یکتاس یکتاس .

یکتاس

درمان خانگی خشکی لب ها

درمان‌های خانگی برای خشکی لب‌

با استفاده از راهکارهایی چون استفاده از محصولاتی که حاوی ضد آفتاب هستند، اجتناب از محصولات لب معطر یا طعم‌دار، اجتناب از محصولاتی که حاوی آلرژن‌های شناخته‌شده هستند، لایه‌برداری مرتب لب‌ها، نوشیدن مایعات کافی و ترک دخانیات می‌توان از خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها پیشگیری کرد. این مقاله به نقل از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی "، نحوه تسکین و درمان لب‌های خشک و ترک‌خورده با مواد مغذی که می‌توانند هر گونه درد یا ناراحتی را برطرف کنند، توضیح داده و به بررسی علل و چگونگی جلوگیری از این مشکل پرداخته است:. به طور کلی افرادی که از خشکی و ترک‌خوردگی لب‌های مزمن در تمامی زمان‌های سال رنج برده و درمان‌های عادی لب‌هایشان را ترمیم نمی‌کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند تا علاوه بر درمان، علت اصلی این مشکل مشخص شود.

مقاومت در برابر وسوسه کندن پوسته‌های لب‌های خشک ممکن است سخت باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد با کندن این پوسته‌ها به قسمت‌های سالم پوست لب خود نیز آسیب رسانده و روند ترمیم آن را طولانی می‌کنند. نوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند به حفظ مناسب رطوبت بدن در تمامی اوقات سال کمک کند اما برخی ممکن است بخواهند از یک دستگاه بخور در طول زمستان استفاده کرده و میزان لازم رطوبت را به محیط اضافه نمایند. افراد اغلب متوجه نیستند تا چه اندازه لب‌هایشان را لمس می‌کنند، با آن‌ها بازی می‌کنند و تمایل دارند به لب‌هایشان زبان بزنند، آنها را بجوند و حتی بکشند بدون آنکه به این عادت‌ها فکر کنند.

آلوئه ورا: ژلی که داخل برگ‌های گیاه آلوئه ورا وجود دارد حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ضد التهاب‌هایی است که پوست آسیب دیده را تسکین داده و به آن آب‌رسانی می‌کند. برخی افراد ممکن است به برخی مواد رایج در محصولات لب به ویژه رنگ‌دانه‌ها و مواد معطر حساسیت داشته باشند و در صورت مصرف این محصولات دچار خشکی، ترک خوردگی و قرمزی در لب‌های خود شوند. به جای نرم‌کننده‌های تجاری می‌توانید از نرم‌کننده‌های تسکین‌دهنده و مرطوب کننده‌هایی چون وازلین، لانولین (چربی پشم)، موم زنبور عسل و "سرامید "ها استفاده کنید. آلوئه ورا، روغن نارگیل، عسل، خیار و چای سبز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریال هستند که از عفونت‌ها جلوگیری کرده و در عین حال لب‌ها را نرم کرده و تسکین می‌بخشند.

 

جامعه خبری تحلیلی الف

خشکی لب ها موضوعی است که برای بسیاری از ما در طول شبانه روز پیش می آید، این خشکی در موارد حادتر باعث پوسته پوسته شدن و گاها ترک و خونریزی لب ها می شود که اصلا خوشایند نیست و ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و اعتماد به نفس فرد را می گیرد. زمانی که لب ها خشک می شوند، روی سطح لب ها پوسته پوسته می شود؛ در واقع لایه ای از پوست مرده روی سطح لب قرار می گیرد که به طور ناخودآگاه این پوسته ها را با دندان جدا می کنید و همین امر خود به تنهایی روند بهبودی را به تعویق می اندازد. اگر یک خانم باشید و لب هایتان پوسته پوسته و خشک شده باشد، در هنگام آرایش لب ها خواهید دید که رژ لب به خوبی روی لب قرار نمی گیر و هر کاری کنید پوسته های لب از میان رژ لب بیرون زده و ظاهر بدی ایجاد می کنند.

لایه برداری لب ها موجب می شود در صورتی که قصد استفاده از انواع بالم لب را هم دارید، مواد بالم لب به خوبی جذب بافت لب شده و در زمان کوتاهی فرایند رطوبت رسانی انجام شود. برای این منظور ژل موجود در وسط پوسته آلوئه ورا را خارج کرده و با استفاده از دست تمیز یا یک براش تمیز آن را به سطح لب زده و چند دقیقه صبر کنید؛ سپس لب ها را با آب ولرم بشویید. انواع بالم های لب برای مرطوب کردن بافت لب طراحی و تولید شده اند و می توانید یکی از آن ها را در کیفتان داشته باشید و هر وقت که احساس کردید لبتان خشک شده، از آن استفاده کنید. این کار علاوه بر جدا کردن پوسته های مرده و نرم و لطیف کردن لب ها، به موجب وجود آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در ساختار چای سبز، تسکین دهنده و التیام بخش است.

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را خوب باهم مخلوط کرده، سپس دو قاشق غذاخوری شکر و نصف قاشق غذاخوری آب ولرم را به مخلوط قبل اضافه کنید. اگر قصد استفاده از بالم لب را دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش ساخت بالم لب خانگی در محله الانزا را بخوانید و خودتان در خانه یک بالم لب طبیعی بسازید. بعد از رسیدگی به بافت و ظاهر لب ها، می توانید به سراغ آرایش موهایتان بروید و با استفاده از انواع اکسسوری مو ظاهر جذابی به موها و استایلتان بدهید. اما بایستی بدانید که یکی از مهم ترین دلایل خشکی لب ها، نبودن میزان کافی آب در بدن است که به صورت علائم بیرونی از جمله خشکی لب ها خود نمایان می شود.

 

خشک شدن لب؛ 11 درمان خشکی و ترک لب

راه‌کارهای بیان‌شده برای درمان خشکی لب مفید و مؤثر هستند، اما برای پیشگیری از بروز مجدد این مشکل، بهتر است لب‌های خود را به خوبی مرطوب نگه دارید و به بدن‌تان هم آب کافی برسانید، از قرار‌گرفتن در دمای بسیار زیاد خودداری کنید و تغذیه‌ مناسب و سالم داشته باشید. خشکی لب چیست؟ علت خشکی لب و ترک گوشه لب در کودکان و زنان باردار چیست؟ چه روش‌هایی برای درمان خشکی لب وجود دارد؟ برای از بین بردن خشکی لب چه روش‌هایی وجود دارد؟ در این مطلب چند روش برای از بین بردن خشکی لب‌‌ها و صاف و براق شدن آن‌ها معرفی کرده‌ایم. جهت رفع خشکی لب و صاف شدن آن‌ها باید هر شب لب‌های خود را با یک مسواک برس بکشید تا پوسته‌های اضافی لب‌ها بریزد و مخلوطی از عسل و روغن بادام را تهیه کنید و هر شب قبل از خواب و پس از برس کشیدن لب‌هایتان، این مخلوط را روی لب‌ها بمالید.

برای اینکار چای سبز را به مدت چند دقیقه در ظرف آب گرم قرار دهید، سپس کیسه چای را بر روی لب‌هایتان قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه روی لب‌های شما بماند، این کار را می‌توانید روزی یک بار انجام دهید. علاوه بر این لب لایه محافظتی معمول پوست که دارای غدد چربی و عرق است را ندارد، به همین علت هم مانند بقیه قسمت‌های بدن نمی‌تواند خودش را مرطوب نگه دارد و مستعد خشک شدن و ترک‌خوردن است. خشکی لب یک حالت شایع است که برای اکثر افراد اتفاق می‌افتد اما در بعضی افراد ممکن است حالت شدیدتری از خشکی لب ایجاد شود که اصطلاحا به آن چیلیتیس (Cheilitis) یا ترک لب گفته می‌شود.

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده‌ی لب همچنین رژ لب‌ها و برق لب‌هایی که می‌توانند به لب‌ها آب‌رسانی کنند به طور روزانه نیز تاثیر گذار است. روزی دو تا سه مرتبه برای تسکین، نرمی و روانی لب‌ها از روغن زیتون استفاده کنید، روغن زیتون خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدان، و نرم کنندگی دارد. این مشکلات به خاطر تغییرات هورمونی و فعالیت‌های متابولیک بدن در دوران بارداری هستند که بعد از زایمان نیز به حالت عادی باز می‌گردند (1 ). در این مطلب هر آنچه باید راجع به خشکی لب و دهان و علت‌های آن بدانید را برایتان توضیح خواهیم داد، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

 

علل و درمان خشکی و ترک لب

شاید تحمل خشکی لب به تنهایی کار نه چندان سختی باشد؛ ولی وقتی این مشکل با عوارض دیگری مانند ترک لب، پوسته پوسته شدن، تورم، خونریزی و گاهاً تبخال همراه می‌شود بسیار آزار دهنده خواهد بود. به توصیه متخصصان پوست، تداوم خشکی و ترک لب‌ها در صورتی که با استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب برطرف نگردد، باید جدی گرفته شود؛ زیرا این مشکل ممکن است از عوارض یک بیماری جدی باشد. بسیاری از وسایل آرایشی مورد استفاده در لب‌ها، ایجاد حساسیت می‌کنند، لذا باید در استفاده از آنها دقت کرد تا از بروز خشکی و واکنش‌های حساسیتی در لب‌ها جلوگیری شود. سپس بلافاصله بعد از خنک شدن لب‌ها، باید آنها را خشک کرد و از پمادهای چرب نظیر وازلین یا رژ‌لبهای مخصوص به مدت یک هفته استفاد نمود تا لب‌ها رطوبت خود را بازیابند.

خیس کردن لبها توسط بزاق دهان، عادت غلطی است که به تصور مرطوب کردن لب و پیشگیری از خشکی لبها انجام می‌شود غافل از اینکه این کار خود، عامل خشکی لب می‌باشد. برای تامین رطوبت لبها می‌توان یک قاشق چای خوری نمک را در یک استکان آب حل کرد، سپس یک پارچه تمیز را به آن آغشته و بر روی لب‌ها قرار داد تا مرطوب و خنک شود. استفاده از مواد آرایشی نامرغوب، آدامس‌ها و شیرینی‌های حاوی سینامیت‌ و تماس لب با اسید مرکبات نیز می‌توانند موجب تحریک و خشکی لب شوند. آلودگی‌ها و عوامل محیطی از جمله گرد و غبار، همچنین سرما و خشکی هوا نیز از عوامل دیگر ایجاد خشکی پوست به طور کلی و ترک و خشکی لب هستند.

افرادی که به دلایل انسدادی، بخصوص در هنگام خواب اغلب از راه دهان تنفس می‌کنند، بیش از سایرین مستعد ترک و خشکی لب می‌باشند. برای جبران کم آبی بدن حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید تا از هیدارته نگه داشتن بدن اطمینان حاصل شود. خشکی لب یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که به طور خاص با شروع فصول سرد سال بیش از پیش بروز می‌کند. در ادامه به علل خشکی لب خواهیم پرداخت و روشهایی را برای پیشگیری از خشکی و ترک لب معرفی خواهیم نمود. پوست لب‌ اگر به مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد به آسانی دچار آسیب می‌شود. بیماریهایی که با تب همراه‌اند، پسوریازیس، کم کاری تیروئید، برخی آلرژیها، دیابت و.

 

دلایل و درمان خشکی و ترک لب

همه ما گاهی دچار خشکی و ترک‌خوردگی روی لب‌هایمان می‌شویم و طبیعی است که در فصل سرما با خشکی و پوسته شدن لب‌ها مواجه شویم، اما این عارضه برای گروهی از افراد بیشتر اتفاق می‌افتد و زندگی روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیماری کرون (Crohn) که یک نوع التهاب روده است می‌تواند بر تمام دستگاه گوارش، از لب‌ها گرفته تا مقعد تأثیر بگذارد بنابراین اگر دچار ترک‌ لب به همراه شکم درد شدید، به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

علاوه بر نوشیدن آب کافی در طول روز، همیشه لب‌هایتان را مرطوب نگه دارید و در صورتیکه احساس خارش و خشکی بر روی لب‌هایتان کردید به جای لیسیدن فوراً از بالم لب استفاده کنید. گاهی اوقات افراد برای اینکه خشکی لب‌های خود را از بین ببرند آن‌ها را لیس می‌زنند، اما در واقع بزاق دهان چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و شرایط را بدتر می‌کند.

 

علت و درمان خشکی لب با راهکارهای خانگی و ارتباط آن با کرونا

به عنوان مثال ثابت شده که گایازولن موجود در بعضی خمیردندان‌ها، سینامیت‌های مورد استفاده در برخی آدامس‌ها و همچنین پروپیل گالات یا فنیل سالیسیلات موجود در برخی رژلب‌ها می‌تواند نقش آلرژن برای لب‌های شما داشته و آن‌ها را خشک و ترک خورده کند. گاهی اوقات برای شناخت علت و درمان خشکی لب باید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید تا از کافی بودن ویتامین‌های بدن‌تان مطمئن شوید؛ چرا که پوست لب‌ها بسیار حساس بوده و به سرعت تحت تاثیر کمبود برخی مواد مغذی و ویتامین‌ها قرار می‌گیرد. اما این مسئله همیشه، به خصوص در این روزهای کرونایی، به همین سادگی نیست و ممکن است علت خشکی لب کرونا باشد! ویروس کرونا از زمان ظهور خود تاکنون علائم بسیار مختلفی را نشان داده و روزبه روز محققان این حیطه را بیش از پیش غافلگیر می‌کند.

بسته به میزان موردنیازتان، یک تا دو قطره روغن ضروری (روغن درخت چای یا روغن دانه انگور یا روغن درخت چریش) را با مقداری روغن حامل (روغن نارگیل اصل یا روغن زیتون یا روغن کرچک یا روغن بادام یا روغن جوجوبا ) مخلوط کنید. توصیه می‌کنیم پیش از خرید محصولاتی که مستقیما با لب‌های‌تان در تماس هستند، ترکیبات آن‌ها را به دقت بخوانید تا حاوی این موارد نباشند چون در غیر این صورت باید هزینه های زیادی برای درمان خشکی لب تان بپردازید. اگر می‌خواهید از کره بادام زمینی، ماست یا کره محلی استفاده کنید، آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی لب‌ها مالیده و سپس بشویید (ماندن این مواد به مدت طولانی روی پوست لب‌تان ممکن است باعث بروز واکنش‌های حساسیت شود).

اگر می‌خواهید لایه برداری عمیق‌تری از پوست لب‌های‌تان انجام دهید و بیش از پیش آن را نرم و لطیف کنید، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب شکر و جوش شیرین به خصوص برای درمان خشکی لب در زمستان استفاده کنید. هر فرد بزرگسال روزانه باید 8 لیوان آب بنوشد تا میزان آب موردنیاز بدن خود را تامین کرده و دچار مشکلاتی نظیر خشکی لب‌ها نشود؛ چرا که کم شدن آب بدن اثرات بسیار مخربی بر سلامت پوست و مو دارد. البته ناگفته نماند که خشکی لب‌ها به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد و معمولا باید مجموعه‌ای از علائم مانند تب، سرفه، تنگی نفس و … را مورد بررسی قرار داد.

 

درمان های خانگی خشکی لب

ژلی که داخل برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا وجود دارد حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ضد التهاب‌هایی است که پوست آسیب دیده را تسکین داده و به آن آب‌رسانی می‌کند. عسل همچنین حاوی خواص آنتی‌اکسیدان و آنتی‌باکتریال بوده و از عفونت‌هایی که موجب ترک خوردگی لب و خشکی گسترده آن می‌شوند، جلوگیری می‌کند. چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی حاوی پلی‌فنول‌هایی است که التهاب‌ها را کاهش می‌دهند. یک چای سبز کیسه‌ای را در آب گرم خیس کرده و روی لب‌هایتان بگذارید تا لب‌ها را نرم کند و خشکی لب را از بین ببرد. همچنین می‌توانید از جوش شیرین برای درمان خشکی لب استفاده و لب‌های خشک و ترک خورده خود را صاف و مرطوب کنید.

نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک کاسه بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا خمیر غلیظی را شکل دهید. پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با خواص وازلین، “خواص وازلین برای زیبایی” را مطالعه کنید. این روغن غنی از آنتی اکسیدان‌هاست که به حذف سموم کمک می‌کند و رطوبت زیادی را به همراه خواهد داشت. تکه کوچکی از خیار را به آرامی به لب‌ خود بمالید، جوری که لب‌ها به‌خوبی به عصاره آن آغشته شود. با استفاده از انگشتان خود خمیر را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی لب‌های خود بمالید. مقداری از این ماده را با آب‌لیمو مخلوط کنید و آن را قبل از خواب به لب‌هایتان بمالید. عسل بسیار مرطوب کننده است و این خاصیت باعث می‌شود درمان خوبی برای خشکی لب‌ها باشد.

برای این منظور، روزانه چند بار روغن نارگیل را خیلی آرام بر روی لب‌های خود بمالید. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب، لب‌های شما به‌خوبی تغذیه شود. برای این که خشکی لب‌تان زودتر برطرف شود، این کار را چند بار در روز انجام دهید. برای رفع خشکی لب چند بار در روز به لب‌تان وازلین بمالید تا از آن محافظت شود. سپس با آب ولرم لب‌ها را بشویید، بعد از آن خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید. جوش شیرین می‌تواند به طور موثری سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. استفاده از روغن زیتون می‌تواند در یک شب خشکی لب را از بین ببرد. گلیسیرین نیز ماده دیگری است که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۱:۰۸ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)