار و تابستان که توت فرنگی محلی در بازار موجود است، آنرا درست کنید. اگر مقدار زیادی مربا درست کرده اید حتما مقداری که نمی خواهید فعلا استفاده کنید را فریز کنید تا سالم و تازه بماند.

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش رنگ و شربت توت فرنگی خوشمزه ...

طرز تهیه شربت توت فرنگی,مربای توت فرنگی مطبخ خاله خانم,مربا توت فرنگی رزا منتظمی,مربای توت فرنگی خانم گلاور,مربای توت فرنگی با عسل,مربای توت فرنگی هانی شف,عکس مربای توت فرنگی,مارمالاد توت فرنگی,طرز تهیه مربای توت فرنگی,طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش رنگ,مربای توت فرنگی,طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی,مارمالاد توت فرنگی,شربت توت,مربای توت فرنگی طرز تهیه,طرز تهیه ی مربای توت فرنگی,طرز تهیه مربای توت,روش تهیه مربای توت فرنگی,مربای توت,طرز تهیه ی شربت توت فرنگی,عکسهای مربای توت فرنگی,عکس شربت توت فرنگی,شیره توت فرنگی,طرز تهیە شربت توت فرنگی,مربای توت فرنگی با عسل,طرز پختن مربای توت فرنگی,طرز پخت مربای توت فرنگی,طرز تهیه شربت توت فرنگی خانگی,طرز تهیه شربت توت فرنگی در منزل,طرز تهیه شربت توت فرنگی رزا منتظمی,طرز تهیه مربا توت فرنگی درسته,مربای توت فرنگی خانم گل اور,مربای توت فرنگی خانم اردستانی,فیلم اموزش مربای توت فرنگی,عکس مربا توت فرنگی,طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل,طرزتهیه مربای توت فرنگی رزا منتظمی,طرز تهیه مربای توت فرنگی هانی شف,طرز تهیه مربای توت فرنگی با عسل,مربای توت فرنگی با عکس,مربای توت فرنگی با عسل,چگونه مربای توت فرنگی درست کنیم,طرز تهیه مربای توت فرنگی درسته,کمپوت توت فرنگی,مربای توت فرنگی شف طیبه,مربای توت فرنگی مامی سایت,مربای توت فرنگی رزا منتظمی,مربای توت فرنگی لیدی الهام,طرزنگهداری مربای توت فرنگی,تهیه مربای توت فرنگی با عسل,مربای توت فرنگی ساناز سانیا.

برخی ها مربای توت فرنگی را به روش دیگری آماده می کنند، در این روش پس از شستشوی توت فرنگی‌ ها مقداری شکر را در یک لیوان آب بریزید و روی شعله اجاق بگذارید تا بجوشد، در مدت زمان جوشیدن آب و شکر، کف روی آب را بگیرید و پس از آن که شربت کمی غلیظ شد توت فرنگی‌ها را به آرامی داخل شربت بریزید و بگذارید روی شعله اجاق گاز چند دقیقه بجوشند تا مربای توت فرنگی پخته شوند. برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی به حدود نیم‌ساعت زمان نیاز است و هر چه این مدت طولانی‌تر باشد مربا تیره تر می شود؛ در پایان کار آبلیمو را برای جلوگیری از شکرک زدن اضافه کنید و این کار را حتما در انتهای پخت مربای توت فرنگی انجام دهید تا مربا تیره نشود ، در قابلمه را در زمان پخت باز بگذارید تا مربای توت فرنگی تیره نشود.

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی

وقتی مربا یا شیره بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن زیاد باشد شکرک می‌زند و برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود. در مدت زمان جوشیدن آب و شکر، کف روی آب را بگیرید و پس از آنکه شربت کمی غلیظ شد توت فرنگی‌ها را به آرامی داخل شربت بریزید و بگذارید روی شعله اجاق گاز چند دقیقه بجوشند تا پخته شوند. خوب اگه توی خونه من باشه که دو دقیقه ای همه مربای توت فرنگی تموم می شه اما شما می توانید تا 2 هفته مربای توت فرنگی را در یخچال نگهداری کنید. در پایان کار آبلیمو را برای جلوگیری از شکرک زدن اضافه کنید و این کار را حتما در اواخر زمان پخت انجام دهید تا مربا تیره نشود.

البته در آخر روش دومی هم برای تهیه این مربا گفته میشه که اگه قصد دارید شربت بیشتری داشته باشید میتونید ازش استفاده کنید. برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی به حدود نیم‌ ساعت زمان نیاز است و هر چه این مدت طولانی‌تر باشد مربا تیره تر میشود. با رعایت همه نکات گفته شده میتوانید مربای توت فرنگی را تا مدتها در یخچال نگهداری کنید و از سلامت آن مطمئن باشید. نکته مثبت اینجاست که تهیه مربای توت فرنگی تو خونه خیلی خیلی راحته و فقط به توت فرنگی تازه و آبلیمو نیاز داره. اما فصل توت فرنگی که میشه با دیدن توت فرنگی های خوش رنگ و خوشمزه  توی مغازه ها نمیشه هوس مربا توت فرنگی نکرد.

در این روش پس از شستشوی توت فرنگی‌ها مقداری شکر را در یک لیوان آب بریزید و روی شعله اجاق بگذارید تا بجوشد. برای تست قوام آمدن مربا چند قطره از شهد آن را روی نعلبکی سرد بریزید و 30 ثانیه در فریزر بگذارید تا خنک شود. – هیچگاه از قاشقی که خوب تمیز نشده برای هم زدن مربا استفاده نکنید چون موجب میشود مربا زود کپک بزند. حالا چه مربا آلبالو باشه، چه مربای پوست پرتقال یا حتی مربا هویج خوش رنگ که در هر فصلی میشه درستش کرد. خرید آنلاین لوازم قنادی + ارسال رایگان +5 درصد تخفیف، آخرین فرصت خرید در جشواره پاییز ایران کوک شاپ. در صورتی که توت فرنگی ها شیرین هستند میتوانید به ازای یک کیلو توت فرنگی از 700 گرم شکر استفاده کنید.

 

ارزش غذایی و خواص مربا توت فرنگی + طرز تهیه مربا توت فرنگی

مرباهای خانگی که با استفاده از میوه های تازه و مناسب فصل تهیه میشوند جز سالم ترین مرباها هستند و نسبت به مرباهای آماده و بازاری طعم، مزه و رنگ و بوی بهتر و عالی تری خواهند داشته و هم اینکه از سلامت آن مطمئن خواهید بود. در این روش طرز تهیه مربا توت فرنگی مقدار توت فرنگی و شکر تقریبا باید برابر باشه اما اگه مربای خیلی شیرین و یا کم شیرین دوست دارید میتونید متناسب با ذائقه خودتون و خانواده مقدار شکر رو کم یا زیاد کنید. قسمت سبز رنگ توت فرنگی رو جدا کنید و اگر اندازه توت فرنگی ها درشت بود، به دو قسمت تقسیم کنید و یا اگر دوست دارید شکل توت فرنگی حفظ بشه، توت فرنگی ها رو برش ندید.

درست کردن مربا در خانه یکی از هنرهایی هست که تقریبا تمام خانم های ایرانی به آن علاقه مند هستند و برای یک بار هم که شده درست کردن مربا را تجربه کرده اند. نصف توت فرنگی رو در یک ظرف بزرگ بریزید و نیمی از شکر رو بر روی توت فرنگی ها بپاشید و بقیه توت فرنگی رو به ظرف اضافه کنید و دوباره روی ان شکر بپاشید. برای درست کردن مربای توت فرنگی نیازی به اضافه کردن آب ندارید زیرا توت فرنگی به اندازه کافی آب پس داده اند. در انتهای پخت مربای توت فرنگی باید ۱ تا ۲ قاشق آب لیمو به مربا اضافه کنید تا مربای توت فرنگی شکرک نزند. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز هست تا توت فرنگی ها پخته و نرم شوند و شربت مربا نیز قوام پیدا کند.

اجازه بدید مربا خنک بشه و بعد اون رو درون ظرف های شیشه ای بریزید و در یخچال نگه داری کنید. ظرف حاوی توت فرنگی رو بر روی شعله ملایم اجاق گاز قرار بدید و اجازه بدید تا به جوش بیاید. بهتره این کف ها رو از روی ظرف بردارید تا در انتها مربای خوش رنگی داشته باشید. در این مدت زمان، توت فرنگی ها آب می اندازند و برای تهیه مربا آماده می شوند. ظرف حاوی توت فرنگی و شکر رو به مدت ۱ روز یا ۲۴ ساعت در یخچال قرار بدید. بعد از جوش آمدن، مربای توت فرنگی شروع به کف کردن خواهد کرد. این میوه با اثرات لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL (کلسترول بد خون که سبب ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود) مقابله می‌کنند، و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش می‌دهند.

محققان در سال ۲۰۱۱ کشف کردند که خوردن حدود ۳۷ توت‌ فرنگی در روز با تامین فیزیتین، فلاونوئید می تواند به طور قابل توجهی عوارض دیابت مانند بیماری کلیوی و نوروپاتی را کاهش دهد.

آموزش طرز تهیه شربت و مربای توت فرنگی خوش رنگ با عسل و شکر

و سپس با اضافه کردن مقدار نیم کیلوگرم شکر یا عسل به توت فرنگی های داخل قابلمه، حرارت دادن را برای چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا شربتی که بعد از اضافه کردن شکر حاصل شده نیز قوام بیاید. در چنین شرایطی مدت زمان نیم‌ساعته برای پخت کامل توت فرنگی باید کم شود زیرا در غیر این صورت توت فرنگی‌ها در مرحله دوم حرارت دیدن، له می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند. در صورتی که می‌خواهید از شربت مربا نیز به صورت جداگانه استفاده کنید، پیش از پخت کامل توت فرنگی‌ها، مقدار زیادی از آب آن را به داخل ظرف دیگری منتقل کنید. توت فرنگی ها را داخل یک قابلمه لعابی بریزید و لابه لای آنها را عسل یا شکر بپاشید  و حدود ۸ الی ۹ ساعت بگذارید تا توت فرنگی‌ها به اصطلاح آب بیندازند.

برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی، به حدود نیم‌ساعت زمان نیاز است؛ هر چه این مدت طولانی‌تر شود، مربا تیره‌رنگ‌تر می‌شود. مربا را بعد از اینکه سرد شد داخل شیشه بریزید و آبش را هم می توانید برای شربت توت فرنگی استفاده کنید. در صورتی که مایل هستید طعم وانیل نیز در مربای شما باشد حالا هنگام اضافه کردن وانیل است. هنگام جوشیدن، کفی روی سطح مربا ایجاد می‌شود که بهتر است آن را یکی دوبار بگیرید. وقتی که شربت مربای توت فرنگی قوام آمد، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید. ابتدا توت فرنگی ها را تمیز کنید و دم آنها را جدا سازید سپس خوب بشویید. برای تهیه شربت کمی از شریت را با مقداری آب مخلوط کنید و نوش جان کنید.

آموزش دستور تهیه و طرز درست کردن مربای توت فرنگی خوشمزه در منزل. آموزش دستور تهیه و طرز درست کردن مربای توت فرنگی خوشمزه در منزل.

مارمالاد توت فرنگی

پس از مدت زمان لازم مخلوط توت فرنگی و شکر را همراه با چند لیوان آب داخل قابلمه‌ بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید ، سپس حرارت را کم کنید و بگذارید تا قوام بیاید ، در این مدت چند بار کف روی مربا را بگیرید. در ضمن اگه بخواین مربا رو با کره بادوم زمینی کرانچی سرو کنید و به قول آمریکایی ها ساندویچ PB&J درست کنید، مارمالاد گزینه بهتریه. من برای تهیه مارمالاد معمولا از روش اول استفاده میکنم که خیلی ساده است و احتیاج به هیچ چیزی جز توت فرنگی و شکر نداره. ابتدا توت فرنگی‌ها را بشوئید سپس ریز خرد کنید ؛ شکر را روی توت فرنگی های خرد شده بریزید و به مدت 3 ساعت استراحت دهید.

البته اصولا آدم ها دو دسته هستن! بعضی ها دوست دارن موقع خوردن مربا تکه های میوه رو زیر دندونشون حس کنن. مارمالاد توت فرنگی را بعد از ده پانزده دقیقه خنک شدن در شیشه های تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید. خرید آنلاین لوازم قنادی + ارسال رایگان +5 درصد تخفیف، آخرین فرصت خرید در جشواره پاییز ایران کوک شاپ. پس از قوام آمدن مربا باید ورقه های ژلاتین را در کمی آب جوش حل کرده و به مایه اضافه کرده و مخلوط کنید. – برای طعم دادن به بستنی وانیلی هم میتوانید از این مارمالاد به عنوان سس توت فرنگی استفاده کنید. فقط لازمه دو ساعتی مارمالاد توت فرنگی رو روی شعله خیلی ملایم بذارید تا حسابی غلیظ بشه.

اما بعضی ها هستند که ترجیح میدن مربا صاف و یکدست باشه و میوه هاش زیر دندون نیاد. برای همین هم این جور افراد مارمالاد توت فرنگی رو به مربای توت فرنگی ترجیح میدن. در آخر میتوانید پوره توت فرنگی را از یک صافی رد کنید تا کاملا صاف و یکدست شود. ولی اگر هیچ کدام در دسترستان نبود از گوشتکوب دستی هم میتوانید استفاده کنید. اگه توت فرنگی های شما شیرین نیست میتونید مقدار بیشتری شکر استفاده کنید. برای این کار بهتر است از گوشتکوب برقی، غذاساز یا مخلوط کن استفاده کنید. از بین انواع مربا و مارمالاد، مارلاد توت فرنگی یکی از جذابترین هاست. در اواخر پخت میتوانید کمی آبلیمو هم اضافه کنید که البته اختیاری هست.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۰:۰۷ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)