یکتاس یکتاس .

یکتاس

راهنمای خرید نان های رژیمی و غیر رژیمی

خاصیت نان، انواع و اقسام مدل های نان های رژیمی و راهنمای خرید نان های رژیمی و غیر رژیمی

یک جور نان که اصلیتش به کشور ترکیه برمی گردد، اما از آن جهت در دسته نان های رژیمی قرار می گیرد که با حداقل روغن و نمک ممکن طبخ می شود و برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون کاملا مناسب است. در ترکیبات این نان آرد گندم، پودر نیمه آماده امگا ۳، خمیر ترش، بهبود دهنده، نمک و آب وجود دارد و به دلیل داشتن نمک، نانی کاملا رژیمی نیست اما وجود امگا ۳ به سلامت قلب و عروق کمک می کند. به همین دلیل برای تنوع هم که شده به سراغ مصرف نان جوهای خشک شویددار بروید که بسیار خوش بو هستند و البته سبزی پرخاصیت شوید خشک را به صورت رشته های نازک و کوچکی در خودشان جای داده اند.

این نان با ۸۰ درصد آرد جو پخته شده، می توان گفت یکی از رژیمی ترین نان های ممکن است که می توانید آن را به صورت تکه هایی در اندازه مناسب در وعده های غذایی مختلف داشته باشید. یک نان بسیار ترد و خشک که می توانید آن را در کنار پیش غذاهایی مانند سوپ های ساده و سبک بخورید و بخشی از اشتهای اولیه تان برای خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری را کاهش دهید. می توانید این نان ها را به سالادهای ایتالیایی مانند سالاد سزار اضافه کنید و با یک سس سالم از روغن زیتون و سرکه بالزامیک پیش غذای خوبی داشته باشید. شاید بیشتر ما به مصرف نان های سنتی عادت داریم اما بد نیست نان های حجیم و نیمه حجیم و انواع نان های سالم سبوس دار و حتی رژیمی را هم امتحان کنیم.

اگر به رژیم غذایی روزانه تان اهمیت می دهید و البته ترجیح می دهید شب ها شام سبکی بخورید انتخاب نان های سالادی بهترین گزینه برای شماست. هنگامی که به این نان نگاه می کنید گیاهان خشک مختلفی را روی سطحش می بینید که همین موضوع سبب شده این نان عطر و طعم زیادی داشته باشد. به طوری که وقتی آن را در آشپزخانه روی میز می گذارید رایحه این گیاهان مختلف فضا را پر می کند و بویی شبیه عطاری ها در خانه می پیچد. این نان ها را به صورت ساده هم می توانید پیدا کنید، اما انواع سبوس دار، شما را بیشتر سیر می کنند و از لحاظ تغذیه ای مفیدتر هستند. از اسمش پیداست که اصل و نسبش به روسیه برمی گردد اما ویژگی مهم نان قفقازی وجود شنبلیله در آن است که در سایر نان ها دیده نمی شود.

 

چه نوع نانی بهتر است؟

آذرپیرا همچنین نان خوب را نانی خواند که آرد آن از ۹۰ درصد گندم استخر اج شده باشد و افزود: نان های حجیم از جهاتی بر نان های مسطح برتری دارند چراکه مانند نان های مسطح نمی سوزند و سوخت تنور با نان تماس ندارد و آن را آلوده نمی کند اما اگر در تهیه همین نان حجیم از آرد سفید استفاده شود، نانی که به دست می آید نان خوبی نخواهدشد؛ مثلا نان های باگت بیشتر از آردهای کم سبوس تهیه می شوند در نتیجه خواص نان سالم را ندارند البته نان های حجیم را هم می توان با آردهای خوب و با سبوس بالا تهیه کرد. کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: بسیاری از افراد در هر ‌وعده غذایی مقدار زیادی از نان‌ های سبوس دار مصرف می کنند با این فکر که این نوع نان‌ ها برای سلامتی آن ها مفیدند و کالری کمی دارند اما واقعیت این است که نان ‌های سبوس‌دار نیز کالری دارند، به عنوان مثال در 100 گرم نان سفید 250 کالری انرژی و در 100 گرم از نوع سبوس‌دار آن 218 کالری انرژی نهفته است بنابراین می بینید که از نظر کالری تفاوت چندانی با هم ندارند.

آذرپیرا ادامه داد: نانهای سفیدی که امروزه در بازار به فروش می رسند، آنچه باید باشند، نیستند و تقلیدی که از کشورهای غربی برای تهیه نانهای حجیم کرده ایم، ناقص و غلط است، نانهایی که عرضه می شوند متاسفانه به هیچ وجه استاندارد لازم را ندارند، حتی نانهای مسطح ما هم نان خوبی نیستند و نان سنگکی که جزو بهترین نانهای ما محسوب می شد فقط از نظر شکل ظاهری مانند گذشته بوده و آردی که برای تهیه این نان استفاده می شود، هیچ فرقی با آرد نان بربری ندارد و فاقد سبوس لازم است. وی تصریح کرد: مصرف نان های حجیمی که با آرد سفید یا بدون سبوس تهیه شده اند توصیه نمی شود چراکه باگت و نان سفید دیرتر از نان سبوس دار فرد را سیر می کنند، زود جذب می شوند، قند و چربی خون را سریعتر بالا می برند و اندیس گلایسمی بالایی دارند در حالیکه نان سبوس دار جذب تدریجی داشته، قند و چربی خون را کم کم بالا می برد، بهتر و زودتر انسان را سیر می کند و در نتیجه فرد کمتر نان می خورد.

 

نان سفید را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید

آذرپیرا همچنین نان خوب را نانی خواند که آرد آن از ۹۰ درصد گندم استخراج شده باشد و افزود: نان‌های حجیم از جهاتی بر نان‌های مسطح برتری دارند چراکه مانند نان‌های مسطح نمی سوزند و سوخت تنور با نان تماس ندارد و آن را آلوده نمی کند اما اگر در تهیه همین نان حجیم از آرد سفید استفاده شود، نانی که به دست می آید نان خوبی نخواهد شد؛ مثلاً نان های باگت بیشتر از آردهای کم سبوس تهیه می شوند در نتیجه خواص نان سالم را ندارند البته نان های حجیم را هم می توان با آردهای خوب و با سبوس بالا تهیه کرد. آذرپیرا ادامه داد: نانهای سفیدی که امروزه در بازار به فروش می رسند، آنچه باید باشند، نیستند و تقلیدی که از کشورهای غربی برای تهیه نان‌های حجیم کرده‌ایم، ناقص و غلط است، نان‌هایی که عرضه می شوند متاسفانه به هیچ وجه استاندارد لازم را ندارند، حتی نان‌های مسطح ما هم نان خوبی نیستند و نان سنگکی که جزو بهترین نانهای ما محسوب می شد فقط از نظر شکل ظاهری مانند گذشته بوده و آردی که برای تهیه این نان استفاده می شود، هیچ فرقی با آرد نان بربری ندارد و فاقد سبوس لازم است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: بسیاری از افراد در هر ‌وعده غذایی مقدار زیادی از نان‌های سبوس دار مصرف می کنند با این فکر که این نوع نان‌ها برای سلامتی آن ها مفیدند و کالری کمی دارند اما واقعیت این است که نان‌های سبوس‌دار نیز کالری دارند، به عنوان مثال در 100 گرم نان سفید 250 کالری انرژی و در 100 گرم از نوع سبوس‌دار آن 218 کالری انرژی نهفته است بنابراین می بینید که از نظر کالری تفاوت چندانی با هم ندارند. وی تصریح کرد: مصرف نان‌های حجیمی که با آرد سفید یا بدون سبوس تهیه شده‌اند توصیه نمی شود چراکه باگت و نان سفید دیرتر از نان سبوس دار فرد را سیر می کنند، زود جذب می شوند، قند و چربی خون را سریعتر بالا می برند و اندیس گلایسمی بالایی دارند در حالیکه نان سبوس دار جذب تدریجی داشته، قند و چربی خون را کم کم بالا می برد، بهتر و زودتر انسان را سیر می کند و در نتیجه فرد کمتر نان می خورد.

 

آیا نان جو رژیمی است ؟

اول اینکه فرمولاسیون طراحی و تولید نان به‌گونه‌ای باشند که این ماده غذایی برای رژیم های لاغری و یا بیماری‌های خاصی توصیه شود؛ مثلا افرادی که به پروتئین موجود در گندم حساسیت دارند و با خوردن نان‌های تهیه‌ شده با آرد گندم دچار التهاب مزمن می‌شوند، می‌توانند از نان‌های پخته‌شده با آرد ذرت استفاده کنند. نان تست و نان فانتزی برای رژیم غذایی توصیه نمیشود مگر اینکه به عنوان میان وعده داخل رژیم شما باشند و یا به طور مشخص داخل رژیم قید شده باشد بنابراین جایگزین نان‌های دیگه در رژیم نمی‌شوند! (منظور از نان تستی که توی رژیم شما، ممکنه باشد همین نان تست های مغازه‌ها و نان فانتزی فروشی‌هامی باشد) ۴.

دومین مفهومی که در واقع، رایج‌ترین نگاه به کلمه رژیمی هم هست، مربوط به نان‌هایی است که ترکیبات‌اش محتوای کالری کمتری نسبت به سایر نان‌ها داشته و می‌تواند تغییراتی در کاهش وزن، قند و چربی خون افراد به وجود آورد.   کسانی که خارج از کشور زندگی می کنن و به نان سنگک و لواش دسترسی ندارند می‌تونند از هر نانی استفاده کنن اما چرب و شیرین نباشد و همراه با تخمه آفتابگردان و کدو  نباشد! .   نان لواش هم به خاطره حجم بالا و وزن کم برای رژیم‌های غذایی مناسب است(برای افرادی که تازه رژیم  شروع کردن و اشتهای بسیار زیادی دارن توصیه می‌شود) ۶.   بهترین نان برای مصارف رژیمی نان سبوس دار و نان سنگک می باشد چون ارزش غذایی بالایی دارند! (نان سنگک کنجددار هم مشکل ندارد) ۵.

نان ها مهم ترین خوراکی میز صبحانه‌ی مردم جهان هستند و انواع متفاوتی دارد اما لذت بردن از نان تازه در همه جای دنیا یکی است. نان‌های متفاوتی در سرتاسر دنیا یافت می‌شوند؛ بسیاری از آن‌ها به مناطق خاصی در جهان یا غذای ویژه‌ ای متعلق هستند. وقتی صحبت از غذا یا نان‌ رژیمی می‌شود، می‌توان دو مفهوم مختلف از واژه رژیمی برداشت کرد:. نان جو (جو طبع سردی دارد) برخلاف تصور عموم لاغرکننده نیست و ممکنه است باعث چاقی شکم بشود! ۲. منابع از کانال تلگرامی دکتر تیرنگ نیستانی /کانال اینستاگرامی بنوشید برای زیبایی. نان سوخاری  اگر بدون چربی و غیر شیرین باشد قابل استفاده‌است! ۳.

 

مجموعه کارآفرینان پارس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ در زمینه تولید نان خشک آغاز نمود . این مجتمع با بکارگیری روش‌های نوین در تولید و عرضه انواع نان به صورت کاملا بهداشتی و بدون ضایعات در بسته‌بندی‌های مناسب توانسته است جایگاه قابل ملاحظه‌ای را در بین اقشار مختلف مردم و صاحبان صنایع آرد و نان کسب نماید. این شرکت با تولید نان‌های رژیمی مخصوص، نان ¬ های مخصوص برای سالمندان، کودکان و ورزشکاران در صدد است گامی هر چند کوچک در تولید و عرضه مناسب نان بردارد

در صورتی که نان جو کم نمک تهیه شود شامل جلوگیری از تولید چربی های زیان آور در خون، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، تعدیل فشار خون، تحریک انسولین سازی در بدن و کاهش قند خون، پاکسازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده کننده، مقابله با رشد تومور در بدن، جلوگیری از چاقی، حفظ شادابی و زیبایی پوست به علت وجود ویتامینهای گروه ب در آن و تقویت حافظه است. جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

از این جهت نان جو برای افرادی که مبتلا به دیابت می باشند بسیار مفید است زیرا هر فرد دیابتی روزانه به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که بدین ترتیب بخش زیادی از آن را می توان با نان جو و بقیه را با خوردن حبوبات و سبزی ها جبران کرد. نان جو از انواع نان های قدیمی است به طوری که خوراک اصلی گلادیاتورهای رومی را تشکیل می داد و قهرمانان آن زمان را «هوردیری» یعنی «خورندگان نان جو» می نامیدند. در سالهای اخیر تحقیقات علمی نشان داده است که نان جو از نظر بهداشتی و سلامتی از ارزش ویژه ای برخوردار است و از این جهت این نان مورد توجه بیشتر قرار گرفته است. از امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که خاصیت های غذایی و درمانی با ارزشی در نان جو وجود دارد، به همین دلیل طعام حضرت رسول اکرم (ص) تا آخر عمر از نان جو خالی نبود.

– برای رفع ورم پستان آرد جو را با سرکه خمیر نموده با روغن کرچک خمیر کنید به صورت ضماد بگذارید این ضماد برای ورم چشم و زیر گلو نیز مفید می ‎ باشد. امروزه جو به دلیل تاثیری که در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر دارد، به عنوان «اکسیر سلامت» نیز شناخته شده است. نان جو به دلیل وجود فیبر خود مقدار زیادی از آب بدن را جذب می کند، بنابراین مایعات و آب فراوانی باید نوشیده شود. جو یکی از غلات بسیار مفیدی است که ارزش غذایی بالایی دارد و خود به عنوان یک غذای کامل می تواند به شمار رود. نان جو همچنین به دلیل وجود کربوهیدرات های پیچیده می تواند از بروز گرسنگی در ساعات روزه داری پیشگیری کند.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۳:۱۷ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)