یکتاس یکتاس .

یکتاس

بایت - کار با بایت ها

خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را

دانلود رایگان آموزش موشن گرافیک به زبان فارسی + آموزش ساخت یک موشن گرافیک ساده. آموزش destination nat در میکروتیک - آموزش NAT Destination) Nat و Source Nat) در نرم افزار میکروتیک. فعال یا غیرفعال کردن گوشه های گرد فرم ها و پنجره ها در ویندوز 11. فعال یا غیرفعال کردن پرینت از صفحات وب اینترنتی در ویندوز 10/11. نحوه تغییر میزان ولوم برای هر برنامه بصورت مجزا در ویندوز 11.

چطور بیت و بایت کار می‌کنند؟

اندازه پیشوند نام 210 = 1,024 K Kilo 220= 1,048,576 M Mega 230 = 1,073,741,824 G Giga 240 = 1,099,511,627,776 T Tera 250 = 1,125,899,906,842,624 P Peta 260 = 1,152,921,504,606,846,976 E Exa 270= 1,180,591,620,717,411,303,424 Z Zetta 280 = 1,208,925,819,614,629,174,706,176 Y Yotta. اینکه مفاهیم این ارقام را به راحتی متوجه می‌شوید به این دلیل است که هر روز با اعداد 0تا9 کار می‌کنید و یا به این دلیل است که 10انگشت دارید! شاید اگر هشت انگشت داشتیم از ارقام 0تا8 استفاده می‌کردیم. چطوری بفهمیم که این عدد چه معنی در مبنای قابل درک ما یعنی مبنای ده دارد؟ همان طور که عدد 6357 در مبنای ده را به صورت توانی از ده نوشتیم، 1011در مبنای دو را نیز به صورت توانی از 2 می‌نویسیم.

اینکه چرا 8بیت یک بایت را تشکیل می‌دهد سوالی است که جواب آن را باید از دانشمندان کامپیوتر و برقی که از 50 سال پیش تا به حال روی کامپیوتر کار کرده‌اند پرسید. اعداد در مبنای ده: ساده ترین راه برای درک کردن مفهوم بیت، مقایسه آن با مفهومی است که برای ما قابل درک و ساده است و آن هم رقم (Digit) است. مبنای دو و بایت‌های 8بیتی: اینکه چرا از مبنای دو در کامپیوتر استفاده می‌کنیم این است که تطبیق مبنای دو با جریان الکتریکی آسان است. بعضی از ویرایشگر‌های ویندوز مثل NotePad متن‌ها را به این صورت ذخیره می‌کنند و یعنی یک بایت برای هر کارکتر. این بیت‌ها در کامپیوتر معمولاً در دسته‌های هشت تایی که بایت ها را تشکیل می‌دهند، بسته بندی می‌شوند.

0=0 1=1 2=10 3=11 4=100 5=101 6=110 7=111 8=1000 9=1001 10=1010 11=1011 12=1100 13=1101 14=1110 15=1111 16=10000 17=10001 18=10010 19=10011 20=10100. شاید شنیده باشید که فلان کامپیوتر یا لپ تاپ 512 مگابایت RAM ،80گیگابایت هارد دیسک و پردازشگر 2. با وجود 8 بیت در یک بایت، برای مثال می‌توان 256 مقدار بین 0 تا 255 را به این صورت نشان داد:. اگر به یکان اعداد در مبنای دو نگاه کنیم ابتدا 0است بعد 1 و بعد 0و بعد 1 و به همین ترتیب. اگر بخواهیم دقیقاً به این کدها نگاه کنیم باید هر کدام را به صورت مبنای دو بنویسیم. در مبنای دو اگر رقمی یک است و به آن یکی اضافه کنیم آن رقم صفر می‌شود و رقم بعدی یک. به راحتی درک می‌کنیم که رقم هفت به عنوان یکان، 5دهگان، 3 صدگان و 6 هزارگان هستند.

 

بیت و بایت

بنابراین زمانیکه شخصی عنوان می نماید که دارای هارد دیسکی با ظرفیت دو گیگا بایت است  ، معنای سخن وی اینچنین خواهد بود : " هارد دیسک وی دارای توان ذخیره سازی دو گیگا بایت ، یا تقریبا" دو میلیارد بایت و یا دقیقا" 2,147,483,648 بایت است.   برای محاسبه عدد 1011 از چه روشی استفاده می گردد؟ برای محاسبه عدد فوق در مبنای دو از همان روشی استفاده می گردد که در محاسبه عدد 100618 در مبنای ده استفاده شد با این تفاوت که از توان های متفاوت عدد دو استفاده خواهد شد. می توان کامپیوترهائی را ساخت که از مبنای ده استفاده نمایند ولی قطعا" قیمت ساخت آنها شاید مقرون بصرفه نبوده و استفاده از مبنای دو از بعد پیاده سازی مطمئنا" مقرون بصرفه تر از سایر مبناهای عدد نویسی است.

"  امروزه استفاده از رسانه های ذخیره سازی با ظرفیت بالا بسیار رایج بوده و ما شاهد حضور و استفاده از بانک های اطلاعاتی با طرفیت بسیار بالا ( چندین ترابایت ) در موارد متعدد هستیم.   در زمان تهیه یک کامپیوتر با عباراتی مشابه : " این کامپیوتر دارای یک پردازنده 32 بیتی پنتیوم ، حافظه با ظرفیت 256 مگابایت و هارد دیسک با ظرفیت 10. ( یک بایت برای هر حرف ) در صورتیکه معیار مشاهده ما به فایل فوق بر اساس دیدگاه کامپیوتر باشد ، بجای هر حرف یک عدد ( معادل کد اسکی ) را مشاهده خواهیم کرد. با توجه به جدول فوق می توان چنین برداشت کرد که : کیلو تقریبا" معادل هزار ، مگا تفریبا" معادل میلیون ، گیگا تقریبا" معادل میلیارد و.

پس از ذخیره نمودن فایل و مشاهده فایل مورد نظر در برنامه های نمایش دهنده مشخصات فایل ها متوجه خواهید شد که ظرفیت فایل فوق 27 بایت است. مثلا" رقم 8 در اولین جایگاه ( رتبه یکان ) و رقم 1 در دومین جایگاه ( رتبه دهگان ) و رقم 6 در سومین جایگاه ( رتبه صدگان)  قرار دارند. مثلا" از برنامه NotePad در ویندوز برای ایجاد یک فایل متنی با محتویات " Four Seven " استفاده و فایل فوق را با نام Test. ( کیلو، مگا ، گیکا   نمونه هائی ازاین پیشوندها می باشند) جدول زیر برخی از پیشوندها بهمراه کاربرد هر یک را نشان می دهد.

 

خوش آموز درخت تو گر بار دانش بگیرد، به زیر آوری چرخ نیلوفری را

دانلود رایگان آموزش موشن گرافیک به زبان فارسی + آموزش ساخت یک موشن گرافیک ساده. آموزش destination nat در میکروتیک - آموزش NAT Destination) Nat و Source Nat) در نرم افزار میکروتیک. فعال یا غیرفعال کردن گوشه های گرد فرم ها و پنجره ها در ویندوز 11. فعال یا غیرفعال کردن پرینت از صفحات وب اینترنتی در ویندوز 10/11. نحوه تغییر میزان ولوم برای هر برنامه بصورت مجزا در ویندوز 11.

آشنایی با واحدهای اندازه گیری حافظه ( مبانی کامپیوتر )

ابتدا از بالای پنجره Recycle Bin Properties درایو مورد نظر جهت ذخیره سازی فایل های موجود در صندوق بازیافت را انتخاب کنید در این سوال درایو C را انتخاب کنید. این مبنا از اعداد صفر و یک تشکیل شده است و تمامی اطلاعات وارد شده به رایانه به صفر و یک تبدیل می شوند که در مکان های حافظه قرار می گیرند. در مرورگر اینترنت اکسپلورر یا به اختصار IE در مهارت اینترنت حداکثر ظرفیت فضا برای ذخیره صفحات و سایتها را 128 مگابایت تعریف نمایید ؟. حتما باید عددی که وارد می کنیم برحسب مگابایت باشد که در این سوال بر حسب مگابایت داده شده و نیازی به تبدیل نیست. نکته : ( اگر نوار منو مخفی بود در ناحیه ای خالی از نوار عنوان کلیک راست کرده و تیک گزینه ی Menu Bar را بگذارید.

برای اینکه اطلاعاتی که به کامپیوتر وارد کرده ایم بعد از خاموش شدن از بین نرود باید در کجا ذخیره کنیم ؟. و از پنجره ی باز شده بخش Disk space to use عدد مورد نظر جهت ذخیره صفحات و سایت ها را بر حسب مگا بایت وارد کنید. سپس در پنجره ی باز شده قسمت Maximum size مقدار حافظه اختصاصی را بر حسب مگا بایت وارد کنید. از نوار منو گزینه Tools را کلیک کرده و از زیر منوی گزینه Internet Option را انتخاب کنید. بر روی Recycle Bin  کلیک راست کنید سپس از منوی باز شده Properties را انتخاب کنید.

تفاوت‌های بیت و بایت در محاسبه سرعت اینترنت

به‌عبارت دیگر کاربران اینترنت در دنیای مجازی اغلب سرعت اتصال خود را در نرم‌افزارهای مختلف (نرم‌افزارهای مدیریت دانلود و سنجش سرعت اینترنت) بر حسب کیلوبایت در ثانیه و به شکل KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشاهده می‌کنند و این موضوع ممکن است برای ایشان این سوتفاهم را به‌وجود بیاورد که به عنوان مثال وقتی سرعت اینترنت ۱۲۸Kbps (یک‌صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه) است، چرا در طول زمان اتصال، نرم افزار مورد نظر سرعت اینترنت را به صورت ۱۶KBps (شانزده کیلو بایت در ثانیه) نمایش می‌دهد!؟. این بدان معناست که زمانی که یک مشترک خانگی سرویس اشتراکی ۱۲۸Kbps (یک‌صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه) از شرکت خدمات‌دهنده اینترنتی خود دریافت می‌کند، پهنای باند این سرویس با توجه به ماهیت اشتراکی بودن آن، حداکثر با ۸ کاربر دیگر به اشتراک گذاشته شده و سرعت استفاده از سرویس این مشترک در ساعات پر مصرف ممکن است تا یک هشتم سرعت اولیه سرویس کاهش یافته و به ۱۶Kbps (شانزده کیلو بیت در ثانیه) برسد.

با توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در کشور، امروزه شاهد افزایش سطح دسترسی افراد و قشرهای مختلف جامعه ایران به این شبکه جهانی هستیم و با توجه به واژگان و اصطلاحاتی که در دنیای مجازی در زمان اتصال به اینترنت رایج است، معمولاً ابهامات و پرسش‌های بسیاری در اذهان عموم کاربران در مورد چگونگی محاسبه سرعت واقعی اینترنت و اصلاحاتی از قبیل کیلو بایت، کیلو بیت و ضریب اشتراک به‌وجود می‌آید. این نکته مهم، موضوعی‌ست که اکثر کاربران اینترنت با وجود بندی که در قرارداد سرویس اینترنت به روشنی به آن اشاره کرده است، توجهی به آن ندارند و انتظار دارند همواره در طول تمامی ساعات شبانه روز (حتا در ساعات اوج مصرف که استفاده از اینترنت به شدت افزایش یافته و حداکثر پهنای باند توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد) با سرعتی مطابق با سرعت اولیه سرویس خود از اینترنت بهره‌مند شوند.

جزییات این توافق‌نامه در سند کمیسیون ۱۷۷ سازمان تنظیم مقررات، با عنوان ضوابط و چارچوب موافقت‌نامه‌های سطح خدمات (SLA) به تفضیل بیان شده است و کاربران می‌توانند در صورت تخطی شرکت خدمات دهنده در ارایه خدمات اینترنت با پارامترهای مشخص شده، درخواست جبران خسارت خود را به شرکت خدمات دهنده اینترنتی ارایه و از طریق سازمان تنظیم مقررات به‌صورت خاص پی‌گیری کنند. ضریب به اشتراک‌گذاری سرویس‌های اینترنتی اختصاصی که با توجه به هزینه متفاوت و تعداد بیشتر کاربران استفاده‌کننده از سرویس اغلب توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود، به‌صورت یک‌به‌یک است و این بدان معناست که سرعت و پهنای باند سرویس پیاده شده تنها به یک مشترک به‌صورت اختصاصی تعلق می‌گیرد و با سایر مشترکین به اشتراک گذاشته نمی­‌شود.

 

۲) ضریب اشتراک طبق قرارداد و بنا به مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌توانند(در مورد سرویس های حجمی) ضریب اشتراک حداکثر ۱ به ۸ و (درمورد سرویس های غیرحجمی) ضریب اشتراک ۱ به ۱را برای کاربرانشان اعمال کند. «های‌وب»، در راستای کسب رضایت مشترکین و ایجاد تجربه‌ای خوشایند برای آنان، ظرفیت مراکز مخابراتی را در حدی نگه می‌دارد که پهنای‌باندی مناسب و فراتر از حالت قرار دادی در اختیار کاربرانش قرار بگیرد. کلیه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت، از جمله اینترنت پرسرعت «های‌وب»، سرویس های خود را براساس کیلو بیت بر ثانیه (Kbps) ارائه می کنند؛که این در واقع سرعت اتصال شما به اینترنت را نشان می دهد.

زمانی که سرویس ۵۱۲ Kbps (کیلوبیت بر ثانیه) را خریداری می کنید، و بخواهید فایلی به حجم ۵۱۲ کیلو بایت را دانلود نمایید، مسلما دانلود شما در ۱ ثانیه انجام نخواهد شد. در راستای شفاف سازی چند موضوع مهم و پر ابهام برای کاربران اینترنت پر سرعت «های‌وب»، به بررسی چند موضوع از جمله تفاوت بیت و بایت، خواهیم پرداخت. ۱) تفاوت بیت (bit) و بایت (Byte) چیست؟ در دنیای کامپیوتر و فضای اینترنتی مفاهیم بیت و بایت جزو ساده ترین موارد می‌باشد. براساس توضیحات بالا، حداقل سرعتی که شرکت «های‌وب» برای این سرویس به شما ارائه دهد ۶۴ KBPS (کیلو بایت بر ثانیه) می باشد. برای درک بهتر این واحد بهتر است بدانید که برای تایپ لغت "Hello" در کامپیوتر فضایی به اندازه ۴۰ بیت(۵ بایت) اشغال می شود.

از آنجاییکه هر ۸ بیت برابر با ۱ بایت است ، پس برای دانلود فایلی با حجم ۵۱۲ کیلو بایت ، به ۸ ثانیه زمان نیاز دارید. اما سرعت دانلودی که نرم افزار مدیریت دانلود(مانند IDM ) به شما نمایش می دهد ۴۰۰ KBPS (کیلوبایت بر ثانیه) می باشد. ۳) Burst خط در سرویس‌های حجمی فرض کنید شما سرویس ۵۱۲ Kbps (کیلو بیت بر ثانیه) را خریداری کرده اید. نکته ای که در اینجا مطرح است ، تفاوت بین بیت و بایت و کاربرد این دو واحد اندازه گیری می باشد. همچنین شما میتوانید با استفاده از اینفوگرافیک مربوطه نیز این موارد را مشاهده فرمایید. اما برای نشان دادن سرعت دانلود از کیلو بایت بر ثانیه (KBPS) استفاده می شود.

 

بیت، بایت، کیلوبایت و… به زبان ساده

خب حالا اینا چه ربطی به مبحث ما داشت؟ راستش گفتم بهتره که قبل از پرداختن به موضوع از چند مثال روزمره استفاده کنم و اینکه توی دنیای کامپیوتر هم چنین قوانین مشابهی وجود داره. مثلا برای اندازه گیری وزن یه انگشت میگیم: چند  گرمه؟ برای وزن یه سطل آب میگیم چند  کیلو هستش؟ یا مثلا برای وزن بار یه کامیون میگیم چند  تن هستش؟. همونطور که می‌دونید ما تو محیط پیرامونمون برای اندازه گیری کمیت‌های مختلف فیزیکی واحدهای استانداردی رو تعریف کرده‌ایم. فلان فایل word چند  کیلو  بیته؟!  فلان آهنگ چند  مگه ؟!  فلش usb ات چند  گیگه ؟!  هارد چند  ترا  قراره بخری؟ و…. تا حالا شنیدین که برای بیان اندازه فایل‌های مختلف تو کامپیوتر از عبارات خاصی استفاده می کنند؟ مثلا میگن:.

اما گاهی برای نشون دادن اونا توی مقیاس های بزرگ و کوچیک از یه سری اصطلاحات دیگه ای استفاده می کنیم. همون طور که می دونید ما بسته به کاربرد و مقیاس کمیت هامون از واحدهای خاصی استفاده می‌کنیم. تو این قسمت قصد داریم تا به معرفی این واحدهای حافظه بپردازیم. اما برای مسافت های طولانی تر چه طور؟ مثلا فاصله ی دو تا شهر مثل قم-کاشون رو هم با متر بیان می کنید؟ اینجا دیگه از کیلومتر استفاده می کنیم و میگیم که فاصله شون حدود 100 کیلو متره. اگه دقت کرده باشین ما توی مسافت های کوتاه معمولا متر رو به کار می بریم مثلا میگیم فاصله ی این اتاق تا آشپزخونه چقدره. اگه گفتین چرا 1024 برابر؟ راستش یه خورده قبل تر گفتم دیگه حوصله اش رو نداره دوباره توضیح بدم ):.

اگه دقت کنید توی محاوراتمون برای فایل های بزرگتر مثلا برای یه آهنگ میگیم حجمش چند مگه. شبیه این مورد رو هم توی کامپیوتر داریم و میگیم که هر 1024 کیلوبایت میشه یک مگابایت. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۸:۴۴ توسط:ستار یکتا موضوع: نظرات (0)