یکتاس یکتاس .

یکتاس

درخت زیتون - درخت زیتون 2

قیمت نهال زیتون در دی ماه ۱۴۰۰ رویال نهال

دمای 22 درجه فارنهایت (-6 درجه سانتیگراد) می تواند به شاخه های کوچک زیتون آسیب برساند ، در حالی که دمای کمتر از 15 درجه فارنهایت (-9 درجه سانتیگراد) به شاخه های بزرگ یا حتی کل درخت آسیب می رساند. بهترین شاخص اینکه آیا منطقه ای می تواند درختان زیتون را با موفقیت پرورش دهد چیست؟ ایده خوبی است که در مناطقی که در گذشته درختان زیتون پرورش داده می شدند ، زیتون پرورش دهید. افزایش گلدهی مناسب درختان زیتون به شرایط آب و هوایی کم مانند 45 درجه فارنهایت (7 درجه سانتیگراد) یا پایین تر بستگی دارد ، گرچه دما بین گونه های مختلف زیتون کمی متفاوت است.

می توانید آنها را از فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید و چون نصب آنها دشوار است ، مگر اینکه خودتان تجربه باغبانی زیادی داشته باشید ، بهتر است توسط متخصصان نصب کنید. زیرا برای توزیع یکنواخت آب در قطره چکان نصب شده روی لوله ، فشار آب باید کم باشد ، زیرا فشار زیاد آب باعث توزیع ناهموار آب در قطره چکان در ابتدا و انتهای لوله می شود. برخی از انواع درختان زیتون ، اگر به درستی نگهداری شوند ، به زودی پس از دو یا سه سال به بار می آیند ، در حالی که بسیاری از درختان زیتون تا 10 سال بعد باردهی نمی کنند. اگر زیتون ها هنگام برداشت هنوز سبز باشند ، طعم و مزه زیادی دارند ، در حالی که زیتون هایی که به موقع برداشت می شوند ، طعم روغنی ملایمی دارند.

کشت زیتون در مناطق گرمسیری نیز غیرممکن است (در ایران مهمترین استانهای تولید کننده زیتون گیلان ، زنجان ، کرمانشاه ، مازندران و قزوین هستند). حتی اگر شاخه ها و درختان زیتون بتوانند از سرما جان سالم به در ببرند ، اما رایحه زیتون و روغن تولید شده توسط رگه های سرما از بین می رود. اگرچه برخی از انواع زیتون در برابر بیماری و آفات حشرات مقاومت نشان داده اند ، اما هیچ گونه قارچ درمانی برای این بیماری کشف نشده است. هنگامی که PH به سطح صحیح رسید ، نظارت بر pH را در طول رشد ادامه دهید ، به ویژه پس از استفاده کودهایی که ممکن است بر PH تأثیر بگذارد.

 

جهت آشنایی با متد علمی کاشت و پرورش زیتون ، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید ، همچنین میتوانید جهت دانلود جامع ترین بانک کتاب ها و جزوات آموزش کاشت و داشت و برداشت زیتون ، به انتهای این صفحه مراجعه نمایید .

برای هر درخت : ازت و نیترات آمونیوم ( سولفات آمونیوم ) دو کیلوگرم ؛ پتاسـیم و سولفات پتاسیم یک کیلوگرم ؛ فسفر و بیوفسفات طلائی 750 گرم ؛ منیـزیم ، سـولفات ، منیزیم و گوگرد یک کیلوگرم ؛ آهن ، سولفات آهن و سـولفات روی 250 گـرم ؛ بـر و اسیدبوریک 150 گرم ؛ منگنز و سولفات منگنز 150 گرم ؛ مـس و سـولفات مـس 100گرم. در این صفحه ، کاملترین بانک فایلهای آموزشی را درباره کشت زیتون ، روشهای آبیاری زیتون ، روشهای سم پاشی و مبارزه با آفات و بیماری های زیتون، کود دهی باغهای زیتون و نکات تخصصی دیگر ، در اختیار شما کاربران محترم وبسایت گسترش کارآفرینی ایران قرار میدهیم. ایـن مرحلـه غالبـاً در شهریور و مهر در نیمکره شمالی اتفاق می افتد ، از آن جایی که آبیاری درمرحلـه اول رشد زیتون اثری در اندازه میوه آن ندارد ، بعد از آنکه هسته زیتون سخت شـد آبیـاری حجم میوه را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.

در مناطقی که میـزان بارنـدگی سـالانه حـدود 600-400  میلی متر باشد ، زیتـون بـه صـورت دیـم کشت می شود ، اما در حالت کلی این درخت بـرای رفع کامل نیاز آبی خود حدود 800 - 600 میلی متـر بارندگی درسال با پراکنش مناسب نیازدارد  . ازت زمانی که خاک هنوز خیس است بعد از آبیـاری بـه صورت پخش سطحی به کار برده می شود ولـی فسـفر ، پتاسـیم ، منیـزیم و کودهـای محتوی عناصر ریزمغذی با حفر چالکود و مخلوط کردن با کود آلـی در عمـق خـاک قرار داده می شوند. ka - دستورالعمل احداث باغات مکانیزه زیتون 22 صفحه پنج شنبه, 15 آبان 1399 10:32  1 MB  1 برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید.

ka - راهنمای برداشت زیتون 19 صفحه پنج شنبه, 15 آبان 1399 10:36  5 MB  1 برای دانلود این محصول شما نیاز به خرید اشتراک دارید اگر عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید. 2- بطور کلی برای درختان بارور ، اوره ، بیوفسـفات طلائـی ، کلریـد پتاسیم بترتیب 250 ،400 و 200 کیلـوگرم و اسـیدبوریک ، سـولفات روی و سـولفات آهن هر کدام 50 کیلوگرم در هکتار توصیه می شود. 1- بــرای درختــان جــوان و غیــر بــارور در هــر هکتــار اوره و بیوفســفات kg 200، کلرید پتاسیم kg150 ، اسیدبوریک kg  25 سولفات روی و سـولفات آهـن به ترتیب  50kg- 25 استفاده میشود. نکته مهم : تمام سرفصل های بالا تنها گوشه ای از اطلاعات موجود در فایل آموزش کاشت ، داشت و برداشت زیتون میباشند که در اختیار کاربران سه ماهه و بالاتر وبسایت قرار گرفته است.

 

کاشت و پرورش درخت زیتون

زیتون درختی همیشه سبز با نام علمی olea europaea و از خانواده oleaceae و از قدیمی ترین گیاهان منطقه مدیترانه و به ویژه خاورمیانه است و ساکنین مناطق حاشیه دریای مدیترانه و خاور میانه و ایران بیش از هزاران سال است که با این درخت آشنایی دارند و در طی زمان با پیشرفت فن و تکنولوژی از لحاظ غذایی و دارویی از آن استفاده می کنند و در حال حاضر در سطح دنیا تهیه و خرید و فروش روغن زیتون و دیگر فرآورده های آن در اقتصاد کشورهای تولید کننده عمده از جمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان، تونس و ترکیه نقش بزرگی بازی می کند و در کشور ما دارای قدمت چندین هزار ساله می باشد و هم اکنون در بیشتر استانهای کشور کاشته می شود.

با هرس مناسب می توان به درخت شکل مناسبی داد و تعادل موزونی بین رشد رویشی و زایشی به وجود آورد و حداکثر باردهی و عدم سال آوری و در نهایت به تأخیر افتادن پیری و مرگ درخت را فراهم ساخت و در انجام هرس به مراحل مختلف زندگی درخت باید توجه نمود نهال زیتون بایستی در نهالستان به صورت یک تنه پرورش یابد و پس از انتقال به زمین اصلی بایستی نسبت به فرم دهی آن اقدام نمود توصیه می گردد زیتون به صورت یک تنه پرورش یافته و فاصله بین درختان رعایت گردد زیرا تجربه نشان داده است میوه های به وجود آمده بر روی شاخه های تاج بیرونی هم بزرگ تر و هم دارای روغن بیشتری می باشند. روشهای کاشت متداول عبارتند از روش کاشت مربع، روش کاشت مستطیل و روش کاشت لوزی که در استان بیشتر روش کاشت به صورت مربع می باشد لازم است قبل از کاشت از محل دقیق چاله ها مشخص و چاله به صورت عمیق حداقل در ابعاد 7/0 × 7/0 × 7/0 متر حفر گردد و خاک زراعی رویی با کود دامی پوسیده و در صورت آزمایش خاک و توصیه آزمایشگاه با کودهای شیمیایی توصیه شده توسط آزمایشگاه مخلوط و سپس اقدام به کاشت نهال نمود و بلافاصله آبیاری گردد و در صورت امکان به وسیله یک قیم نهالها ثابت گردد.

ایجاد باغ زیتون: قبل از کاشت درخت زیتون عملیات زیر روی زمین انجام می گیرد: - نقشه برداری و آمایش زمین - تسطیح و تمیز ساختن زمین - شخم عمیق و نصب سیستم آبیاری و حفر کانالها - تعیین تراکم کاشت و حفر چاله - کاشت نهال و تربیت سه ساله اول پس از کاشت پاییز سال قبل از کاشت درخت در محل اصلی، دو یا سه سال پس از کاشت بذر یا قلمه زدن، باید نهالها را از خزانه کنده و آنها را در شیاری 1 تا 2 سانتیمتر دارند را انتخاب / به عمق 30 تا 40 سانتیمتر به طور عمودی زیر خاک کرد. ازدیاد غیر جنسی به صورت قلمه های نیمه خشبی پاجوش و تقسیم انجام می شود که با توجه به طرح توسعه باغهای زیتون کشور نیاز به تعداد بالایی نهال بهترین و با صرفه ترین راه ازدیاد از طریق قلمه های نیمه خشبی برگدار می باشد که در گلخانه های میست با پایه های گرم کننده و پوشش پلاستیکی ریشه دار و سپس در گلخانه های انتظار پس از رسیدن به اندازه مناسب به صورت گلدانی در زمان مناسب توزیع می گردد.

 

   نهال زیتون

قلمه گیری در طول ماه های زمستان از شاخه های 4 تا 5 ساله به طول 20 تا 25 سانتیمتر و قطر 5 تا 10 میلیمترقرار دادن قلمه ها در جای خنک و مرطوب (نه خیس) در زیر ماسهقرار دادن این قلمه ها در اوایل بهار بصورت افقی در شیارهای کم عمق با چند سانتیمتر خاکرویش تعدادی جوانه از روی هر قلمه در خرداد و تیر و نگهداری جوانه های قویتر و حذف جوانه های ضعیفترانتخاب نهال های جوان با 60 تا 80 سانتیمتر ارتفاع و قرار دادن در خزانهانتقال نهال ها به زمین اصلی البته می توان شاخه های قطور زیتون را در فصل زمستان به عمق 40 تا 50 سانتیمتر و یا حتی عمیق تر در زمین اصلی کشت نمود بطوریکه فقط 20 تا 30 سانتیمتر آن از خاک بیرون باشد و سپس در آغاز تابستان زمانیکه شاخه های جدید به طول 5 تا 10 سانتیمتر در انتهای قلمه اصلی رشد کردند توده خاک اطراف شاخه ها کنار زده می شود.

طول مناسب قلمه ها 12 تا 18 سانتیمتر و قطر آنها 4 تا 8 میلیمتر و دارای 4 تا 6 برگ سالم تیمار با محلول اسید ایندول بوتیریک (IBA) به غلظت 3000 تا 3500 پی پی ام بصورت غوطه وری سریع 5 ثانیه ای کشت یک سوم قلمه طول قلمه (4 تا 5 سانتیمتر) در بستر ریشه زایی (معمولا پرلیت)تامین رطوبت 80 تا 90 درصدی تا 2 الی 3 هفته پس از کشت قلمه هاضدعفونی بستر قلمه ها در صورت لزوم با برخی قارچ کش ها هر 2 تا 3 هفته یکبارکاهش رطوبت محیط قلمه ها حدود 3 هفته قبل از انتقال قلمه های ریشه دار شده به حدود 50 تا 60 درصدافزایش دمای محیط قلمه ها به 25 تا 27 درجه قبل از انتقال قلمه هاانتقال قلمه های ریشه دار شده 3 ماه پس از کشت و انتقال آنها به گلدان و گلخانه سازگاریتنطیم رطوبت گلخانه سازگاری به 50 تا 60 درصد و دمای 22 تا 27 درجهانتقال به گلخانه معمولی.

 واحد کود مصرفی بر حسب کیلوگرم در هکتار است    حداقل مقدار کود دامی 10 تن (برای باغات غیربارور) و 20 تن (برای باغات بارور) در هکتار توصیه می شود    کودهای شیمیایی توصیه شده با 5 کیلو کود دامی مخلوز و در ته چاله قرار داده می شود   در صورتیکه میزان کلر آب آبیاری زیاد باشد به جای کلرید پتاسیم، از سولفات پتاسیم استفاده می شود. 500 گرم نیتروژن به ازاء هر درخت از منبع اوره یا نیترات آمونیم250 گرم فسفر به ازاء هر درخت از منبع سوپر فسفات یا فسفات آمونیم500 گرم پتاسیم به ازاء هر درخت از منبع سولفات پتاسیم100 گرم آهن به ازاء هر درخت از منبع سولفات آهن150 گرم گوگرد به ازاء هر درخت (درخاکهای با pH بالای 8)کود دامی کاملاً پوسیده 30 کیلوگرم به ازاء هر درخت.

 

هرس صحیح و اصولی درخت زیتون

3- در شاخه هایی که قطع آن ها با اره اجتناب ناپذیر است به دلیل اینکه زخم های مضرس(دندانه دار) روی درخت باقی می ماند حتماً باید پس از مسطح کردن سطح برش خورده با چاقوی تیز، اقدام به پوشش آن با چسب پیوند کرد، تا ضمن جلوگیری از خشکی محل زخم، مانعی در مقابل ورود عوامل آفت و بیماری ایجاد کنیم، در نتیجه بهبود و ترمیم زخم سریعتر و سالم تر صورت می گیرد. نتیجه این که هر چه هرس درختان زیتون کمتر و ملایم تر باشد بهتر است، فقط با توجه به اینکه میوه ها روی شاخه های سال قبل تشکیل می شوند هرس ملایم باید طوری طراحی شود که همه ساله تعداد کافی شاخه های جوان سال اول حفظ شود تا در سال بعد این شاخه ها بار آورده و محصول مورد نظر را تأمین کنند.

اگر به ناچار برای تغذیه کافی تعدادی از شاخه های بارده، حذف تعداد دیگری از شاخه های بارآور نیاز باشد در حقیقت مقداری محصول از بین می رود پس نباید درخت زیتون را به حال خود رها کرد و زمانی طولاتی به آن بی توجه شد تا ناگزیر برای حفظ مقداری محصول مقادیر دیگری را فدا کرد. با پیر شدن درخت نسبت بین مواد غذایی جذب شده از ریشه درخت و مواد غذایی تولید شده در برگ درختان به هم خورده که نتیجه آن کاهش عملکرد درختان و شدیدتر شدن تناوب باردهی در زیتون (درخت زیتون اصولا جزو درختان دارای تناوب در باردهی است) است. نکته مهم: هرس درختان زیتون به صورت شدید در طول سال های اولیه بر روی رشد گیاه اثری بازدارنده دارد و شروع زمان باردهی را به تأخیر می اندازد و حجم محصول را نیز کاهش می دهد، بنابراین باید هرس زیتون را در این زمان به حداقل برسانیم.

با کمک هرس می توان بین اندام های موجود در خاک ( ریشه ) که وظیفه جذب مواد معدنی را دارند با اندام های هوایی ( برگ و شاخه) که وظیفه جذب کربن هوا و نهایتاً سوخت و ساز و تولید میوه را دارند تعادل ایجاد کرد تا محصول کافی برداشت شود. 2- در هرس درختان مشکوک به آلودگی حتماً باید وسایل هرس را ضدعفونی، سپس اقدام به هرس زیتون های بعدی کرد، با این عمل از گسترش آلودگی و مبتلا شدن درختان سالم جلوگیری می شود ( ضدعفونی با محلول های ضدعفونی کننده موجود در بازار ). در درختان زیتون میوه به طور طبیعی روی شاخه های سال قبل تولید می شود، بنابراین برای تولید محصول فراوان لازم است همه ساله روی درخت تعداد کافی شاخه جدید با رشد متوسط تولید شود که سال بعد میوه ها روی این شاخه ها ظاهر شوند.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۰:۵۷ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)