یکتاس یکتاس .

یکتاس

بعدی - tRNA های دیگر ساختار 3 بعدی مشابهی دارند

ساختار سومزنجیره آمینواسیدی با وجود پیوندهای کوالانسی(پیوند پپتیدی بین دو ریشه مجاور) درون اسکلت خود پایه (Backbone) تمایل دارد به گونه‌ای تا ‌بخورد که بین گروه کربوکسیل (C==O) یک ریشه و گروه آمینو (N-H) ریشه دیگر (که در بخش دیگری از زنجیره قرار دارد)  پیوند هیدروژنی برقرار شود. در سال 2000، ونکاترامن راماکریشنان[1] ، توماس ستیستز[2] و آدا یونا[3] زیست‌شناسان ساختاری بودند که اولین اطلاعات درباره ساختار زیرواحدهای ریبوزوم را تولید و در PDB منتشر کردند و در سال 2009 به پاس تحقیقاتشان درباره ساختار ریبوزوم، مفتخر به کسب جایزه نوبل شدند. اطلاعات موجود در پایگاه­‌های داده مانند GenBank (پایگاه داده در آمریکا)، [6]DDJB (پایگاه داده در ژاپن) و پایگاه داده توالی ایجاد شده توسط [7]EMBL (آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی اروپا) برای استفاده همه افراد به خصوص محققین در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است.

ریبوزوم به اندازه سه باز روی mRNA حرکت می­کند  که همزمان با این حرکت جایگاه­های tRNA ها در ریبوزوم جابجا می شوند بطوریکه tRNA ای که در جایگاه P قرار دارد به جایگاه E  و tRNA ای که در جایگاه A قرار دارد (که متصل به زنجیره پلی پپتیدی است) به جایگاه P منتقل می­شود. این پروتیئن­ها در قسمت­های مختلف سلول عملکردهای مختلفی دارند یا در داخل سلول وظیفه ای دارند و  یا اینکه به بیرون از سلول ترشح می‌شوند به همین دلیلپروتئین‌ها باید دسته‌بندی شوند تا در نهایت در محل صحیح خود قرار بگیرند. 22 نوع آنزیم فعال‌کننده tRNA وجود دارد که هر کدام مختص یکی از 20 نوع آمینواسید و tRNA مختص آن بوده و جایگاه فعال آنزیم فعال کننده tRNA همزمان هم از نظر انتخاب آمینواسید و هم توالی tRNA ویژه آن آمینواسید اختصاصی عمل می­کند.

پلی پپتیدها زنجیره­ای از آمینواسیدها هستند که می توانند حداکثر از 20 نوع زیرواحد آمینواسیدی تشکیل شده و با  هر ترتیبی کنارهم قرار بگیرند، این امر باعث شده­ است که پروتئین‌ها تنوع بسیار زیادی در جهان داشته باشد. دانشمندی که روی یک ناهنجاری ژنتیکی مشخص در انسان مطالعه می‌کند، ممکن است شباهت‌هایی در توالی ژنتیکی افراد مبتلا به این بیماری مشاهده کند و به دنبال پیدا کردن توالی‌های همولوگ در سایر ارگانیسم‌ها برود. بیوانفورماتیک شاخه­‌ای از علوم کامپیوتری است که برای ذخیره‌سازی و آنالیز حجم عظیمی از  اطلاعات و داده‌های بیولوژیکی حاصل از توالی‌یابی ژنوم، شناسایی ژن‌ها و توالی‌ پروتئین‌ها به کار گرفته می­شود.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۸:۲۸ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)