یکتاس یکتاس .

یکتاس

بازتاب - بازتاب و قوانین بازتاب

بررسی قوانین بازتاب نور (آزمایشات فیزیک)

✅ توجه داشته باشید محصولاتی که توسط پاور ورد طراحی نشده و از مارکت های جهانی خریداری شده اند صرفا شامل ترجمه زبان فارسی و تغییرات برای بهبود در زبان فارسی(راستچین) هستند و مشکلات یا باگ های احتمالی که ناشی از فارسی سازی یا ترجمه محصول نباشند می باید توسط طراح اصلی محصول رفع شوند و تا رفع این مشکلات می باید منتظر انتشار نسخه جدید توسط طراح اصلی محصول باشید. ✅ پیش از اقدام به نصب قالب یا افزونه های دریافتی حتما فایل دانلودی از پاور ورد را یک مرحله روی هارد دیسک رایانه خود از حالت فشرده خارج کنید و محتوای فایل دانلودی را به دقت بررسی نمایید زیرا در بسیاری از موارد فایل دریافتی شامل راهنمای نصب و سایر اطلاعات مورد نیاز جهت نصب می باشد.

✅ قابل ذکر است پشتیبانی محصولات به صورت لحظه ای نبوده و کارشناسان ما برای پاسخگویی به تیکت های احتمالی شما تا ۴۸ ساعت در روزهای غیر تعطیل فرصت دارند. ✅ جهت ثبت هرگونه درخواست پشتیبانی و همچنین اخذ راهنمایی یا گزارش در مورد محصولات لطفا بر روی دکمه ثبت تیکت در زیر کلیک کنید. توجه داشته باشید تست محصولات در شرایط استاندارد (وردپس نصب شده فاقد افزونه های جانبی و استفاده از قالب های پیش فرض) می باشد. ✅ کلیه محصولات پیش از انتشار توسط کارشناسان پاور ورد بررسی شده و در صورت عدم وجود مشکل در نصب و فعالسازی منتشر می گردند. لذا پس از ثبت تیکت در سیستم پشتیبانی شکیبا باشید و از ثبت تیکت های متعدد خودداری کنید.

 

بازتاب موج

اگر تپی را در یک فنر یا یک طناب بلند که یک سر آن به تکیه گاه (مرز) ی ثابت شده است، بفرستیم، وقتی تپ به مرز می رسد، به مرز نیرو وارد  می کند و طبق قانون سوم نیوتون، مرز هم به طناب نیرویی برابر و در خلاف جهت به طناب وارد می کند.  اکنون اگر مکان لوله دوم ثابت شود، با وارسی زاویه لوله اول با مانع ) خطّ عمود بر دیواره بازتابنده( و زاویه لوله دوم با مانع، درمی یابیم که بیشترین بلندی دریافتی به ازای برابر بودن زاویه تابش و زاویه بازتابش حاصل می شود. تولید صدا در آلات موسیقی، پژواک صداها، دیدن ماه، دیدن این مطلب، گرم شدن مواد غذایی در اجاق های خورشیدی، جمع شدن امواج رادیویی در کانون آنتن های بشقابی و… مثال هایی از کاربرد بازتاب موج در زندگی هستند.

اگر فاصله شخص تا دیوار را  L در نظر بگیریم برای اینکه صوت به دیوار برود و به گوش شخص برسد، باید دوبار فاصله بین شخص و دیوار را طی کند(۲L) بنابر این زمان یک رفت و برگشت به صورت زیر است:. زاویه بین خط عمود بر سطح مانع و پرتو تابیده را زاویه تابش می نامند و با ????i نشان می دهند و زاویه بین خط عمود بر مانع و پرتو بازتابیده را زاویه بازتابش می نامند و با ????r نشان می دهند. مثلا کاغذ بسیار هموار به نظر می رسد اما از دید میکروسکوپی، این سطح از اجزای کوچکی تشکیل شده است که بسیار بزرگتر از  1µm است در حالی که طول موج نور مرئی در حدود ۰٫۵µm است. اگر نور به سطحی برخورد کند که صیقلی و هموار نباشد، پرتوهای نور مانند شکل زیر به صورت کاتوره ای از پستی ها و بلندی های سطح، بازتابیده و در تمام جهات پراکنده می شوند.

آزمایش هایی مانند شکل زیر ثابت می کند که برای هر وضعیت مانع، همه انواع موج مثلا امواج دایره ای و کروی، همواره زاویه بازتابش با زاویه تابش برابر است یعنی: ????r= ????i. برای تشخیص یک جسم، اندازه آن باید در حدود طول موج به کار رفته و یا بزرگتر از آن باشد بنابر این وال اجسامی در حدود ۱٫۵۲cm یا بزرگتر را می تواند تشخیص دهد. ما کتاب را از زاویه های مختلف در اتاق می توانیم ببینیم اما در بازتاب آینه ای از یک آینه تخت، بازتاب یک دسته پرتو موازی را فقط در جهت خاصی می توان دید.  با ایجاد صدا در دهانه ورودی، صوت پس از عبور از لوله اول، و بازتاب از یک دیواره سخت، با عبور از لوله دوم وارد دهانه گوشی می شود و ما آن را می شنویم.

 

بازتاب و شکست نور

بر مبنای این اصل قانون بازتاب بدست می‌آید که بنابر آن، نور با زاویه‌ای برابر با زاویه میان راستای انتشار پرتو فرودی و خط عمود بر سطح (زاویه فرود)، در سوی دیگر خط عمود و در صفحه حاوی خط عمود فرضی و پرتو فرودی، بازتابیده می‌گردد. بر اساس این قوانین می‌توان شکست نور در منشور، بازتاب از آینه‌ها، سیستم‌های اپتیکی، تصویرسازی و بسیاری دیگر از پدیده‌های اپتیک هندسی را توصیف کرد. طبق قانون اسنل، زمانی که نور به طور مایل نسبت به خط عمود ،از محیط رقیق به محیط غلیظ وارد شود، دچار شکست شده و به خط عمود نزدیک می‌گردد. مطابق با این اصل، نور در بازتاب یا شکست، از میان تمام مسیرهای ممکن، مسیری را طی میکند که  متناظر با کمترین و یا بیشترین زمان باشد.

به همین ترتیب، در پدیده شکست نیز نور از همین قانون در انتخاب مسیر تبعیت کرده و قانون اسنل بر این مبنا استوار است. برای مشاهده پدیده‌های بازتاب و شکست می‌توان از پرتو جهتمند لیزر استفاده کرد. همچنین پرتو نور با ورود از محیط غلیظ به محیط رقیق از خط عمود دور خواهد شد. همه ی ما به طور روزمره با پدیده‌های بازتاب و شکست نور سر و کار داریم. این پدیده را در بازتاب نور از آینه‌ها و سطوح دیگر مشاهده کرده‌اید. قوانین بازتاب و شکست پایه و اساس تمام سیستم‌های اپتیکی می‌باشند.   قانون اصلی حاکم بر بازتاب و شکست نور، اصل فرما می‌باشد.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۶:۱۰ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)